utorak, 22.10.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 16:01

Od Stupice do Ćirilova

Jubilarnu monografiju Jugoslovenskog dramskog pozorišta priredili su Aleksandar Milosavljević i Maja Medić, a dr Jelena Kovačević obradila je bogatu dokumentaciju i teatrografiju
Autor: Borka Golubović-Trebješaninsubota, 19.01.2019. u 20:30
Вивијен Ли и Лоренс Оливије у ЈДП-у (Фотодокументација ЈДП-а)

Najmarkantniji događaji, predstave i stvaraoci koji su odigrali ključnu ulogu u formiranju prepoznatljivog stava JDP-a objedinjeni su u monografiji o 70 godina Jugoslovenskog dramskog pozorišta. Počevši od rešenosti Bojana Stupice da otvori prostor za ozbiljna teatarska istraživanja, preko Milana Dedinca koji je ovom pozorištu utkao duh modernizma, do pečata koji je fizionomiji JDP-a podario Jovan Ćirilov. Delo su priredili Aleksandar Milosavljević i Maja Medić, studiozna dr Jelena Kovačević obradila je bogatu dokumentaciju i teatrografiju. Urednik izdanja je Gorčin Stojanović, umetnički direktor JDP-a.

JDP je u početku imao običaj da na pet godina predstavi neku svoju publikaciju, sve do čuvene monografije koju je za 25 godina od osnivanja ove umetničke kuće potpisao Slobodan Selenić. Posle se čekao jubilej, 50. godišnjica (1998). Velike pripreme uradila je dramaturg Daša Kovačević, ali je pozorište izgorelo i ceo materijal je propao. Zatim je za 60. godišnjicu izašla foto -monografija JDP, kaže Gorčin Stojanović.

– Priča o JDP-u ima bezbroj, praktično onoliko koliko je ljudi prošlo njegovim scenama i koliko je kritičara, hroničara, teatrologa pratilo njegov rad. Knjiga koja bi sve to objedinila bila bi ogromna i vrlo nezgodna za korišćenje. Ideja je bila da to bude pogled koji jeste nužno subjektivan, a da se zasniva na prethodnim knjigama i drugim svedočanstvima – kaže Aleksandar Milosavljević i dodaje:

– Malo je ili nimalo kod nas pozorišta, kao što je slučaj sa JDP-om, gde vidite liniju koja od početka do današnjih dana funkcioniše. To ne znači da ovo pozorište, poput drugih, nema i dobre i izvanredne i loše predstave, ali linija postoji. Istina, bilo je i odluka koje su se ticale prilično korenitih izmena u repertoarskom stavu JDP-a, one su zavisile od upravnika i umetničkih direktora, ali srećom to nije trajalo predugo da ne bi ostala uočljiva ona glavna linija, a to je odnos pozorišta prema teatarskoj umetnosti.

Reč je o predstavama, mišljenja je Milosavljević, koje se zasnivaju na visokim umetničkim kriterijumima koji podrazumevaju neprestano vraćanje na istraživački proces u pozorištu. Na liniji onoga što je Bojan Stupica na početku zacrtao kao plan, a to je profesionalizacija postupka i izvođenja predstave.

– Težnja da se radi po modelu čuvenog ruskog teatra MHAT nije bila politička, već utemeljena na umetničkim razlozima. Suštinski ovo pozorište nastalo je da bi po modelu Stanislavskog i Nemirovič Dančenka i docnije Mejerholjda bio otvoren prostor u kojem će se ljudi umetnički slobodno baviti teatrom. Nijedno naše pozorište nije u svojoj istoriji imalo kontinuitet od 70 godina tokom kojih je taj prostor permanentno bio otvoren, primećuje Milosavljević i ujedno slikovito poredi pristupe Stupice, Dedinca i Ćirilova rečima: „Možemo meriti na apotekarskoj vagi koliki je čiji doprinos, ali je to besmisleno”.

Kada gledate 70 godina osećate taj duh, na tome insistiram, osećate da su te ideje prisutne i da se međusobno prožimaju, primećuje Milosavljević. To rezultira činjenicom da je JDP jedno od najznačajnijih ne samo naših nego i evropskih pozorišta, što je prepoznala Evropska pozorišna unija kada je primila JDP, dodaje on.

Maja Medić želela je da i tekst i hronologiju isprati fotografijama na najbolji način. Monografija donosi bogatu foto-dokumentaciju iz života pozorišta, poput posete Lorensa Olivijea i Vivijen Li ili Sartra, dok plakati i programi predstava pokazuju ne samo rad pozorišta nego su i mini-istorija dizajna.

Više od 100.000 gledalaca u 2018.

Protekla godina kada je JDP u pitanju bila je uspešna, ali ju je, pored sedamdesetogodišnjice, značajne saradnje sa Evropskom unijom pozorišta, čiji je član od 2006. godine, obeležio prerani odlazak Nebojše Glogovca, kao i Predraga Ejdusa. Ansambl JDP koji je nekada brojao 60, a sada ima samo 28 članova, pojačan je sa troje mladih glumaca: Milicom Gojković, Miodragom Dragićevićem i Joakimom Tasićem. Izvedeno je pet premijera, među njima i „Kralj Betajnove” i „Ujka Vanja” koje su bile prve na repertoaru JDP-a 1948. godine kada je to pozorište i otvoreno.

– JDP je u 2018. zabeležio više od 100.000 gledalaca, a interesantno je da je samo za predstavu „Vrat od stakla” u novembru bilo 9.000 rezervacija za decembar. Administrativne pripreme za izgradnju teatra „Bojan Stupica” su završene, sledi izrada glavnog projekta, pa izbor građevinske firme. To smo zajedno sa osnivačem, gradom Beogradom uspeli da dovedemo do ove faze. Gradnja bi mogla da krene krajem 2019, a za radove je, po oceni arhitekata, potrebno oko godinu dana, kaže Tamara Vučković.


Komentari3
d08d5
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Свака част
ЈДП се вратило на старе стазе из времена Бојана Ступице. Водеће позориште у Београду, са неколико фантастичних представа, малим али одабраним ансамблом. Као у време 68-их кад сам био гимназијалац, и уживао гледајући "Пигмалиона", "Прљаве руке"...
Sinisa Stojcic
Lep Jubilej koji je dostojno prezentovan jednim ovakvim dokumentom. Mislim da JDP u ovom trenutku nije ni senka nekdasnjeg. Narocito posle preranog odlaska, najboljeg glumca srednje generacije, blazenopocivseg Nebojse Glogovca. Pa i sam pad od 60 na 28 glumaca o tome govori. Niko ne govori, i ne pominje se sta je sa scenom " Bojan Stupica "? Ipak, Pozoriste bez vrhunskih glumaca ne moze da egzistira, i mi sa toliko akademija i Skola , mozemo da uposlimo jos mladih i talentovanih ,a njih barem uvek imamo. JDP sve cestitke, uz zelju da traje na radost pozorisne publike
sale majstore
slobodno mozete da prosirite vremenski dijapazon…do tamare vuckovic.ozbiljna,vredna i srdacna nipocemu ne zaostaje za svojim prethodnicima...

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja