ponedeljak, 22.07.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 19:51

Litijumske baterije – svetski adut Srbije

Projekat „Jadar” razvija kompanija „Rio Tinto”, koja već razgovara sa Kinezima o saradnji a šansa je da baš mi snabdevamo svet tom robom budućnosti
Autor: Marijana Avakumovićpetak, 25.01.2019. u 22:00
Минерал јадарит у рукама геолога (Фото Рио Тинто)

U Evropi i celom svetu na delu je revolucija u auto-industriji, jer se prelazi sa dizel motora na elektromotore, a Srbija po svemu sudeći namerava da uhvati korak sa tim trendom. Predsednik Srbije Aleksandar Vučić poručio je sa svetskog ekonomskog foruma, koji se dešava u mondenskom švajcarskom skijalištu Davos, da bi Kinezi mogli da naprave fabriku električnih vozila u zapadnoj Srbiji, na potezu od Prijepolja do Krupnja, gde se nalazi ruda jadarit koja sadrži veliku količinu litijuma potrebnog za pravljenje baterija za elektrovozila.

Najvredniji rudarski resurs Srbije je nalazište litijuma u Jadarskom basenu, kod Loznice. Kada počne eksploatacija rude jadarit, što se očekuje za nekoliko godina, pretpostavlja se da će odatle moći da se dobiju količine litijuma koje bi zadovoljile 10 odsto svetskih potreba. Projekat „Jadar” razvija kompanija „Rio Tinto” koja, prema rečima predsednika Srbije, već razgovara sa Kinezima o saradnji. Vučić je u Davosu razgovarao sa šefovima „Rio Tinta” Žan-Sebastijanom Žakom i Simon Niven.

– Obavestili su me da stvari idu dobro, a ja sam ih molio da se ubrzaju. Objasnili su da lako urade rudarski posao, ali im ostaje čak 26 koraka da bi odvojili litijum od kamena i svega toga što je izvučeno iz zemlje. To je tehnološki komplikovan proces, ali rade na tome – rekao je Vučić.

Nemačka kancelarka Angela Merkel rekla je u Davosu da je slaba tačka nemačke auto-industrije to što kada se pređe na električni automobil, niko ni u Nemačkoj ni u EU ne može da napravi bateriju – sve to se pravi na Dalekom istoku.

– To je jedan od problema koje ima „Rio Tinto”, ne znaju kako baterija treba da izgleda. Od ogromnog je značaja taj litijum u jadaritu, na zapadu Srbije, nedaleko od Loznice. Od 2024. tamo će moći da radi ko zna koliko ljudi i ko zna šta sve možemo da izvučemo iz toga. Ako oni budu napravili partnerski odnos sa Kinezima, to bi značilo da će se tamo napraviti velika fabrika autobusa na električni pogon, kombija, automobila i drugih vozila. Tu je Srbija u ogromnoj prednosti u odnosu na druge zemlje – objasnio je Vučić.

Pre ove vesti o izgradnji fabrike u zapadnoj Srbiji objavljeno je da kineska grupacija „Jinlong” treba sredinom ove godine da preuzme „Ikarbus” u kome će, pored postojećeg proizvodnog programa, razviti i proizvodnju električnih autobusa. Nezvanično je moglo da se čuje da planiraju tik pored zemunske fabrike da sagrade fabriku baterija. Kineski „Jinlong” je inače jedan od najvećih svetskih proizvođača baterija za elektrovozila. U Kini oko 200 fabrika sklapa neki vid električnih vozila, jer je njihov plan da se saobraćaj u toj zemlji ubuduće zasniva samo na vozilima sa nultom emisijom izduvnih gasova.

Petar Petrović, profesor Mašinskog fakulteta u Beogradu, kaže da  budućnost jeste u električnim vozilima. Smatra da „Ikarbus” ne treba prodavati, već samo dovesti profesionalni menadžment i poveriti mu upravljanje.

– Ne znam šta će Kinezi novo doneti. Video sam njihove fabrike elektrovozila. „Ikarbus” ništa ne zaostaje i on može da proizvodi električne autobuse. Njegova tehnologija je bazirana na Manovoj tehnologiji, ima odlične inženjere i ima sve uslove da bude regionalni proizvođač autobusa – kaže Petrović.

Dok bi izgradnja fabrike baterija, prema rečima našeg sagovornika bila pametan poduhvat.

– Proizvodnja baterija donela bi korist Srbiji u smislu da ne budemo samo izvor rude, koju će neko da izveze i na njoj dobro zaradi, već da prodajemo proizvode i stvaramo dodatu vrednost. Nije problem napraviti bateriju, već pronaći litijum – kaže Petrović.

Rade Jelenković, profesor Rudarsko-geološkog fakulteta, kaže da se zvanično ne zna koliko litijuma ima u Srbiji. „Rio Tinto”, koji istražuje Jadarski basen, još nije završio elaborat o mineralnim resursima koji treba da sadrži podatak o količini i kvalitetu rude jadarit, kao i koji deo može profitabilno da se eksploatiše. Tek kada budu predali taj dokument država će znati sa čim raspolaže. Ali, neki podaci već postoje. „Rio Tinto” je u godišnjem izveštaju za 2016. godinu objavio da su zvanične rezerve minerala jadarit procenjene na 136 miliona tona.


Komentari7
f9752
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Jovan Aleksic
Srbija konacno koristi svoje snage, prednosti i kapacitete da bi se razvijala. Razmislja se o buducnosti, posle godina, decenija bez vizije. Elektricna vozila su buducnost, i smetaju samo Americi i njenim botovima - sto i nije nikakva tajna kad se zna da je bas Amerika poslednjih nekoliko godina naglo povecala proizvodnju nafte i gasa (starih, prljavih, fosilnih goriva), i nastoji posto-poto da ih prodaje po svetu kako bi zaradila novac i povratila moc.
miki mali
Ko ima i malo znanja vezanog za autoindustriju, elektricna vozila i baterije videce iz govora naseg preCednika da on licno o tome ne zna ama bas nista, a ocigledno ni njegovi savetnici, koji su mu napisali ovakv govor. Pocev od toga da proizvodnja baterija i automobila neme nikakve kontaktne tacke do toga da posedovanje rude na svojoj teritoriji ne znacci i novac. U najboljem slucaju mi bi mogli da pravimo baterije u Srbiji, ali je to malo verovatno jer se fabrike prave trenutno u Zapadnoj Evropi, pa ce pre biti da cemo njima da prodajemo rudu. U najgorem slucaju, koji je i izvesniji, Srbija ce samo da ubira mizernu rudnu rentu jer smo rudnu dali strancima da je koristi.
Preporučujem 2
Draskone
Prerada rude metala je najprljavija industrija na svetu.
Aleksandar Mihailović
Mora da postoji sveobuhvatna analiza sa pokazateljima koristi i štetnosti po ekonomiju, ekologiju i kompletnu prirodu, zaštitu ljudi, ali i jako precizna računica. Ovako kako rade srpske vlasti od svetske šanse neće biti ništa, sve što se ovde bude proizvodilo će se po damping cenama izvoziti matičnim firmama "investitora" i onda prodavati po pravim cenama na svetskom tržištu, što je već praksa u Srbiji, posebno kada su subvencionirane firme u pitanju. Ako je sveobuhvatnom analizom zaključeno da je posao jako isplativ našim investicijama, kupljenoim tehnologijom i dobro plaćenim stručnjacima, treba da stvorimo domaću proizvodnju a ne da dozvolimo bilo kome agresivnu eksploataciju i ostavljanje Srbiji dugova, ekoloških zagađenja i poremećaj odnosa u prirodi i kompletne klimatografije na tom prostoru, dok bi se taj neko na račun građana Srbije obogatio. U svakom slučaju, nikome se besplatno ne sme dati koncesija nad jadaritom i proizvodnjom litijuma, ni domaćim investitorima.
Maja Medić
Da li su građani pristali da se sravne planine, uništi živa priroda i otruje sva voda? Zašto taj litijum ne proizvodi ostatak sveta koji ionako ima tih 90% rezervi?Elekrični automobili se prave vrhunskom tehnologijom, vrhunskim stručnjacima pa je bolje da mi na tim planinama podižemo skijališta i sportske terene za mlade stručnjake koji će praviti automobile a baterije neka uvezu. Mnogo je važnija pamet od baterija, a i bolje se plaća. Afrika je prepuna svih mogućih rudnih blaga ali se ne bogate afrički narodi od toga.
Zoran
Argentina, Bolivija, Cile, Kina, Amerika su najbogatiji i to bas datim redom. Poenta je sto ce litijum brzo da nestane u svetu ako neko nesto ne otkrije novo kako bi se dobio litijum. Jedino Japan kaze da nesto nasao, ali to jos nije zazivelo, a kad ce ne znamo. Nema leba od baterija, videcete.

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja