Roba, koju je jedan naš čitalac naručio još u decembru preko „I-beja”, i posle gotovo mesec i po dana nije stigla na adresu. Preko sistema za praćenje pošiljki, kako kaže, ustanovio je da njegov paket već dvadeset dana čeka na carinjenje u Srbiji i pošto je gotovo istekao rok za isporuku koju garantuje prodavac iz Amerike, odnosno „I-bej”, za koji dan već bi mogao da traži povraćaj novca.
– Paket čeka na carini, a vreme za isporuku ističe, čime ja kao kupac imam pravo na refundaciju. Isti problem u Srbiji se pojavio pre dve godine, kada je zbog kašnjenja veliki broj kupaca tražio i ostvario povraćaj novca, a onda sa zakašnjenjem dobio i pakete. Mnogi su zloupotrebili ovakvu situaciju. Međutim, pošto i prodavci prate kretanje robe, oni su kupcima u Srbiji vratili novac, ali su se istovremeno žalili „I-beju” tvrdeći da na našem tržištu ima zloupotreba. To automatski baca lošu sliku koja nikako nije poželjna u onlajn trgovini – objašnjava naš čitalac. On podseća da je, u jednom trenutku, gotovo obustavljena trgovina preko „I-beja” sa kupcima iz Srbije. „Pej-pal”, sistem za elektronsko plaćanje koji je još pripadao „I-beju”, jednostavno je blokirao ovaj servis sa Srbijom. Nezvanična suspenzija trajala je dovoljno dugo da napravi probleme onima koji trguju preko interneta.
Naš čitalac kaže da bi ista situacija mogla da se ponovi budući da osim kupaca „Pej-pal” podjednako štiti i prodavce koji su u ovom slučaju poslali robu, ali ipak mogu biti oštećeni zbog okolnosti na koje ne mogu da utiču. Možda zbog toga pojedini prodavci na „I-beju” već imaju isključenu opciju slanja u Srbiju. Oni koji trguju preko ove globalne onlajn platforme kažu da svakako ne bi trebalo da dozvolimo da se zbog ovakvih sitnica naša zemlja, u kojoj inače raste onlajn trgovina, bilo gde u svetu nalazi na nekoj nepoželjnoj listi.
Na pitanje zašto pošiljke toliko čekaju na carinjenje u Upravi carina kažu za naš list da se povremeno dešavaju zastoji.
– U zavisnosti od broja prispelih pošiljki i doba godine poštanske pošiljke se u proseku na carinjenju zadržavaju od četiri do sedam radnih dana. Desi se i zastoj, ali treba imati u vidu, da u carinsku ispostavu Beograd, dnevno stigne od nekoliko stotina, pa do nekoliko hiljada paketa – kažu u Upravi carina.
Oni dodaju da taj broj raste pred kraj godine, odnosno, u vreme poklona, oko novogodišnjih i božićnih praznika, kada raste i kupovina preko interneta, dok je sa druge strane, veliki broj neradnih dana zbog verskih i državnih praznika.
Povremenih zastoja u carinjenju, tvrde, ima i tokom prvih meseci nove godine, jer je to period velikih sniženja, što je takođe razlog da ljudi više kupuju.
– Zbog ograničenih kapaciteta i broja pošiljaka, koje je moguće obraditi u toku jedne smene, dešava se da i pored svih napora, koji se ulažu, u pomenutom periodu pošiljke čekaju na carinjenje i više od 10 radnih dana. Carinski službenici čine sve što je do njih, mada carinskim propisima nije striktno određen rok u kome se postupak carinjenja poštanske pošiljke mora završiti – objašnjavaju u Upravi carina.
Izuzetak su, kažu, ekspresne pošiljke, koje imaju prednost i moraju biti ocarinjene istog dana. Za tu vrstu usluge, čija je cena znatno viša u odnosu na običnu pošiljku, naručilac se izjašnjava prilikom kupovine. Korišćenjem usluga brze pošte, odnosno kurirskih službi (DHL, FEDEKS, UPS, itd.) takođe se ceo postupak ubrzava.
– Međutim, za naše građane i dalje je povoljnije da robu primaju putem obične pošte, s obzirom na to da su PTT usluge jeftinije od usluga brze pošte, pa su samim tim ukupni izdaci niži – kažu naši sagovornici.