sreda, 23.10.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 12:08

Za pruge planirano oko 1,3 milijarde evra

Najveće investicije, koje ove godine počinju da se grade, jesu brza pruga Novi Sad – Subotica i elektrifikacija na potesu Niš–Dimitrovgrad
Autor: Marijana Avakumovićsreda, 06.02.2019. u 23:30
Циљ је да се возови крећу брзином од 200 километара на сат (Фото А. Васиљевић)

Vrednost projekata na železničkoj infrastrukturi, koji će ove godine početi da se rade, iznosi oko 1,3 milijarde evra, što je oko šest puta više nego što je prethodne godine uloženo u modernizaciju pruga. Koliko novca će biti upotrebljeno od onoga što je obezbeđeno, ostaje da se vidi na kraju godine.

 Najveća investicija je modernizacija pruge Beograd– Budimpešta na kojoj bi vozovi trebalo da se kreću brzinom od 200 kilometara na sat. Izgradnja deonice od Novog Sada do Subotice trebalo bi da počne krajem godine, najavljuju u preduzeću „Infrastruktura železnica Srbije”.

 Za tih 108 kilometara potpisan je komercijalni ugovor vredan 943 miliona evra, a gradiće je isti kineski konzorcijum koji već gradi i deo između Beograda i Stare Pazove. Deonicu između Stare Pazove i Novog Sada grade „Ruske železnice”.

Ove godine očekuje se i ubrzanje radova na započetim deonicama od Beograda do Novog Sada, jer je planirani rok za njihov završetak 2021. godina, za šta bi trebalo da bude utrošeno oko sedam milijardi dinara ili između 50 i 60 miliona evra.

Sledeći veliki projekat je obnova, modernizacija i elektrifikacija postojeće pruge Niš–Dimitrovgrad i izgradnja nove obilaznice oko Niša. Vrednost projekta je oko 268,3 miliona evra.

Novac su dali EIB 134 miliona evra, donatorska sredstva Investicionog fonda za zapadni Balkan iznose 73 miliona evra, Nacionalno kofinansiranje je 61,3 miliona evra. U „Infrastrukturi železnica Srbije” kažu da je u toku eksproprijacija, a za ovu godinu najavljuju početak radovi na obnovi dela pruge od Sićeva do Dimitrovgrada.

Fiskalni savet je u više navrata isticao da je železnička infrastruktura u lošem stanju i da se u nju mora više ulagati.  Poseban problem je to što čak dve trećine svih pruga u Srbiji nije elektrifikovano, uključujući tu i trasu Niš–Dimitrovgrad (deo železničkog Koridora 10), zbog čega se za pogon vozova koriste fosilna goriva.

– Za razvoj železničkog saobraćaja u Srbiji i uspešnije poslovanje železničkih preduzeća presudno je unapređenje trenutno lošeg stanja železničke infrastrukture, jer to je temelj na kom se može graditi efikasnija i pouzdanija usluga u ovoj oblasti. U poslednjih nekoliko godina došlo je do povećanja ulaganja u železničku infrastrukturu. Samo u 2018. investicije u izgradnju i rehabilitaciju pruga su preko 200 miliona evra. Međutim, to još uvek nije dovoljno – navodi Fiskalni savet u „Mišljenju na fiskalnu strategiju 2019–2021”.

Oni često u svojim izveštajima skreću pažnju da je više od 90 odsto pruga u Srbiji jednokolosečno (uključujući i glavne železničke koridore). Na više od polovine mreže brzina vozova manja je od 60 kilometara na sat (brzine od preko 100 kilometara na sat moguće su na manje od pet odsto pruga).

– To negativno utiče na prijemčivost železničkog saobraćaja za prevoz putnika i robe. Jednokolosečne pruge onemogućavaju istovremeno dvosmerno saobraćanje vozova, a njihovo sporo kretanje čini ovaj vid saobraćaja nekonkurentnim u poređenju sa drumskim prevozom. Da bi se vozom iz Beograda stiglo do Niša (razdaljina oko 240 kilometara) potrebno je pet do šest sati, što je čak dva puta duže u odnosu na automobilski saobraćaj. Pritom, upitna je i pouzdanost ovog vida prevoza pošto usled zastarelosti elektrotehničkih postrojenja (prosečna starost 45 godina) i signalno-sigurnosnih i telekomunikacionih uređaja neretko dolazi i do nepredvidivih prekida u radu, što dovodi do zastoja u saobraćaju i dodatno produžava ionako predugo vreme putovanja – navodi Fiskalni savet.

Međutim, iz „Infrastrukture železnica Srbije” najavljuju za ovu godinu rehabilitaciju elektrotehnike infrastrukture na Koridoru 10 u vrednosti od 4,4 miliona evra.

U ovogodišnjem planu je i obnova 59 kilometara pruge Jajinci – Mala Krsna. Kredit od 39,2 miliona evra uzet je od EBRD. Radovi bi trebalo da počnu u junu i da traju 15 meseci. Na spisku je i modernizacija pruge Niš–Brestovac, a vrednost radova je 62,7 miliona evra.

– Prošle godine započeli smo obnovu regionalnih pruga u Srbiji i finansiramo je iz sopstvenih izvora. Radovi koji će biti realizovani tokom 2018. i 2019. po obimu su veći nego što je to ukupno na srpskim prugama urađeno za poslednjih 30 godina – navode u ovom preduzeću.

Prošle godine uložili su oko 23,5 milijardi dinara i obnovili 260 kilometara regionalnih pruga, kao što su Šabac–Loznica, Novi Sad – Zrenjanin a u toku su radovi na još 40 kilometara Pančevo–Orlovat i Mala Krsna – Požarevac.

Ove godine planiraju da obnove ukupno 318 kilometara regionalnih pruga i to Niš–Zaječar, Lapovo–Kraljevo, Subotica–Senta....


Komentari3
4ad42
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Bojan
a Beograd Bar Stalno se priča a zaboravlja koliko ljudi živi na toj trasi Čela zapadna Srbija
Милан Топалов
" а у току су радови на још 40 километара Панчево–Орловат" ЗАР НИСУ РЕКЛИ "ДА ЈЕ ТА ПРУГА РЕМОНТОВАНА" И "ДА ЈЕ БРЗИНА ПОВЕЋАНА СА 30 НА 60 КМ/Ч., КАО И ОСОВИНСКО ОПТЕРЕЋЕЊЕ, НА 22,5 ТОНЕ/ОСОВИНИ", И "ДА НЕЋЕ БИТИ ПРЕКИДА ТЕРЕТНОГ САОБРАЋАЈА, ИЗМЕЂУ БГ И НС, ЗБОГ ТОГА", "ДОК ТРАЈУ РАДОВИ НА БРЗОЈ ПРУЗИ"!!!??? "ПРЕКИНУЋЕ(ВЕЋ СУ ПРЕКИНУЛИ!?) САОБРАЋАЈ ПУТНИЧКИХ ВОЗОВА"!? КО КОГА ОВДЕ.....!!!??? Прекор из Баната!
Sinisa Stojcic
Lepo je to sto se ulaze u infrastrukturu zeleznice. Visestruko ce se vratiti, ali koristim ovde da podsetim da postoji kraj u Srbiji, u kome nikada nije izgradjena zeleznicka infrastruktura zbog svog polozaja i prirodnog hidroplovidbenog potencijala. To je najlepsi kraj u Srbiji od Kladova-Donjeg Milanovca-Golupca pa preko V. Gradista do Beograda, a moglo bi i do Budimpeste. "Bela"putnicka flota bi sa tri puta manje ulaganja povratila sjaj "dunavskoj zeleznici", i zato apelujem na nadlezne da pored izgradnje zeleznicke infrastrukture sagledaju mogucnost i obnovu putnickog saobracaja

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja