ponedeljak, 23.09.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 21:39

Rezervnih delova ima samo dok traje garancija

Dok u Srbiji i Hrvatskoj zakon ne obavezuje trgovce da obezbede delove i posle isteka garantnog roka, u pojedinim zemljama ovaj rok produžen je na pet ili šest godina
Autor: Jelica Antelj / Ivana Albunovićsreda, 06.02.2019. u 23:30
(Фото Пиксабеј)

Pokvario vam se usisivač kome je garancija tek istekla i morate da zamenite filter. Iako je ovaj model pre dve godine bio poslednja reč tehnike, pa je u skladu s time bio i skuplji, šanse da nabavite rezervni deo su male. Po važećim propisima, trgovci su dužni da za svaki uređaj obezbede servis i potrebne delove samo dok traje garancija, odnosno dve godine. Posle toga kupac može da se osloni samo na dobro snabdeven servis, ali je i to pitanje pošto zbog hiperprodukcije i novih modela koji stalno stižu ni oni nemaju tolike lagere i obično su specijalizovani samo za jedan brend.

I u Hrvatskoj je nedavno urađeno slično istraživanje. Propisi su isti kao i u Srbiji i obavezuju trgovca da samo dok traje garancija (dve godine) moraju da nabave rezervne delove za uređaje.

Rok zaobezbeđivanje rezervnih delova u drugim zemljama
Velika Britanija
šest godina
Škotska
pet godina
Grčka
pet godina
Rumunija
pet godina
Portugalija
pet godina
Slovenija
tri godine nakon isteka minimalne dvogodišnje garancije
Hrvatska
dok traje garancija
(dve godine)
Srbija
dok traje garancija
(dve godine)

Čak i Zakon o zaštiti potrošača, koji se bavi pitanjem garancija, definiše ovaj problem na isti način, nigde se ne pominje šta s uređajem koji je i dalje relativno nov, a ne može da se popravi. Kako pokazuje ovo istraživanje na susednom tržištu, mnoge druge evropske zemlje ranijih godina su trgovce i proizvođače naterale da garanciju i obavezu obezbeđivanja rezervnih delova prošire na vek trajanja uređaja, koji je uglavnom duži od uobičajenih godinu do dve dana (najčešće iznosi pet godina).

U Grčkoj i Rumuniji , na primer, trgovci i proizvođači rezervne delove moraju da obezbede u očekivanom roku trajanja uređaja od pet godina, a slično je i u Portugaliji, u kojem potrošači imaju pravo na ovu vrstu usluge i posle isteka garancije. Inače, čak i u Sloveniji potrošači imaju pravo na rezervne delove za kupljene uređaje još tri godine posle isteka garancije. U Velikoj Britaniji garancija na uređaje zakonski je propisana na minimalnih šest, a u Škotskoj pet godina, koliko su proizvođači dužni da osiguraju sve rezervne i druge delove bez kojih uređaji ne mogu da rade.

Zoran Nikolić iz Nacionalne asocijacije potrošača Srbije kaže da je ovo veliki problem za kupce jer praktično posle istekla garancije trgovac nema obavezu da ih snabdeva delovima, a još gore je to što delova nema na tržištu, pa ne mogu ni da ih sami nabave.

– Evropska komisija je nedavno najavila usvajanje Direktive o produženju veka trajanja tehničkih uređaja, što će značiti i obavezu obezbeđivanja rezervnih delova u periodu dužem od trajanja garancije. Ova vest je upravo ukazala da je Evropa detektovala problem koji očigledno imaju kupci širom Evrope. Donošenje takve direktive bi rešilo probleme potrošača kojima se nameće praksa da bacaju uređaje čim se pokvare jer nemaju drugi izbor, a dobro je i to što bi donošenje ovakve direktive i Srbiju obavezalo da se prilagodi tim propisima – kaže Nikolić i dodaje da kupci imaju mogućnost da biraju proizvode onih trgovaca koji nude produžene garancije.

Koliko je tehnologija napredovala i koliko brzo se na policama smenjuju proizvodi pokazuje primer mobilnih telefona na našem tržištu. Sve više se uočava da je mnogo veći problem što za telefone koji su još u garanciji nema prateće opreme (zaštitno staklo, maske, baterije), a trgovci to jednostavno objašnjavaju time što su modeli „zastareli” ili nisu popularni. 


Komentari8
c60a6
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Slamkamenac
Tako ja to kad se nista u zemlji ne proizvodi vec je sve iz uvoza...proizvodjaci imaju obavezu da podrzavaju proizvod rezervnim delovima 7 godina po prestanku proizvodnje, to sto trgovci nece da zaglave novac u rezervne delove je razumljivo dokle god zakon ne natyera. Glavno pitanje je zasto je zakon takav kakav je? Mozda zato sto je i pravljen pod budnim okom trgovaca i njihovog lobija? Inace tehnologija se menja ali ne tako brzo...najveci broj proizvoda je u stvari prepakovana stara tehnologija po nalogu marketinga...isto ili slicno iznutra, malo drugacije spolja. Sve sem telefona...
Armani
Panta sd , bravo za komentar ! Pogotovo je problem izrazen kod jeftine plastike iz Kine koja se kratko koristi i baca gde ko stigne. Uzas !
Мата Лабор
Да ли ви то прејудицирате да Шкотска није део Велике Британије?
Marko Lopušina
Trgovci su čudo. Uđem u "Ušće" i kupim aparat za brijanje u uglednoj radnji. Prodavac kaže da je na baterije i da se puni dva sata. Takav mi treba jer često putujem. Kad dođem kući, upustvo kaže - puni se 16 sati prvi put, a potom 8 sati svaki put. I najvažnije - punjač ne radi. Vratim im aparat a trgovci kažu: - Da ga niste možda oštetitli ? Prodali mi neispravnu robu, još me maltretiraju da sam ga navodno odštetio: - A što bih oštetito svoju robu, koju sam platio ? Slagali me za punjenje baterije. I nikom ništa: - Evo vam vaše pare ! - rekoše i ja pobegoh iz firmirane prodavnice elektronske robe u "Ušću".
Marina
Nikakav problem. Mi smo u Srbiji dovoljno bogati, plate su nam odlicne pa nam uopste nije problem da pratimo razvoj tehnologije i kupujemo nove uredjaje posle dve godine. Jos ako ti se iste godine pokvare dva ili tri uredjaja, bog da te vidi.

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja