sreda, 20.11.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 15:50
​69. BERLINALE

Bajka o dobrim ljudima

Film otvaranja Berlinskog festivala poslao važnu poruku i nagovestio da se dobre filmske priče još uvek mogu pronaći i u najbližem komšiluku
Autor: Dubravka Lakićpetak, 08.02.2019. u 15:16
Зои Казан и Тахар Рахим у филму „Љубазност незнанца” (Фото Прес служба Берлинског фестивала)

Berlin U Berlinale palastu na Potsdamer placu sinoć je počeo 69. Berlinski festival, a samo svečano otvaranje na crveni tepih je dovelo neuobičajen broj nemačkih filmskih zvezda i autora, koji su svojom pojavom tako pružili podršku festivalu koji prolazi kroz vidne promene. Na crvenom tepihu odlazeći Diter Koslik dočekao je ekipu dansko-kanadsko-švedsko-nemačko-francuskog filma „Ljubaznost neznanaca“, danske scenaristkinje i rediteljke Lone Šerfig, s kojim je otvorio festival najverovatnije želeći da njime pošalje i važnu poruku. Poruku o ljudskoj bezuslovnoj dobroti na koju smo, u ovom tehnološki modernom, ubrzanom, nepoverljivom i nadasve samoživom svetu, gotovo svi zaboravili.

Očigledno nije zaboravila autorka Lone Šerfig, čija je moderna bajka o dobrim ljudima naterala gledalište na apsolutnu tišinu i unutrašnje preispitivanje o tome dokle smo, kao ljudsko biće, lično stigli i da li bismo u situacijama u kojima su se našli njeni filmski junaci isto postupili kao oni. Kao ti dobri Samarićani. U najkraćem, Šerfigova na veoma suptilan način istražuje ljudsko ponašanje u ekstremnim situacijama, hvata težinu života u urbanoj džungli (Njujork) i pokazuje šta sve može da se rodi i izraste kada potpuni neznanci priđu jedan drugom, na prijateljski način i potpuno otvorenog srca.

Ti ljubazni neznanci Šerfigove su: Klara (Zoi Kazan), mlada majka dva sina koja je sa decom kolima pobegla iz Bafala u Njujork od nasilnog muža policajca; Alis (Andrea Rajzborou), medicinska sestra, koja sve svoje slobodno vreme provodi volontirajući u skloništima za beskućnike i vodeći grupu u kojoj se učesnici uče načinima prevazilaženja problema u komunikaciji među ljudima; Mark (Tahar Rahim), čovek kojem je sve što je imao rasprodao brat narkoman; Timofej (Bil Najti), vlasnik rustičnog ruskog restorana „Zimska palata”, gde se pevaju ruske pesme, pleše i jede kavijar, koji će igrom sudbine postati okupljalište ljudi koji svaki iz svog razloga prolazi kroz životnu krizu ne odustajući od nade. Sve te nesrećne duše sasvim spontano prilaze jedna drugoj, pružajući pomoć i oslonac u onim malim životnim stvarima i u trenucima kada mala pomoć ili samo pružena ruka znači mnogo.

Lone Šerfig (Foto Pres služba Berlinskog festivala)

Lone Šerfig je i kao scenaristkinja i kao rediteljka veoma brižna prema likovima koje je stvorila od krvi i mesa i neke iskonske dobrote. U razgovoru sa grupom novinara i kritičara među kojima je bila i potpisnica ovih redova Šerfigova je izjavila da je sam proces pisanja počela tako što je prvo kreirala i razrađivala scene kako bi likovi jedni druge mogli lako da nađu.

– Recimo, scenu u kojoj je čovek toliko očajan da baca tešku stolicu kroz prozor, zatim scenu u kojoj elegantno obučena žena na poslovnom prijemu strpa kanapee u tašnu ili onu kada medicinska sestra usred hitne operacije odlazi u toalet da plače. To su ti inicijalni trenuci kada se oni sreću i upoznaju, a ja počinjem da ih podvlačim elementima kojima sam bila fascinirana još dok sam bila mlada. Luksuzni Njujork, Njujork ispod Njujorka sa podzemnom železnicom i mestima gde se supa deli besplatno i u kojima ljudi još uvek nose „pradu“ jer je prošlo tek šest meseci od kada su izgubili sve – rekla je autorka.

Odgovarajući na pitanja o samom estetskom planu filma koji je veoma privlačan i autentičan Šerfigova je rekla: – Bavila sam se slikama na kojima je mnogo ljudi. Želela sam da na svakoj lokaciji vi osetite da je tu već bilo mnogo ljudi pre nego što ste i vi kao gledaoci tu zakoračili. Lepota i magičnost grada je vizija i rad miliona i miliona ljudi, ali se zato moji likovi osećaju lomljivo jer su gotovo nasumice odabrani među tim milionima da bi kroz koincidenciju upoznali jedni druge i postali jedno drugom najveći pomoćnici u teškim situacijama.

Na pitanje da li film „Ljubazni neznanci“ može da ima i političku konotaciju Lone Šerfig je odgovorila: – Ovo nije politički film, ali kako se dotiče beskućništva, usamljenosti, dobrotvornog rada i dobrotvornih organizacija, zdravstva, ljudima koji imaju osećaj da su van sistema, on eventualno može da ima veze sa današnjom situacijom u Americi i životom u velikim gradovima. Ali, ispod površine, sa mnogo humanističkih scena nadam se da je ovaj moj film bezvremen i da će dobro stariti.

Film Lone Šerfig bio je prvi iz konkurencije za „Zlatnog medveda“. Već danas pred publikom su takmičarski filmovi Vanga Kuanana, Nore Fingšid i Fransoa Ozona...


Komentari3
d45c6
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

@miodrag
Ne preterujte! Nije sve tako crno
Aleksandar
sjajno je da neko jos snima filmove o dobroti
Miodrag
@Aleksandar: U prvu ste to daje nadu. Danasnji filmovi kao i nase rijaliti Zadruge predstavljaju i propagirajusvo svo zlo ovoga sveta.
Preporučujem 9

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja