petak, 26.02.2021. ✝ Vеrski kalеndar € Kursna lista
utorak, 12.02.2019. u 18:40 R. M.
PRONALASCI

Automobil na paru

Prva vozila na ulicama metropola, u 18. veku, pokretala je para
Парни аутомобил Николе Жозефа Кињоа у музеју у Паризу (Фотографије Википедија)

Danas ih ima najrazličitijih: velikih i malih, od limuzina do sportskih varijanti, porodičnih, trkačkih... Teško je zamisliti modernog čoveka bez automobila, makar starog nekoliko decenija. Automobilska industrija je u prošlom veku toliko brzo napredovala da je poslednjih decenija 20. veka ušla u grupu najrazvijenijih.

Moderne varijante automobila, međutim, izgledom uopšte ne odgovaraju prvim četvorotočkašima, konstruisanim pre skoro dva veka. Automobili koji su se pre skoro dva veka pojavili na ulicama u svega nekoliko metropola u svetu bili su na parni pogon. Prvo ovakvo vozilo na četiri točka provozano je Parizom, a konstruisao ga je francuski istraživač Nikola Žozef Kinjo.

U narednih sto godina izrađen je veliki broj projekata i napravljeni su različiti tipovi automobila. Svi ovi četvorotočkaši bili su kao lađe, nezgrapni i izgledom su podsećali više na traktore nego na današnje automobile. Neka od ovih vozila ličila su čak i na današnje autobuse.

Sve do polovine 19. veka većinu automobila pokretala je para, a od 1862. godine zabeleženi su prvi pokušaji da se napravi automobil koji pokreće motor sa unutrašnjim sagorevanjem.

„Mercedesov” patent iz 1885. godine

Tvorcem moderne verzije automobila smatra se Karl Benc iz Manhajma, koji je prvi, 1880. godine, prodao vozilo koje je radilo na sopstveni pogon. Narednih pet godina Benc je radio na raznim eksperimentima. Tako je pokušavao da pomoću tricikla sa dva sedišta i malog benzinskog motora konstruiše vozilo koje će se kretati sopstvenom snagom. Posle više godina rada na ovim projektima stvorio je snažno vozilo na tri točka i prodao ga 1887. godine. Benc je počeo da proizvodi i dvotaktne motore koje je ugrađivao u automobile.

Inače, u to vreme oni koji su sebi mogli da priušte automobil morali su po njega u Pariz ili Manhajm, pošto su vozila pravljena samo u ovim gradovima.

Poslednje decenije 19. veka nestabilnog trotočkaša zamenio je automobil sa četiri točka. Ovaj auto je bio jednostavan i pouzdan.

U prošlom veku, razvojem tehnologije i napretkom automobilske industrije, konstruisan je i četvorotaktni, jači motor, koji i danas pokreće mnogobrojne automobile širom sveta.

Sredinom prošlog veka i u decenijama koje su usledile, stvoreni su tipovi novih automobila koji su po snazi i brzini bili daleko ispred svojih prethodnika.

Danas je u svetu na desetine automobilskih kompanija koje proizvode automobile.

Komеntari1
dd4ed
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Zoran
Pa sve ide na paru danas.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

logo

Ovaj veb sajt koristi kolačiće

Sajt politika.rs koristi kolačiće u cilju unapređenja usluga koje pruža. Prikupljamo isključivo osnovne podatke koji su neophodni za prilagođavanje sadržaja i oglasa, nadzor rada sajta i aplikacije. Podaci o navikama i potrebama korisnika strogo su zaštićeni. Daljim korišćenjem sajta politika.rs podrazumeva se da ste saglasni sa upotrebom kolačića.

Prijavitе sе na našu mailing listu

* Obavеzna polja