sreda, 16.10.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 21:25

Insekti u svetu nestaju alarmantnom brzinom

Autor: S. S.sreda, 13.02.2019. u 16:10
(Фото: ЕПА / JOCHEN A. KRAUSE

Gotovo polovina svih vrsta insekata u svetu, ključnih kako za ekosisteme tako i za poljoprivredu, nestaje alarmantnom brzinom, pokazuju rezultati naučnih studija koje upozoravaju na „katastrofalan kolaps” prirodnog okruženja na planeti.

Ekosistemi ne mogu funkcionisati bez miliona insekata koji čine osnov lanca ishrane, a rezultati najnovijih istraživanja objavljeni u časopisu o biološkoj očuvanosti (Biological Conservation) upućuju na to da na njihov nestanak najviše utiče ljudska aktivnost i klimatske promjene.

– Zaključak je jasan: ako ne promenimo način proizvodnje hrane, neki insekti će za nekoliko desetleća izumreti - kažu autori 73 objedinjene studije, jer se zbog savremenog načina poljoprivrede uništava previše korisne flore i faune.

Danas je trećina vrsta pred istrebljenjem „a svake godine popis se povećava za dodatnih jedan posto”, kažu naučnici sa univerziteta u Sidneju i Kvinslendu (Francisco Sanchez-Bayo i Kris Wyckhuys), napominjući da je brojka ekvivalent „najvećoj epizodi izumiranja” od nestanka dinosaura. Takođe dodaju da je više od 40 posto od 30 miliona vrsta insekata, koliko ih živi na Zemlji u opasnosti od izumiranja.

- Procenat insekata koji nestaju, a reč je o 41 posto, dvostruko je veći nego kičmenjaka, a stopa izumiranja lokalnih vrsta koja iznosi 10 posto, osam je puta veća - kažu stručnjaci.

(Foto: EPA / RALF HIRSCHBERGER)

Kada govorimo o nestanku bioraznovrsnosti, našu pažnju najčešće privlači sudbina velikih životinja. Olako se zaboravlja da su insekti od ključnog značaja za ekosisteme.

- Treba brzo delovati i pokušati sprečiti kolaps važnih ekosistema jer će posledice biti katastrofalne - tvrde naučnici.

Insekti su od vitalnog značaja kada je posredi proces oprašivanja, a smanjenje njihovog broja utiče na čitav prehrambeni lanac. U Francuskoj je, na primjer, tokom 2018. evidentiran pad broja ptica.

- Nema više toliko insekata, to nam je najveći problem - objasnio je jedan od autora francuske studije, dodajući da i ptice koje se hrane semenkama u jednom trenutku u godini trebaju insekte kako bi prehranile svoje mlade.

Po rezultatima istraživanja objavljenim krajem 2017. na temelju podataka nemačkih naučnika, Evropa je za manje od 30 godina izgubila gotovo 80 odsto „svojih” insekata, a posledica je nestanak više od 400 miliona ptica. Na globalno smanjenje broja insekata utiče i globalno otopljavanje, podsećaju naučnici.

Ali od insekata kao izvora hrane osim ptica zavise, ježevi, gušteri, ribe, vodozemci...

Australijski naučnici kao problem navode brzu urbanizaciju, preterano krčenje šuma zbog promene namene zemljišta u poljoprivredno, upotrebu pesticida i veštačkih đubriva, posebno u poslednjih šezdeset godina.

Smanjenje broja insekata datira s početka dvadesetog veka, ali se naglo ubrzalo pedesetih i šezdesetih godina prošlog veka da bi doseglo „alarmantne razmere” u poslednjih 20 godina.

Među najugroženijim vrstama insekata su leptiri, pčele, ose, mravi, stršljeni - koji žive na svim kontinentima osim Antarktike i tvrdokrilci poput bubamara ili svitaca.

U mediteranu značajno se smanjio broj insekata balegara, a nestao je i velik broj pčelinjih vrsta. Istrebljenja nisu pošteđeni ni vodeni insekti prenosi Novi list.hr.

- Hitno je potrebno ponovno obnoviti staništa insekata, preispitati dosadašnju poljoprivrednu praksu, uz posebnu brigu o smanjenom korišćenju pesticida i njihovoj zameni održivim, ističu autori izvešća, podsećajući da brigu treba voditi i o „lečenju” zagađenih voda, kako u gradovima tako i u ruralnim područjima.

c9397

Dragana Savic
Да-фарбаћемо чипована јаја за Ускрс,а без пчела и осталих инсеката нема ни опрашивања,ни исхране птица,других животињица па ни равнотеже у природи.Да ли примећујете да у Веограду већ годинама нема врабаца !!!
Joca Prirodnjak Belosvetski
To je sve normalno. Menja se klima, menja se zivot na zemlji i nestaju pojedine vrste sivih stvorova na Zemlji. To znaci da nisu samo insekti koji nestaju, vec nestaju i Beli Medvedi jer se topi led. Narode ne brinite, jer vi niste sve to izazvali. Sve se desava veoma prirodno. Svaki dan je drugaciji. Nema dva dana da budu istovetni. To traje tako nekoliko milijarde godina - od kada je Zemlja nasta. Svakog dana su promene vidljive ili mozda ne.
Hećim
Nije tačno,uopšte im ne opada broj,naprotiv.Arnautima samo raste broj.
Sasa Trajkovic
EKO sistem je sistem jer važi za sve a ne samo za insekte ili floru i faunu... ako jedan u lancu popusti strada ceo sistem. Pojedinci smatraju da je čovek superiorno biće i da nije deo eko sistema nažalost ili na sreću greše. Destruciji čoveka ništa na svetu nije ravno ni najezda skakavaca ni velike epidemije čovek je u svojoj prirodi koliko konstruktivan-graditelj toliko destruktivan- rušitelj ali je samim time i odgovornost ljudi kao vrste veća.
Бескрајни круг
Човек пестицидима смањује број инсеката, како би себи произвео више хране, јер се убрзано размножава. Са друге стране, овим човек смањује број инсеката, а тиме и птица и других од инсекта зависних врста. На крају ће човек остати готовоа сам или сасвим сам на овој планети, која ће бити пренасељена, па ће на послетку и човек изумрети, јер неће више имати шта да једе и пије. А онда ће се формирати неко нове или измењене животињске и биљне врсте, као и хуманоидне, па опет Јово наново...
Кики
Да. Пре човека је, нисам проверио, било 6 великих изумирања врста, за следеће изумирање ће вероватно бити одговоран човек. Кад сам био клинац читао сам Карла Сагана он је писао нешто о томе, али мислим да тада није мога ни да сања да шта ће се још десити за релативно кратко време. Можда је Џони фон Нојман био у праву да нам се приближава сингуларитет.