utorak, 19.03.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 20:30
ISHRANA

Artičoka – povrće Mediterana

Od davnina se uzgaja i koristi kao hrana, ali i kao lek
četvrtak, 14.02.2019. u 20:00
(Фотографије Пиксабеј)

Artičoka je višegodišnja zeljasta biljka poreklom iz Sredozemlja, a danas raste i u drugim toplijim krajevima. Ovo specifično povrće krupnih glavica ima mesnate listove koji su ukusni, ali i lekoviti. Jede se pre nego što procveta i sadrži organske kiseline i etarska ulja. Od davnina se uzgaja i konzumira, kao hrana, ali i kao lek.

Najveći svetski proizvođači artičoke su Italija i Egipat. Vrhunac sezone branja artičoka je proleće. Dugo mogu da se održe posle branja, pa su pod uobičajenim uslovima čuvanja sveže i posle dve nedelje, pa čak i duže.

Artičoke mogu da se kuvaju u vodi ili na pari, uz dodatak soli ili bez nje. Ako se ne poklopi lonac u kome se kuvaju, organske kiseline iz njih mogu da ispare. U poklopljenom loncu artičoke prilikom kuvanja mogu da promene boju u braon, usled uticaja enzima i oksidacije hlorofila. Ali ako se u lonac stavi malo sirćeta ili soka od limuna, boja artičoka tokom kuvanja neće se promeniti.

Kuvana artičoka u 100 g daje 50 kilokalorija, a sastav joj je sledeći: ukupno sadrži 11,39 g ugljenih hidrata – od toga šećera samo jedan gram, vlakana 8,6 g, masti 0,34 g, belančevina 2,89 g. Ovo povrće sadrži vitamine Be kompleksa, vitamine Ce i Ka i nešto malo vitamina E. Od minerala ima gvožđe, kalcijum, magnezijum, mangan, fosfor, kalijum, natrijum i cink.

Pored ovoga, artičoke sadrže mnoštvo fitonutrijenata (kvercetin, rutin, anticijanini, luteolin i cinarin), koji deluju kao antioksidansi, i u tome prednjače među povrćem.

Artičoke potpomažu probavu, poboljšavaju funkciju jetre i žuči, snižavaju loš holesterol, čime smanjuju rizik od arterioskleroze i srčanih bolesti. Kod obolelih od sindroma nadraženog creva, poboljšavaju stanje, kao i uporne bolove u stomaku – dispepsiju.

Ovo povrće može se naći u mnogim jelima, a ako ga niste već probali, sada je vreme.

Jasna Vujičić, nutricionista
www.nadijeti.com


Komentari2
3d8ea
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Joca Dopisnik Belosvetski
Mnogi misle da je Articoka povrce samo za Koze, posto stvarno nema sta da se pojede. Ima oko 99% vode a ostalo je nesvarljiva kozurica. Na kraju balade, puna usta prazan stomak - tako deda kaze.
ivan bošković
U tome i jeste štos, za skidanje stamaka najbolje ga je puniti tim lako svarljivim a korisnim stvarima. Za promenu od kupusa i zelene salate, artilčoka dobro dođe - samo što je ja kod nas nisam video, možda samo italijanskoj tegli ili konzervi, koja košta ne pitaj.
Preporučujem 3

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja