subota, 23.03.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 22:41
69. BERLINALE – INTERVJU: Snežana Bogdanović i Miroslav Terzić

Intimna borba jedne male žene

U filmu „Šavovi”, koji je svetsku premijeru imao u „Panorami”, glavni lik posle duže vremena tumači Snežana Bogdanović, a originalnu pesmu otpevala je takođe dugo odsutna Gabi Novak
Autor: Dubravka Lakićsreda, 13.02.2019. u 23:30
(Фо­то EPA/felipe trueba)

Berlin Svetsku premijeru u uglednom programu „Panorama” na 69. Berlinalu imao je srpski film „Šavovi” Miroslava Terzića („Ustanička ulica”), u produkciji Uliksa Fehmijua i Milene Trobozić Garfild, nastao prema istinitoj ispovesti beogradske krojačice Drinke Radonjić, jedne od više od 500 majki, žrtava sada već nadaleko čuvene afere krađe beba iz porodilišta, koja još nema epilog.

U filmu, koji će se odmah posle Berlina naći i u takmičarskom programu „Srpski film” na 47. Festu u Beogradu, glavna junakinja se zove Ana, a taj lik, po uzoru na samu Drinku, tumači Snežana Bogdanović, glumica koja već dugo nedostaje našem filmskom nebu. Osim nje, pred berlinskom publikom su se poklonili i njeni partneri u filmu: Marko Baćović, Jovana Stojiljković i Pavle Čemerikić (izvrsne uloge imaju i Vesna Trivalić i Dragana Varagić). I sama Drinka Radonjić se u jednom trenutku pojavljuje u filmu, ali će svoj susret sa publikom imati u Beogradu.

O filmu „Šavovi”, koji je imao ubedljiv nastup u Berlinu, za „Politiku” su tokom zajedničkog intervjua u salonu samog Berlinale palasa govorili Miroslav Terzić i Snežana Bogdanović.

Iznenadili ste, očekivalo se stilski nešto slično „Ustaničkoj ulici”, a sada ste nam ponudili sveden film, sve je fino, malo i možda baš zato i ubitačno?

Miroslav Terzić: Sama priča je diktirala šta i kako treba da radim. Kada sam shvatio odakle želim da počnem da pričam priču, sve se namestilo samo. To je intimna borba jedne male žene. Možda povremeno postoji i po koji triler momenat, ali veoma sveden. Stalno sam sebi govorio – manje je više, što manje, što jednostavnije i svedenije, ne bi li u prvi plan izašle prave emocije, koje su glavni adut ovog filma.

Kada ste pomenuli emocije, one stanuju u očima Snežane Bogdanović kao Ane. Sve je u vašim očima, i ta neka životna otupelost, navučenost na razočaranja?

Snežana Bogdanović: To je Drinka. Ja sam samo bila tu da primetim, posmatram i uhvatim sve to. Upoznala sam je nekih godinu i po pre početka snimanja, a kada je scenario bio gotov ja sam u tu njenu malu krojačku radnju iznad Slavije, koju drži sa svojim suprugom, počela da dolazim svaki dan i da tamo provodim po nekoliko sati. Posmatrala sam je krišom, htela sam da se ona oseća dobro pored mene, da se opusti, da mi poveruje i da mi se polako otvori, da ja vidim ko je to biće. To je sve velika odgovornost i srećna sam što sam imala priliku da dam glas njenoj priči i njoj kao osobi. A ono kako ona izgleda i kako se ona nosi u filmu, to je to – Drinka. Posle svih zapažanja, istraživanja, u jednom trenutku sve to zatvorite i postanete to – ta autentična osoba. I to je to, postala sam ta žena iz dubine svog bića zato što sam je osetila. Sve što ste vi zapazili zaista je tako. Ta žena hoda sa tim trpljenjem, sa tim podnošenjem i dignitetom u isto vreme. To je Drinka.

Sve je to dirljivo pogotovo zato što znamo da je istina, da se krađa beba iz porodilišta događala i da su pomaci u rešavanju tih slučajeva, koji su poprimili obrise velike afere, veoma mali. Da li je i to jedan od motiva za nastanak ovog filma?

M. Terzić: Meni je na početku bilo potpuno nejasno kako nijedan od tih slučajeva nema epilog, a onda sam shvatio da neko ne želi da postoji epilog, da se o tome govori tek s vremena na vreme da bi se skrenula pažnja sa nekih drugih tema. I dalje mi je potpuno nejasno kako neko, s obzirom na to da se toliko godina o tome piše, nije rekao: Pa, dobro, dajte da vidimo šta je ovo. A o nestalim bebama se piše još od šezdesetih godina prošlog veka i ja sam imao sreću da pročešljam i samu arhivu „Politike” i nađem obilje tekstova i ispovesti samih aktera tokom dugog perioda. Onda je logično da se pitate dokle tako. Niko da kaže roditeljima: Istražili smo vaš slučaj, niste u pravu, ili – jeste u pravu. Najviše boli to što konkretnih odgovora još nema, a reč je o velikom broju ljudi...

S. Bogdanović: Izvinite što upadam, ali da dodam da su se sistemi menjali i ne može se reći da je to odgovornost ovog ili onog političara. Ceo ovaj slučaj samo je delimično stvar sistema, jer sve na kraju postaje naša, lična odgovornost kako se ponašamo u određenim okolnostima, ma kako teške one bile. A tu je i pitanje svesti i savesti pedijatara koji su u određenom trenutku pristajali da učestvuju u tom mraku i da izgube empatiju. Neki su čudni elementi u celoj ovoj igri...

Imamo li dovoljno empatije?

M. Terzić: Na kraju krajeva, sve se svodi na to šta smo mi vremenom postali. Kako nas polako zatvaraju u neke okvire dokle možemo i preko čega ne možemo. Nekako su nam mnoge stvari svesno ili nesvesno oduzete, a pritom se i sami u ovom svetu zatvaramo, jer niko nije spreman niti ima hrabrosti da bude povređen. Svi smo površni, završavamo te naše male životne priče na nekim malim digitalnim stranicama koje, uprkos „lajkovima” koji nam stvaraju iluziju trenutne sreće, nestaju u vremenu i prostoru i samo imamo iluziju nekog života. I taj sistem koji nas polako kontroliše i zatvara na globalnom nivou od nas pravi mala bića koja treba da budu iskorišćena za veće ciljeve, a koji su – ne znamo. Zaista smo postali mnogo površni i samim tim i emocije su nam površne.

S. Bogdanović: Da, a u pokušaju da se preko društvenih mreža konektujemo sa celim svetom izgubili smo konekciju sa samima sobom, sa nekim osnovnim, suštinskim vrednostima i sa tim šta je ovaj život, zašto si tu i koja je tvoja svrha. Malo je tu prostora za empatiju.

Možda je otuda u vašim „Šavovima” i osećaj vizuelne ispranosti filmskih slika?

M. Terzić: Kada sam pravio vizuelnu ličnu kartu našeg filma odmah sam sebi rekao da sve treba da bude slikano u zgradama koje su nastale do 1980. Zašto, nemam tačan odgovor, ali mi se činilo da je sve to deo nekog programiranog sistema. Druga stvar, ono što je interesantno, jeste da su sama Snežana i njen kostim uvek najtamnija stvar u kadru, sve do trenutka dok se ne sretne sa izgubljenim sinom, a treća stvar je to što kamera nikada nije iza Snežaninih leđa. Uvek je ispred nje i prati njen pogled koji ste vi primetili i koji govori apsolutno sve. Sve je to nekako i odredilo stil ovog filma.

Izvrstan je odabir i drugih glumaca u „Šavovima”?

S. Bogdanović: Svi glumci kada dobiju šansu da odigraju nešto relevantno, kada se emotivno zakače za nešto, postaju nepobedivi. Mnogo smo suptilnih kockica spojili u nastojanju da nastane ova jednostavna i pročišćena priča i u tome su svi glumci dali nesebični doprinos.

Neverovatno je i koliko mladi Pavle Čemerikić u „Šavovima” zaista liči na Snežanu, svoju filmsku majku.

M. Terzić: Kada sam pozvao Snežanu za ovu ulogu meni je u glavi odmah bio i Pavle Čemerikić, koga sam upamtio po ulozi u „Ničijem detetu”. Pozvao sam ga na probu, a onda se pojavio taj visoki, štrkljasti momak sa dugom kosom, seo ispred mene i bio strašno ozbiljan. Meni se sve to veoma dopalo, to što je već imao svoj stav, što je divno. Imao sam zaista sreću i što sa tim svojim krupnim, takođe svetlim očima podseća na Snežanu i što su njih dvoje zaista mogli da budu majka i sin i što su se njihove energije odmah spojile.

U samoj ekipi „Šavova” je veliki broj žena, osim scenaristkinje Elme Tataragić, tu je kao kompozitor i Aleksandra Kovač...

M. Terzić: Ne zaboravite, tu je i Gabi Novak, koja je posle dvadeset godina ponovo snimila pesmu, i to onu koju je Aleksandra komponovala kao glavnu numeru za naš film.


Komentari6
86378
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Stojko
Bravo za macku Garfild.
Uliks, sin Branke i Bekima?
Da li je mozda Uliks Fehmiju sin glumice Branke Petric glumca Bekima Fehmijua koji je izvrsno glumio u filmu "Skupljaci perja" rezisera Aleksandra Petrovica?
Маја М.
Да.
Preporučujem 1
Ljubica
A meni je nejasno kako bar jedna osoba iz tog lanca uzasnih likova kojima nista nije sveto,pa ni pravo majke da gaji I voli dete koje je rodila,bar pred smrt nije osetila potrebu da kaze:Zao mi je tih roditelja,ne dao bog nikome tako nesto.I prijavi kako je sve pocelo, ko su najveci krivci...Srbija je mala zemlja,pre 60 godina ljudi su bili posteniji,griza savesti je postojala i za daleko bezazlenije lose postupke.Da li je moguce da je kradja dece u porodilistima bila tako savrseno organizovana.Zar je moguce da se niko nikom nije poverio ,posumnjao u kradju,pa onda pokusao da prati i sazna nesto vise i to prijavi,iznese u javnost i upozori je.Kad god se o ovoj temi govori uvek mi se nametne bezbroj pitanja I velika tuga sto je toliko ljudi unesrecila neljudska pohlepa onih koji bi trebalo da brinu o nasem potomstvu,a ne da trguju sa njim.Bravo reditelju I ekipi filma sto su ulozili dosta truda da se isprica ova bolna ljudska prica.
Sasa Trajkovic
Umetnost mora da bude angažovana i da postavlja pitanja na neki način umetnost je i savest čovečanstva... lepota će spasiti svet ili istina. Svet u kome živimo je jedna velika laž-iluzija, zato je ovaj film poseban bez velikih tema, spektakla samo obična životna priča i jednstavno pitanje na koje svako od nas mora naći odgovor.
Milan Ffm
...svako vreme ima svoje breme. A svaki film neku svoju magiju.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja