ponedeljak, 01.06.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
sreda, 20.02.2019. u 21:44 M. Avakumović

Brojne zakonske prepreke za kombi prevoznike

Oni moraju da imaju vozačku dozvolu za autobus, vozilo ne sme da bude starije od pet godina i moraju da imaju tahograf, a ovaj treći uslov, kako tvrde, ne mogu da ispune
Недавни протест на улицама Новог Београда (Фото Танјуг/Р. Прелић)

Da bi kombijem dopremali robu i putnike prevoznici moraju da poseduju vozačku dozvolu za autobus, vozilo ne sme da im bude starije od pet godina i moraju da imaju ugrađen digitalni tahograf. Ovu obavezu nametnuo je novi zakon o prevozu putnika u drumskom saobraćaju, koji, kako tvrde prevoznici, izbacuje male igrače sa tržišta prevoza.

Igor Ljubinković, iz Udruženja kombi prevoznika, koji nisu protestovali prethodnih dana sa kolegama iz drugih udruženja, kaže da nova pravila i novi propis zahtevaju prilagođavanje.

– Umesto dosadašnje B kategorije za vozače kombija se traži D1 kategorija. Polaganje ispita iziskuje vreme od oko dve godine i nema gde da se polaže. Ovakve promene trebalo je ranije najaviti jer nam je potrebno vreme da se prilagodimo i da sprovedemo u delo ono što se od nas traži – kaže Ljubinković.

Ilija Džikić, iz Udruženja za kombi prevoz putnika, slaže se da prevoznicima nije dato dovoljno vremena da se prilagode. On kaže da je besmisleno nametnuta obaveza posedovanja digitalnog tahografa jer proizvođači vozila ne dozvoljavaju naknadnu ugradnju u svoja vozila.

– Proizvođači neće da priznaju garanciju ako se naknadno ugradi tahograf, koji košta oko hiljadu i više evra. Ministarstvo je pisalo „Mercedesu”, videćemo šta će odgovoriti. Po zahtevu kupca oni ugrađuju tahografe kada se naručuje novo vozilo, ali ne priznaju garanciju kada se naknadno ugrađuju u već kupljena vozila – objašnjava Džikić.

Oba „Politikina” sagovornika kažu da nisu učestvovali u kreiranju ovog zakona, napominjući da u Srbiji ima oko hiljadu registrovanih firmi koje se bave kombi prevozom. Oni uveravaju da se na ovaj način ukida kombi prevoz, jer prosto ne mogu da ispune uslove koji im se nameću.

– Velika udruženja prevoznika žele da mali budu istisnuti iz posla – kaže Ljubinković.

Džikić dodaje da se niko još nije registrovao po novim pravilima. To je signal da nešto mora da se menja. Predstavnici njegovog udruženja, svoje nezadovoljstvo iskazivali su nedavnim protestima na ulici. Posle toga sastali su se sa nadležnima iz resornog ministarstva i predočili im probleme.

Pitanje osnovanosti primedbi na Zakon o bezbednosti saobraćaja oko kategorija vozačkih dozvola i uslova za njihovo sticanje je u nadležnosti MUP, kažu u Ministarstvu građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture. Činjenica je, kažu, da sadašnja rešenja i uslovi za kategorije vozačkih dozvola, koji su propisani ZOBS-om, ne uvažavaju činjenicu da u Srbiji i EU postoji manjak vozača. Na nivou EU taj manjak iznosi oko 150.000 nedostajućih vozača.

– U skladu sa dosadašnjom praksom uključivanja predstavnika transportne privrede u proces pripreme zakonskih propisa, ministarstvo će u dijalogu sa predstavnicima kombi prevoznika i „limo servisa” još jednom razmotriti opravdanost primedbi koje se odnose na mogućnost primene pojedinih odredaba zakona, u cilju izbegavanja neopravdanih troškova privrednim društvima, kako bi se kroz predstojeće tehničke izmene zakona pronašla adekvatna rešenja, kojima će se istovremeno olakšati ispunjavanje propisanih uslova za ovu vrstu prevoza, ne isključujući propisanu upotrebu tahografa – navode u ministarstvu.

Podsetili su da Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture zastupa stav, koji je prihvaćen u EU, da se putničkim vozilom ne može obavljati javni prevoz putnika, ni međunarodni, ni unutrašnji. Po propisima EU, međugradski i međunarodni prevoz putnika može da se obavlja samo autobusima i uz posedovanje registrovanog reda vožnje i međunarodne dozvole u međunarodnom prevozu, a u unutrašnjem međugradskom prevozu i registrovan i usaglašen red vožnje.

– Vanlinijski prevoz putnika putničkim automobilom, sa osam ili devet sedišta, nije dozvoljen od 2011. godine, i ti uslovi nisu promenjeni ni posle donošenja Zakona o prevozu putnika u drumskom saobraćaja 2015, kao ni kasnijim izmenama ovog zakona. U postupku uređenja delatnosti prevoza putnika, ministarstvo je prošlogodišnjim izmenama zakona, prvi put nakon 2011, stvorilo zakonsku mogućnost da se putničkim vozilima sa 7+1 i 8+1 sedišta takođe mogu prevoziti putnici ali kroz pružanje usluge „limo servisa”, pod posebno propisanim uslovima – kažu u ministarstvu.

Ovim izmenama hteli su da stanu na put rasprostranjenoj praksi da se, pod prividom registracije „limo servisa”, koja je ranije bila regulisana Zakonom o turizmu, nelegalno prevoze putnici putničkim vozilima.

Komentari17
ac9d9
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Zarko
Dve probne voznje u zadnjih mesec dana,u dve poznate agencije.Sve kategorije,vozacko iskustvo preko 20 godina,razne licence.Prva voznja do Zagreba (8 sati sa kupljenjem putnika,2 sata odmor i nazad 8,5 sati).Druga Bg-Budimpesta-Bratislava-Budimpesta-Bg bez odmora osim par kratkih stajanki na pumpama da se nalivam guaranom.Ustao u 4h,krenuo u 10 do 6 sa voznjom,vratio kombi u 23h.Samo ustanite u 4,sedite u stolicu i gledajte tv do 23h...Svaka cast ljudima koji se voze ovim kombijima...
Dejan
Vozaci u agencijama voze po 16 sati,a ne retko I po 20 I vise ako voze za Nemacku.Svima glava u torbi.Stavljanje tahografa je nesto najbolje sto moze biti doneseno od zakona.
Bolero
Da ne veruje covek!? Pa upravo ti kombiji su osnovno sredstvo za rad svakog preduzetnika! U Srbiji ima ± 1.000.000 ( jedan milion!!!) "nezaposlenih", koji zvanicno ne rade i ne placaju poreze, upravo zbog ovakvih reterdirano infantilnih budalastina i parazitskog ophodjenja prema malim preduzimacima! Cuj ti ovo, : Moras da imas vozacku za autobus(!?) , da bi vozio kombi u koji ti koristi za alat, radna sredstva i materijal za; Moleraj, vodo instalaciju, struju, keramiku, pekaru, mesaru, ..... !?!? Koji idiot je smislio ovo trebalo bi ga odma pravno preispitati! Zaista, ovakav bezobrazluk i amaterizam prevazilazi bas svaku meru!
Zoran
Evo poslao sam detetu sad link na ovu vest. Reko: Da bi s eu Srbiji vozio ovakav auto kao nas, sa 8, 9 sedista, treba da imas polozeno za AUTOBUS.:)
Jovan
Jasno mi je da drzava hoce da oporezuje i kontrolise kombi prevoznike ali mi nikako nije jasno da nekome u njij padne na pamet da menja medjunarodnu kategorizaciju vozackih dozvola !? Ovo je prosto neverovatno. Sta sve diletanti u ovoj zemlji nec sebi dozvoliti ...
Ivan Ivanovic
Jovane tako vam je kad umesto strucnih ljudi koji bi trebali da se bave ovom problematikom imate korumpiran kartel koji radi u korist malog broja ljudi sa novcem a na stetu onih koji od toga zive. Zaista nam treba potpuni restart na svim nivoima.

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja