subota, 19.10.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 11:13

Posle odlaska Honde, Britanci strahuju i za „Nisan” i „Tojotu”

Japanska automobilska industrija ima svoje pogone na Ostrvu još od vremena Margaret Tačer, ali se poslovna klima menja sa bregzitom
Autor: Tanja Vujićčetvrtak, 21.02.2019. u 20:00
„Хондина“ фабрика у Свиндону биће затворена за две године (Фото Бета/АП)

Prvi put za 71 godinu postojanja firme, japanska „Honda” odlučila je ovih dana da zatvori jedan svoj pogon za proizvodnju automobila, i to u Svindonu na jugu Velike Britanije. Najavljeni katanac na „Hondinu” ispostavu u pokrajini Vels početkom 2021. godine znači da najmanje ostrvskih 7.000 radnika (polovina u pogonu, ostatak među lokalnim snabdevačima delova i opreme) čeka neizvesna radna budućnost. Hondin „gudbaj” u Svindonu istovremeno je prvi slučaj zatvaranja fabrike automobila u Velikoj Britaniji od 2007. Pre 12 godina, uoči izbijanja najveće globalne finansijske krize od Drugog svetskog rata, francuski „Pežo” digao je ruke od pogona montaže u Koventriju. Objavljujući „rekvijem za Svindon”, Takahiro Hačigo, izvršni direktor „Honde”, kazao je da auto-džin želi da se više posveti investicijama u razvoj proizvodnje električnih vozila, posebno bliže kući u Aziji. Pri tom u obrazloženju nije bilo reči o  drastičnom padu proizvodnje modela „sivik” (koji se sklapa u Velsu), sa 250.000 vozila, uoči finansijske krize 2008, na 161.000 vozila lane.

Istovremeno, Hačigo nije obrazložio zašto se „Honda” baš sada, četrdesetak dana pre još nedefinisanog izlaska Velike Britanije iz EU, odlučila da najavi odlazak. U međuvremenu, britanska javnost uveliko spekuliše da li su ubrzani pregovori Londona i Brisela oko bregzita uticali na tajming „Hondine” objave. Što se američkog „Forda” tiče, centrala u Detroitu bila je nedavno više nego jasna: ukoliko izlazak Ostrva iz EU bude haotičan (bez uređenog dogovora sa Briselom), zapadni auto-džin mogao bi da zatvori dva svoja pogona u Velikoj Britaniji, izveštava londonski „Fajnenšal tajms”.

Istovremeno Ostrvljani strepe i šta bi, posle slučaja „Svindon”, sada moglo da padne na pamet „Tojoti” i „Nisanu”, koji od vremena Margaret Tačer takođe imaju auto-pogone s one strane Lamanša. U međuvremenu, „Jaguar Lend rover” pustio je vest da bi mogao uskoro da otpusti oko 4.500 radnika, i to većinom u Velikoj Britaniji.

Prvo povlačenje japanskih auto-proizvođača iz Velike Britanije događa se inače u naročito nelagodnom momentu za proizvođače benzinskih i dizel vozila na Zapadu. Naime, evropski (a posebno nemački), ali i američki proizvođači automobila i auto-delova sa strepnjom iščekuju odluku 45. predsednika SAD o uvođenju novih carina (možda čak i 25 odsto) na uvozne automobile, delove, komponente itd. Istovremeno, dok auto-biznis s obe strane Atlantika uveliko procenjuje moguće gubitke profita i masovna otpuštanja – zbog eventualnih novih carina Vašingtona – auto-proizvođači Zapada suočavaju se istovremeno sa dramatičnim padom prodaje njihovih vozila u Kini, najvećem svetskom auto-tržištu.

Koliko u januaru, američki i evropski proizvođači vozila zabeležili su 18 odsto manju prodaju svojih vozila u Kini nego lane u isto vremene, prenela je juče agencija Blumberg. Godišnja prodaja kola u Kini – zbog usporavanja privrednog rasta i brojnih neizvesnosti na tržištu druge najveće ekonomije sveta – opala je lane prvi put u poslednjih 20 godina, saopštilo je kinesko Udruženje proizvođača automobila (CAAM). Doajeni automobilske industrije na Zapadu ovih dana saopštili su poslovne rezultate na tržištu Azijskog tigra: prodaja „Fordovih” modela pala je tamo u 2018. za trećinu, „Dženeral motors” je zabeležio pad od 10 odsto, dok je

„Folksvagen” prijavio pad od tri odsto.

„Očekujemo da će u februaru prodaja kola pasti još oštrije”, poručuje Hu Haidong, pomoćnik generalnog sekretara CAAM.

Da zaustave strmoglav pad tražnje i prodaje zapadnih auto-modela u Kini, američki i evropski proizvođači još su daleko od strategije zajedničkog nastupa. Tako, na primer, američki „Ford” najavljuje da će kineskom tržištu ove godine ponuditi čak 20 novih modela vozila. U međuvremenu, dve najjače ekonomije Evrope: Nemačka i Francuska ovih dana uočavaju da njihove firme u globalnoj trci za profite imaju posla sa konkurencijom koju uveliko podržava državni mehanizam.

Nakon nedavnog „veta” Evropske komisije (6. februara) na pokušaj nemačkog „Simensa” i francuskog „Alstoma” da združe poslove, Pariz i Berlin podneli su ove sedmice Briselu zajednički predlog o reviziji pravilnika o konkurentnosti EU. Nemačka kancelarka Angela Merkel najavila je da će temu konkurentnosti evropskog biznisa u globalnoj areni staviti na dnevni red samita lidera EU u martu. 


Komentari11
b4a84
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Dejan Ranđelović
Ovo je čist primer da tarife, trgovinske barijere i protekcionizam ne funkcionišu jer uvozni proizvodi postaju skuplji što znači da manje ljudi može da ih priušti što opet znači da se proda manji broj jedinica tog proizvoda što znači manji profit za kompanije nakon čega te kompanije vrše otpuštanje radnika kako bi smanjile troškove. To je lančana reakcija. Svetu je potrebno što manje tarifa, barijera i što više slobodne trgovine. Donald Tramp svojim suludim protekcionističkim manevrima vrši dekonstrukciju globalne ekonomije.
Mile
Konačno dobra vijest. Kupio sam Toyotu koja se za Europsko tržište proizvodi u UK. Nije problem konstrukcija vozila već to da su svi dijelovi proizvedeni u UK vrlo loše kvalitete. To je bilo najveće smeće od automobila koje sam vozio. Nakon tri godine sam bio sretan što sam ga prodao.
Sasa Trajkovic
Svaka glupost puno košta... na ovaj ili onaj način Britanci će morati da plate. Ne razumem samo krokodilke suze u Briselu koji treba da slavi zbog odlaska Britanije jer ona osim formalnog nikada nije pripadala EU bili su ekspozitura SAD a Trojanski konj u srcu Evrope.
Veljko
Pogledajmo to ovako: Kina već uveliko proizvodi automobile vrhunskog kvaliteta, a i njihovo tržište je već prilično zasićeno, tako da uopšte ne čudi pad prodaje iz EU. Pored toga tu je i Japan ispod nosa, sa svojim oprobanim kvalitetom.
Veljko
to Kineski automobili Ja sam ovde dao svoje mišljenje, što i tebi predlažem. Ako nemaš nikakvo mišljenje o temi onda ćuti.
Preporučujem 1
Kineski automobili
Navedite neke od tih kineskih automobila visokog kvaliteta.
Preporučujem 23
Jovan
Ovo je prilika za nas! Nasi politicari hitno da stupe u kontakt sa svim firmama koje trenutno proizvode bilo sta za evropsko trziste a nalaze se na teritoriji Britanije i da im objasni da bi dolaskom imali pristup ne samo evropskom nego i ruskom trzistu. Krasti britancima jednu po jednu kompaniju! To bi takodje bila lepa osveta za sve sto su nam uradili.

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja