petak, 20.09.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 22:44

Toplo vreme i košava očistiće vazduh u gradu

Danima se teško diše, a među najopasnijim sastojcima aerozagađenja izmerene su velike količine suspendovanih čestica koje dostižu mnogo više od 50 prihvatljivih mikrograma po kubnom metru: čađi, dima, uz teške metale – olovo, arsen i kadmijum
Autor: Branislava Jakšićpetak, 22.02.2019. u 20:30
(Фото Д. Јевремовић)

Prekomerno zagađen Beograd u poslednja tri dana beleži visoke koncentracije štetnih materija u vazduhu. Juče je, prema podacima svetske agencije „Air Visual”, naš grad bio na petoj poziciji sa indeksom zagađenja 166, što je malo bolje nego pre dva dana kada je sa indeksom 188 bio drugi najzagađeniji grad u svetu. Ove zime glavni grad je danima nezdravo mesto za život, a među najopasnijim sastojcima aerozagađenja izmerene su velike količine suspendovanih čestica koje dostižu mnogo više od 50 prihvatljivih mikrograma po kubnom metru: čađi, dima, uz teške metale – olovo, arsen i kadmijum. Uzroci aerozagađenja su grejna sezona sa dosta ložišta na ugalj i drva, previše izduvnih gasova automobila i vremenski uslovi bez vetra, kažu u Agenciji za zaštitu životne sedine. Beograđanima, dakle, nema spasa dok ne stignu topli dani, košava i – elektroautomobili!

I dok odgovorni za zaštitu životne sredine smišljaju mere za poboljšanje situacije, mi smo od stručnjaka potražili informacije o stepenu ugroženosti zdravlja stanovnika velegrada, kao i odgovor na pitanje šta to zapravo udišemo.

– U javnosti se najviše pominju suspendovane čestice aerosola koje nisu dobrodošle plućima, ali daleko su opasniji gasovi sumpor-dioksid i ozon – ističe prof. dr Branimir Nestorović, pedijatar-pulmolog u Univerzitetskoj dečjoj klinici u Tiršovoj.

Gasovi u organizam ne ulaze samo udisanjem, već i kroz kožu pa tako dospevaju i u crevni sistem. Doktor Nestorović je naveo primer istraživanja aerozagađenja u Nemačkoj. Ispostavilo se da ljudi češće obolevaju od plućnih bolesti u razvijenijoj zapadnoj Nemačkoj nego u mnogo zagađenijoj istočnoj Nemačkoj koja ima prljave tehnologije i termoelektrane. Ključno je upravo to što u zapadnoj Nemačkoj zbog razvijenijeg saobraćaja ima daleko više sumpor-dioksida i ozona, koji su opasniji za čovekovo zdravlje od suspendovanih čestica kojih je mnogo u istočnoj Nemačkoj. Pulmolog smatra da ne možemo da se spasemo tipa aerozagađenja u Beogradu, ali savetuje da nošenjem šala preko usta i nosa sprečimo udisanje i do 70 odsto otrovnih čestica i gasova.

– U doba grejne sezone povećan je broj respiratornih tegoba i verovatno tome doprinosi aerozagađenje. Zagušljivci kao ugljen-monoksid, cijanovodonik, sumpor-dioksid, iritansi, alergeni, svi oni, svaki u svoje doba, štetno utiču na organizam i nije isto da li je čovek kratko ili dugo izložen tim supstancama. Najsitnije čestice su najopasnije jer mogu da prodru najdublje u disajne organe, pa i da pokrenu napad bronhijalne astme – kaže prim. dr Ljiljana Mitrović, pneumoftiziolog (specijalista za plućne bolesti i tuberkulozu). Najosetljivija populacija su deca do deset godina, plućni i kardiovaskularni bolesnici. Prema podacima Svetske zdravstvene organizacije, godišnje se smrt oko dva miliona ljudi povezuje sa aerozagađenjem.

Doktor Ivan Gržetić, profesor i dekan Hemijskog fakulteta, kaže da je aktuelno zagađenje vazduha veoma štetno, ali da je situacija bila još gora do 2010. kada je ukinuta proizvodnja olovnog benzina. Danas u Evropi za automobile važi standard evro 6, a kod nas evro 3 i 4. Kasnimo za Evropom. Dodatni problem je što se dopušta uvoz dizel automobila standarda evro 3 i evro 4 proteranih iz Nemačke pa našim ulicama „jezde” vozila prosečno stara 15 godina koja i te kako zagađuju atmosferu. U hemijskom sastavu suspendovanih čestica čađi ima najviše, 50 odsto, ostalo su aerosoli, sulfati iz sumpora i goriva, nitrati iz izduvnih gasova automobila. Značajan izvor suspendovanih čestica su i individualna ložišta jer sagorevaju ugalj i drva koji proizvode mnogo suspendovanih čestica. Sve zajedno čini smog obogaćen izduvnim gasovima, suspendovanim česticama, ozonom i aerosolima.

Koncentracija čestica u vazduhu, iako se ne vide, dostižu vrednost od 10 do 100 milijardi po kubnom metru. Velika studija s početka 2000. godine pokazala je da su suspendovane čestice najopasnije jer uzrokuju astmu, kardiovaskularne bolesti i znatno povećavaju broj ukupno obolelih.

Kako da očistimo vazduh?

– Najpre bi valjalo da uvedemo automobile evro 6 standarda. U gradu će nastavak gasifikacije ugasiti individualna ložišta. Za to je neophodno mnogo novca, reći će nadležni. Jeste, ali mnogo novca može da se uštedi smanjenjem troškova zdravstvenog osiguranja kada se radi o tegobama izazvanim zatrovanim vazduhom: bolestima pluća i kardiovaskularnim oboljenjima. Tu je ogromna ušteda novca. Napredni svet baš zbog uštede kapitala sprečava aerozagađenje – ocenio je dr Gržetić.


Komentari5
0e374
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Kljajić Kobas
Kada smo kod kvaliteta vazduha. Koliko su efikasni prečišćivači i hoće li neko uraditi istraživanje koliko Zepter Ion prečišćivač oslobađa ozona, dok čisti vazduh od čestica. Poznato je svuda na zapadu da jonizatori proizvode Ozon i da je on otrovan. Sav marketing koji su imali kako proizvodi ozon i kako je to zdravo su uklonili a zadržali iste proizvode.
Ja bre
'bes grad koji zavisi od kosave a ne od ministarstva ekologije.
Pera Kojot
Ма мора да је опет грешка у софтверу?
Kurtz
Moram da prokomentarisem, nije objashnjeno odakle olovo, arsen i kadmijum, dodao bih tu i dioksin, koji je produkt spaljivanja smeca. Naime, pored lozista i automobila koji su izvor cestica i gasova, odakle poticu teski metali, nije objasnjeno. U samom Beogradu ima nekoliko crnih tacaka, sto se tice spaljivanja kablova to su legalne i ilegalne deponije, odnosno mesta gde se spaljuje izolacija od kablova, memorije od racunara sve sto je izvor bakra i plemenitih metala. Spaljuju nocu ali postoje snimci i cela dokumentacija bar sto se tice bloka 45, Ledine, Ivana Ribara. Zatim ispod Pancevackom mosta, Mirijevski potok, stanari Cukarice se takodje godinama zale na ovaj problem, i ko zna na jos kolko mesta. Pisem ovo jel je to sistemski problem koji muci ljude godinama, a oni su potpuno nemocni da to sprece. Voleo bih kada bi nedlezni na nivou cele Srbije ozbiljno shvatili ovaj problem zato ovo i pishem. Da ne detaljishem ali bilo bi posteno da nasa deca zive u zdravijem okruzenju.
Kurtz
Moram da dodam jos dopunu. Toplo vreme nece ocistiti Beograd. Elem, sakupljaci i spaljivaci sekundarnih sirovina su aktivniji leti kad je toplije vreme, konstantno se desava da na +40 spaljuju nocu kad ljudi spavaju i drze otvorene prozore, pa ih budi ultra toksicni smrad koji im se uvlaci u kuce. Plus, djubre po ulicama koje se na Novom Beogradu meri tonama, zasigurno, toplo vreme nece ocistiti. Pozivam sve ljude dobre volje kad prodje ovo blato da ociste ispred svojih zgrada djubre kao sto ja radim ispred moje.
Preporučujem 21

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja