nedelja, 20.10.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 21:55

Zašto u Srbiji puca asfalt

Virus fušeraja na auto-putevima širi se Srbijom
Autor: Marijana Avakumovićsubota, 23.02.2019. u 22:00
(Фото Танјуг/З. Жестић)

Virus U1 se iz Uba proširio i na Prosek. Ovo je interna šala među građevincima za pukotine koje su se najpre pojavile na nekorišćenom auto-putu Ub–Lajkovac, a potom na auto-putu Prosek–Bancarevo, kojim se takođe još nijedan automobil nije provozao. Posle deonice na Koridoru 11, koja se ispočetka gradi u dužini od 2,5 kilometara jer je asfalt popucao zbog ugradnje lošeg materijala, pre nekoliko dana javnost je slučajno saznala da je asfalt oštećen i u dužini od 150 metara na istočnom kraku Koridora 10.

Zašto u Srbiji puca asfalt, i to na završenim i još neotvorenim deonicama koridora 10 i 11, kao i ko je za to odgovoran, pitanja su koja se sama nameću.

Milutin Ignjatović, direktor Saobraćajnog instituta CIP, smatra da je nadzorni organ najodgovorniji za pucanje asfalta na Koridoru 10.

– Neznanje i neiskustvo su glavni krivci što se oštećenja pojavljuju na tek izgrađenim auto-putevima. Nadzorni organ nije dovoljno stručan. Ovako nešto ne sme da se dešava u 21. veku. Izvođač hoće i da profušeri i da smulja, ali nadzorni organ je taj koji će da ga spreči i da ga natera da radi po projektu i ugradi materijal koji je predviđen – kaže Ignjatović.

On tvrdi da su projekti u redu, da prolaze kroz državnu revizorsku komisiju, ali svi problemi, prema njegovom mišljenju, nastaju na relaciji izvođač radova – nadzorni organ.

Goran Rodić, potpredsednik Građevinsko-inženjerske komore, takođe smatra da je propust načinio nadzorni organ, u ovom slučaju španska „Eptisa”.

– Situacija je identična onoj koja se dogodila na Koridoru 11. Ali niko ne diže toliku frku, jer je deo između Proseka i Bancareva gradila grčka „Terna”, a Ub–Lajkovac srpske firme, pa je nekako lakše udariti na domaće. Ugrađen je materijal lošeg kvaliteta, a nadzor to nije kontrolisao. Odgovoran je i investitor, „Koridori Srbije”. Šta su oni radili i ko će da plati sve propuste – kaže Rodić i naglašava da su procedure sasvim jasne i dobro se zna ko je za šta zadužen, ali se to često ne poštuje.

Zoran Đorđević, direktor konsultantske kuće „Ju bild”, kaže da mu deluje da se kod nas radi po principu – prekrstimo se i počnimo, pa kako bude. Navodi nekoliko mogućnosti zbog čega asfalt puca. Prva je zbog opterećenja, što ovde nije slučaj, budući da auto-put nije korišćen. Druga je loš kvalitet asfalta. Treća – da neki sloj ispod asfalta nije dobro urađen. Četvrta, problem sa zemljištem za koji niko nije znao da postoji.

Neznanje i neiskustvo su glavni krivci što se oštećenja pojavljuju na tek izgrađenim auto-putevima, kaže Milutin Ignjatović, direktor CIP-a (Foto A. Vasiljević)

– Nisam video kako izgledaju pukotine, ali ako je asfalt pukao na samo 150 metara verovatno je ispod postojao neki sloj zemlje koji ranije nije mogao da bude uočen. Jer, da je reč o loše ugrađenom asfaltu pukotine bi se prostirale na nekoliko kilometara – smatra Đorđević.

On kaže da, ukoliko se ispostavi da je reč o ugradnji lošeg materijala, štetu pokriva izvođač radova, jer je on položio garanciju za dobro izvršenje posla. A ako se ispostavi da je problem sa zemljištem na koji niko nije računao, rizik snosi investitor. Đorđević podseća da je garantni rok za auto-puteve dve godine, a za mostove 10 godina.

Zanimljivo je da su „Južne vesti” početkom ove nedelje objavile da između železničkog i mosta na Nišavi, nedaleko od ulaska na istočni krak Koridora 10 kod Proseka, zakrpe vijugaju preko popucalog asfalta. Skinute su i zaštitne ograde. Tek potom su „Koridori Srbije”, koji imaju ulogu investitora na Koridoru 10, saopštili da su se između Proseka i Bancareva još u junu prošle godine pojavile pukotine i grčka „Terna” je 5. februara počela da popravlja tih 150 metara auto-puta. Investitor i nadzorni organ naložili su izvođaču da obavi istraživanje i da predlog za popravku puta. „Terna” je to i učinila, angažujući Institut za puteve. Od „Koridora Srbije” i „Eptise” potom su dobili instrukciju da zamene celokupni nasip i urade ponovo sve slojeve kolovozne konstrukcije.

Ovaj deo puta zvanično je završen još 2016, ali vozila njime ne prolaze jer nisu završeni planirani tuneli. „Koridori Srbije” obećavaju da će sve biti završeno do puštanja cele deonice u saobraćaj.

Slično je bilo i na deonici auto-puta Ub–Lajkovac, koja je sagrađena 2014. godine, ali se zbog pukotina na asfaltu 2,5 kilometra auto-puta gradi ispočetka. Zbog toga kasni i otvaranje već završenih deonica između Uba i Ljiga, a ministarka Zorana Mihajlović je pre dva dana rekla da nije zadovoljna kako napreduju ti naknadni radovi. Njeno ministarstvo je podnelo krivične prijave protiv izvođača „Planuma” i „Puteva Užice” zbog upotrebe lošeg materijala, ugradnje gline i drugih propusta u radu. Tu su uočeni i propusti investitora, nepostojanje nadzornog organa nekoliko meseci, potpisani veliki broj aneksa za naknadne radove i niz nepravilnosti.


Komentari47
3b7ac
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Dragoljub
Ne moze da podese pivljane rovcane i ostale perice iz kontrole leta.
Вукашин Јеленић
Београдпуту прети катанац,а СТРАБАГ (Швабо) ради лошу квалитету да би до године добио опет посао да поправи пут.Крађа на нивоу коју је открио Тиле за време живота,пример Параћинске стакларе која није добила посао амбалаже за Раденску,зато што су посао усмеравали наши издајници према Аустрији.
zlatan
UZroke neznam ali znam posledice. Posledice su porazne. Imam utisak da se krade na vise nivoa. Da kradu svi osim sirotih radnika koji rade ono sto im narede. Pre svega podloga puta je ne adekvatna. Debljina asfalta 1-2 cm I naravno da ce da propadne za par meseci.
Aleksandar
Pa puca asfalt i na gradskim ulicama. Jednu istu rupu popravljaju po četiri puta za tri meseca. Pitanje je samo koliko je para ministar uzeo kad je dovodio izvođače, nadzorni organ se tu nije pitao. Sad nesmetano da granja izvođača jer ostaće bez posla. Dakle sve je u provizije i kod Mile.
Andreja Analiticar Belosvetski
U Srbiji ne puca stvarno asfal, vec puca neznanje onih koji su to uradili. Asfalt nece politiku, vec samo znalacki rad. Bez toga nema dobrog Auto-Puta. Eto zasto puca asfalt. Svi koji su politizirali, morace u zatvor.

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja