sreda, 23.10.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 10:49

Dogovor o auto-putu zadovoljio želje i Banjaluke i Sarajeva

Zaključak da će se auto-put između prestonica BiH i Srbije graditi preko Tuzle i Bijeljine, ali i preko Rogatice do Višegrada, uz konekciju ka Goraždu, ide na ruku svim stranama
Autor: Mladen Kremenovićčetvrtak, 28.02.2019. u 21:00
Србија и БиХ важе за најгоре повезане земље региона (Фото: ЈП „Аутоцесте Федерације БиХ”)

Od našeg stalnog dopisnika
Banjaluka – „Sada su Turci na potezu”, neke su od reakcije štampe na dogovor o trasi auto-puta Beograd–Sarajevo koju su, uz posredovanje predsedavajućeg Predsedništva BiH Milorada Dodika, utanačili predstavnici dva entiteta. Tim dogovorom su, kako se na prvi utisak može zaključiti, uvažene ideje i primedbe svih strana oko kojih se sporilo minule dve godine. Trasa treba da ide od Rače i Bijeljine, preko Brčkog do Lončara i onda ka Tuzli i Žepču do Sarajeva. Tu počinje druga trasa koja bi išla preko Pala i Rogatice do Višegrada (RS) uz konekciju ka Goraždu (FBiH). Tom trasom kroz Srbiju bi se do Beograda nastavljalo preko Užica i Požege.

U pregrštima ideja koje su se oko ovog auto-puta vrtele, prvobitni raskorak nije postojao samo između Beograda, Sarajeva i Banjaluke. I pojedini gradonačelnici oponirali su neretko i vlastima sopstvenog entiteta. Početna ideja Ankare, a potom i Beograda, bila je izgradnja jedne trase. Ali jedan put bio je uzak za dve vizije u dva entiteta.

Prva previranja nastala su usled dileme oko toga da li je bolje da trasa ide kraćim putem preko Višegrada – što je tražila Banjaluka, a to je i Beograd video kao najlogičnije rešenje. Ili je pak uputnije, što je bio drugi predlog, da ruta polazi od Sarajeva preko Tuzle ka severu BiH do Brčkog i Bijeljine. Posle varnica u BiH, iz Beograda je poručeno da Srbija prihvata i spremna je da učestvuje u svakoj trasi oko koje se dogovore u BiH, uprkos uverenju da su Višegrad i Vardište najlogičnija tačka spajanja puta. Njime bi se, sem što bi se zbližio istok RS sa Beogradom, i Raška oblast približila Sarajevu.

Za RS stvari su otpočetka bile jasne. Pozivali su se na davno donete strateške dokumente koji predviđaju vezu između Pala i Višegrada, preko Rogatice i Sokoca. No, ne hajući za to, Vlada Federacije BiH podržala je pravac preko Tuzle, Brčkog i Bijeljine, nakon susreta premijera Fadila Novalića sa načelnicima te tri opštine.  Predstavnici tih sredina su lobirali za pravac preko Bijeljine. Čak je i Mladen Bosić iz SDS-a, inače poreklom iz Brčkog, inicirao deklaraciju u parlamentu BiH kojom se zagovara trasa preko Brčkog i Bijeljine, protiv koje su bili poslanici Dodikove stranke. Neki su primetili da ta trasa olakšava i započeto povezivanje Banjaluke i Beograda.

Izgledalo je da su šanse za dogovor sve manje, jer niko nije pokazivao nameru da odstupi. Onda je posle jednog od sastanaka predstavnika Turske, Srbije i BiH, u januaru minule godine, saopšteno da su Turci prihvatili da se grade – obe trase.

Tada je nastala ideja o „kružnom prstenu”, koja je bila prihvatljiva za sve i kojoj su ubrzo počeli da pronalaze dobre strane. Jer, kako se navodilo, sem što bi povezala dve najgore povezane zemlje regiona, ona bi udahnula život u mnoge manje sredine koje bi se našle duž deonice između Beograda i Sarajeva.

Novi problem je, međutim, onda nastao na deonici preko Višegrada. U Sarajevu nisu prihvatali da ta trasa ide kroz RS, tražeći da se usmeri preko Goražda. Ali, u tom slučaju bi zaobišla Rogaticu i Sokolac, za šta u Banjaluci nisu hteli ni da čuju. Već oko godinu dana niko nije odstupao od svojih stavova.

Poslednjim dogovorom predviđeno je da tu auto-put ide rutom koja je definisana strateškim dokumentima RS, to jest preko Rogatice do Višegrada – doduše verovatno samo u profilu brzog puta – ali da se napravi i konekcija prema Goraždu. U nekim reakcijama navodi se da će u narednom periodu predmet interesovanja biti „koji će se krak prvi graditi”. Preostalo je da svoj stav da Turska i da odredi na koji način planira podržati ovaj „posao veka”.


Komentari7
b8fb7
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

SEMIR RAMADANOVIC
Zadovoljio je politicare iz Sarajeva I Banja Luke a ne zitelje!!
Sapcanka
Ovi u BIH bi da im kroz svaki gradic ide autoput! A to povlaci da i mi malo dodamo... Otkad mi cekamo da se napravi autoput Ruma-Sabac-Loznica ali sve ostaje na pricama. neka tamo rade sta hoce ali neka od nas ne traze pare, sto su se navikli u poslednje vreme..
pozz
generalno podrzavam nove puteve ali mi nije jasno koga ce da povezuju? ti krajevi su opusteli unazad 10 god
стефан ћоровић
Неће повезивати села већ Средњу Европу и Блиски Исток.
Preporučujem 5
Vesa D
..čovek će imati jedinstvenu priliku da sve te predele kroz koje bude prošao auto -put sa oduševljenjem posmatra prirodu koja je jedinstvena svojom lepotom dal lepota šuma, dal lepota livada i bašča ,kosina i uvala, miris vazduha što iz sve snage opija ..Biće zasigurno smilinom svako se voziti ..
miki
Mozda za jedno 20 godina
Preporučujem 12
Cika Ljuba
Samo da se neko brdo ne uznemiri pa obrusi na put.
Preporučujem 11

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja