sreda, 24.04.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 22:52

„Aktor” i „Terna” prijavljeni zbog lošeg nasipa na Koridoru 10

Podizvođači radova presavili tabak i požalili se resornom ministarstvu zbog radova na deonici koja se nastavlja na onu sa popucalim asfaltom
Autor: Marijana Avakumovićčetvrtak, 28.02.2019. u 23:00
(Фото Актор.гр)

Svim pričama o gradnji Koridora 10 gotovo da ne bi imalo šta da se doda, da nas uvek ne iznenadi neko neočekivano otkriće. Ovog puta su podizvođači radova, koji grade istočni krak Koridora 10, presavili tabak i požalili se resornom ministarstvu da glavni izvođači grčke firme „Aktor” i „Terna”, ugrađuju loš materijal na auto-putu prema granici sa Bugarskom, između tunela „Bancarevo” i Crvene Reke. To je susedna deonica, to jest ona se nadovezuje na deonicu od Proseka do pomenutog tunela, na kojoj je letos popucao asfalt, a javnost je sasvim slučajno to sve saznala pre nekoliko dana.

Zorana Mihajlović, potpredsednica vlade i ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, izjavila je će to ministarstvo proveriti sve i u vezi sa tvrdnjama pojedinih podizvođača da su grčke firme zapravo ugrađivale kamen sumnjivog kvaliteta.

– Kada koridor bude završen i pušten, još najmanje četiri, pet ili više meseci trajaće provera svakog dokumenta i svake stvari, svega što je ugrađeno na koridoru ili pored njega, sa bilo kojom kompanijom – poručila je Mihajlovićeva.

Šta će konkretno ministarstvo preduzeti i da li će podneti krivične prijave protiv grčkih firmi, kao što je učinilo u slučaju deonice Ub– Lajkovac, na kojoj je takođe zbog ugradnje lošeg materijala pukao asfalt i 2,5 kilometra auto-puta se ponovo gradi?

U ministarstvu kažu da su na osnovu predstavki o nekvalitetnom ugrađivanju materijala reagovale republička građevinska inspekcija i inspektor za državne puteve. Uradili su inspekcijski nadzor i kontrolisali atestnu dokumentaciju za pozajmište sa koga je korišćen materijal.

– Odgovarajuća rešenja inspektora biće doneta pošto se investitor, u ovom slučaju „Koridori Srbije”, izjasne o zapisnicima iz nadzora – kažu u ministarstvu.

Oni podsećaju da stručni nadzor, španska „Eptisa“ i laboratorije na terenu imaju obavezu da kontrolišu kvalitet izrade materijala za izgradnju celokupnog nasipa na pomenutoj deonici. Ukazuju takođe da su „Koridori Srbije” nadležni za izbor izvođača i za nadzor na ovom projektu.

Kako se zaista radilo javnost je pre dve godine saznala iz izveštaja radne grupe Ministarstva građevinarstva o izgradnji istočnog kraka Koridora 10 na kome je angažovan „Aktor“. Objavio ga je Velimir Ilić, bivši ministar i nesuđeni direktor „Koridora”. Bura se brzo utišala. Epiloga nije bilo, mada materijala za pokretanje odgovornosti nije manjkalo. Prema tom izveštaju „Koridori” nisu kontrolisali dinamiku radova i kažnjavali izvođača zbog nepoštovanja ugovora, već su mu odobravali dodatne troškove. U izveštaju je konstatovano da su „Koridori Srbije” suprotno svakoj logici grčkoj firmi odobrili dodatnih 10 miliona evra za odštetne zahteve, a oko 13 miliona evra su im platili za dodatne avanse. Konstatovano je da je neobično da „Koridori” sa „Aktorom” nisu raskinuli ugovor i naplatili penale za kašnjenje.

Na auto-putu prema granici sa Bugarskom „Aktor” je bio angažovan na četiri deonice, što je ukupno 48 kilometara, dok je „Terna” radila na dve. Da zajedno sagrade auto-put i mostove između Proseka i Crvene Reke imali su rok 720 dana i on je istekao 5. marta 2014. Sa zakašnjenjem, trasa od Proseka do tunela „Bancarevo” završena je u septembru 2016. ali nije puštena u saobraćaj jer još nije opremljen tunel. U međuvremenu na nekorišćenoj deonici puklo je 150 metara asfalta. Dok deo, za koji podizvođači tvrde da se ugrađuje loš materijal, između „Bancareva” i Crvene Reke i posle četiri godine još nisu završili. Rok im je prva polovina 2019.

„Aktor” je 2015. sagradio i 12,7 kilometara između Crvene Reke i Čiflika, a deonica je puštena u saobraćaj u julu 2017. I tu su prilično kasnili, jer im je rok za završetak istekao u aprilu 2013. Ova grčka firma takođe gradi deo između Staničenja i Pirota, od čega je veći deo, odnosno 14,8 kilometara, već završen, ali je preostalo da u prvom kvartalu ove godine završe preostalih 1,8 kilometara. „Aktor” je sagradio i obilaznicu oko Dimitrovgrada, a „Terna” je gradila tunele i cela deonica je krajem 2017. puštena u saobraćaj. Izvođači su za kašnjenje uglavnom izgovor nalazili u lošim projektima i nedovršenoj eksproprijaciji.

Iz centrala grčkih firmi, „Aktora” i „Terne”, juče nismo dobili odgovor na pitanje da li su ugrađivali loš materijal, zašto je popucao asfalt i zašto kasne sa završetkom deonica za koje su zaduženi na Koridoru 10. 

„Koridori” tvrde da izvođač nije ugrađivao loš materijal

Povodom pritužbi podizvođača da su grčki izvođači koristili neodgovarajući materijal na deonici Bancarevo – Crvena Reka u „Koridorima Srbije” kažu da je posle konstatacije nadzora, španske „Eptise”, da postoji manjak raspoloživog materijal za gradnju nasipa, izvođač započeo eksploataciju podobnog materijala sa susednih parcela, takozvanog pozajmišta Miladinović.

– S obzirom na to da je korišćen isključivo za izgradnju nasipa, a ne za gornje noseće slojeve, taj materijal ne treba da bude kamenog porekla. Kao takav podoban je za izgradnju nasipa, a u tu svrhu je jedino korišćen – tvrde u „Koridorima”.

Kao razlog kašnjenja na završetku deonice Prosek – Crvena Reka navode pojavu nepredviđenih geomehaničkih uslova na kosinama, koje su zahtevale dopunu dokumentacije i dodatne mere obezbeđenja. Na ovoj deonici postoji 41 kosina. Radove su dodatno usporili pojava vode, nepovoljni geološki uslovi, nerešeni imovinski odnosi.

„Koridori” navode da je grčki izvođač za četiri deonice, na kojima je bio angažovan, uposlio čak 33 podizvođača.


Komentari19
0b4b6
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Boja
Министарка је морала још много раније да иде са функције због толиких промашаја! Не може она да криви друге и да се вади на подизвођаче већ она је одговорна јер није организовала писао како треба. У целом свету је тако да главни одговорни иде у случају неуспеха а на коридорима је било много таквих неуспеха
Тендер
Ето шта значи упропастити наше грађевинске фирме које су пре 30 година имали референтно ИМЕ, знање и искуства код нас и широм света. Канцерогеном приватизацијом никоше неке ћеркице са квази стручњацима, отворише се јавни намештени тендери који убацише непознате фирме из иностранства да се уче и вежбају на нашим просторима. Где је одноворност оних који им дадоше посао. Па није најјефтинија понуда понуда која је приоритетна за посао !!!!! Где вам је памет!
Rade
Nekad je jedna firma iz Srbije sa kompletnom mehanizacijom i ljudstvom gradila puteve, mostove. Sad posao dobije Grk,Bugarin,Kinez i angažuje 33 sitna preduzetnika za radove.I niko stručan, svako kraducka,jedan gorivo i pesak,drugi kamen i metal a treći zgrće lovu i podmićuje Babićem i slične.
Ненад
Треба да се контролишу јавни радови, али шта је са улицама у Београду које су рађене пре неколико - кратко времена , а испуцале , рупе и искривљен асвалт.
Zoran
Opsta pljacka na delu.Ko zna koliko se kilometara autoputa moglo sagraditi da se nije kralo.Ali,ne krade onaj radnik koji upravlja bagerom ili vozi kamion.Zna se ko krade,pardon,kraducka.

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja