sreda, 27.05.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
petak, 01.03.2019. u 16:13 Dejan Aleksić

Kupovina mesečnih karata nije obaveza poslodavaca

Član 118 Zakona o radu firmama jedino nalaže da radnicima moraju da isplate novac za dolazak i odlazak na posao, u visini cene prevoza u javnom saobraćaju, ako nemaju sopstveni. -Zakon ne predviđa kaznu ako preduzeća ne uplate dopunu za javni prevoz
Путници траже да карте буду јефтиније и да се поштује ред вожње (Фото Р. Крстинић)

Najava nadležnih da bi uskoro mogla da počne provera da li poslodavci zaposlenima kupuju mesečne karte ili im samo uplaćuju novac za te namene prilično je uznemirila i radnike i firme u prestonici. Osim što ih zanima na koji način bi nadležni to kontrolisali, zaposleni se već danima pitaju imaju li gradski i državni organi prava na tako nešto.

– Na iznos naknade za prevoz ne plaćaju se porezi ni doprinosi i zato može da se koristi samo za prevoz. Neki poslodavci zloupotrebljavaju tu zakonsku mogućnost, pa ovu naknadu uključuju u platu čime varaju državu jer ne plaćaju doprinose, a varaju i zaposlene kojima oduzimaju pravo na prevoz. Zato će, ubuduće, poslodavac biti obavezan da za svaki dinar koji isplati zaposlenom na ime prevoza dokaže da je novac zaista za to iskorišćen – istakao je ovih dana zamenik gradonačelnika Goran Vesić.

Nedavno je i Ministarstvo finansija izdalo mišljenje kojim se ukazuje da ukoliko poslodavac nema verodostojne isprave na osnovu kojih dokazuje da je na adekvatan način nadoknadio trošak zaposlenog za put do i od posla ti troškovi mu se ne mogu priznati kao rashod. A u te troškove spadaju račun za kupovinu mesečne pretplatne karte, dnevne ili karte za jednu vožnju, račun za gorivo u slučaju korišćenja sopstvenog vozila.

Ali, da li republički akti zaista baš ovako uređuju oblast plaćanja prevoza zaposlenima?

Delimičan odgovor na to da li je po zakonu najava da će poslodavci ubuduće morati do dokažu da je svaki dinar isplaćen za prevoz na to i potrošen daje upravo važeći Zakon o radu. U njegovom 118. članu navodi se da „zaposleni ima pravo na naknadu troškova za dolazak i odlazak sa rada, u visini cene prevozne karte u javnom saobraćaju, ako poslodavac nije obezbedio sopstveni prevoz”.

To u prevodu znači da firma mora da isplati radniku troškove za radne dane, odnosno za put do i od posla. Ali, u ovom aktu nigde se ne navodi da kompanija zaposlenom mora da kupi mesečnu kartu za prevoz. U delu zakona koji se odnosi na kaznene odredbe nigde nije navedena novčana niti bilo koja druga kazna za poslodavca ukoliko on ne kupi kartu već samo uplati novac.

Pošto su sve ove „pretnje” gradskih otaca otvorile pitanje „šta je najpametnije da se čini ubuduće”, preciznije odgovore pokušali smo da dobijemo od onih koji su oštrije mere i najavili – nadležnih u gradu.

Zanimalo nas je, između ostalog, na koji način je planirano da se kontrolišu poslodavci, ko će biti za to zadužen, šta će i kome će poslodavci morati da dostavljaju kao dokaz, da li će ovo važiti i za privatnike i za državna preduzeća, kao i hoće li postojati kazne i kakve će one biti. Pitanje je bilo i da li je ova mera već zaživela u javnim gradskim preduzećima, pošto su to gradski oci najavljivali i ranije. Odgovori su izostali.

Ali, objašnjenje je ovih dana stiglo od više pravnika. Kako su ukazali, Zakon o radu ni u jednom delu ne obavezuje poslodavce da kupuju kartu zaposlenima, već samo da im isplaćuju naknadu za prevoz, a osim toga, kako su dodali, ni mišljenje Ministarstva finansija nije pravno obavezujuće. Pravnici upozoravaju i da Zakon o radu ni u jednom članu ne predviđa da radnici koji na posao idu pešaka ili biciklom moraju da se odreknu nadoknade za prevoz.

Po svemu sudeći, ovo je još jedan u nizu probni balon i pokušaj treniranja strogoće gradskih otaca koji godinama ne mogu da nađu lekovito rešenje za posrnuli GSP „Beograd”. Nadležni su ovih nedelja najavili i pojačanu kontrolu u vozilima GSP-a, ali i da će vozači imati obavezu da prate overu karata. Kada je reč o većoj brojnosti kontrolora, kako nezvanično saznajemo, o tome se uopšte nije razgovaralo niti je u planu.

Teško je očekivati da će zaživeti i mera „vozač kao kontrolor”. Već duže šoferima su veći problem loša vozila kojima upravljaju i stanje u kome se nalaze gradske saobraćajnice, nego da li se validiraju karte.

Kada je reč o putnicima, većina njih i dalje traži da se uvedu jeftinije dnevne karte, da se poštuje red vožnje, da ne čekaju po pola sata u špicu, ali i da vozila budu ispravna i čista. Tek tada, kako ističu, redovno će početi da plaćaju prevoz.

Gradski oci igraju na drugu kartu – već duže ponavljaju rečenicu „Bez bolje naplate nema ni kvalitetnijeg prevoza”. Tako se godinama ponavlja začarani krug u kome nema pobednika.

Komentari14
131f4
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Dragan
ovo je jedan od primera da nas poreski sistem nije prilagodjen za ulazak u Evropu i treba ga sto pre menjati. Skoro u svim clanicama Evropske Unije medju ostalom poslodavaci isplacuju bruto zarade zaposlenim i placaju samo svoj deo poreskih i osalih obaveza, a zaposleni po jasnim kriterijumima placanju svoje poreske, socijalne i druge obaveze. Pa koliko para toliko muzike i niko nije ni ostecen ni prvilegovan. Na taj nacin se privrednici rasterecuju nepotrebnih izdavanja, zaposleni koriste dosta mogucnosti da ustede porez, a drzava profitira kroz povecanje uplata PDV-a od povecanja potrosnje i investicija.
Baka vepar
Poslodavac moze i NIS u da plati gorivo u iznosu markice i da dobije racun. I opravda troskove. Ja dodjem sa lk i sipam svoj prevoz. Sto moram javnim prevozom?
Даре
Retko dobar članak.
Славиша Гавриловић
Све је овдје наопачке постављено. Град има проблем па га покушава рјешити наручивањем мишљења од Министарства финансија и натјеривањем послодавца да поступају по нарученом мишљењу. Они који не користе градски превоз углавном и даље неће користити градски превоз. Ићи ће својим колима, бициклом, мотором или пјешке. Онај мањи дио који се преоријентише на гградски превоз само ће направити још већи кркљанац и превоз ће бити само лошији. Путник који уредно плаћа превоз биће жртва нове мјере, у још горем положају него данас, а град би требао да смањи финансирање губитака градског превозника, иако превоз неће бити бољи. Зар није једноставније да се уведу екоомске цијене превоза, укине субвенционисани превоз ако нема финансијера тих субвенција и првенствено да се руководство градско превоза ослободи туторства градске управе , али и смјењује ако прави губитке.
PRL
Pa kuda veće cene prevoza? U Beču (ako se pozivamo na Zapad, onda se pozivamo za sve) na platu od 2000 € mesečna karta je 50 €. Znači, faktor je 40. Ako primenimo tu matematiku, na našu prosečnu od 50.000 din pa podelimo sa 40 markica bi koštala 1250 din. GSP može biti profitabilan u roku od 30 dana.
Иван
Већ више од десет година један број градова у Европи увео је бесплатан градски превоз. Тако су знатно повећали промет у трговини и услугама, вишеструко отплатили трошкове за превоз преко пореза, смањили загађења у граду. Стварно не разумем наше градске челнике да нешто што је у свету проверено и свима на корист не примене. Овако штету чине свима.
Miško
Ne može da se krade

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja