ponedeljak, 01.03.2021. ✝ Vеrski kalеndar € Kursna lista
nedelja, 03.03.2019. u 21:22 Dejan Aleksić
IZAZOVI ZA GSP „BEOGRAD” U 2019.

Kupovina autobusa, sređivanje pogona i borba sa kreditima

U nabavci novih 210 do 230 vozila, za koja će kredit biti uzet kod neke od komercijalnih banaka, učestvovaće i najveći gradski prevoznik sa 10 miliona evra
(Фото Р. Крстинић)

Kada putnici u javnom prevozu na početku zimskog reda vožnje 1. septembra budu krenuli u školu, na posao, pijacu... mnoge njih u raznim delovima grada trebalo bi da dočeka više od 200 ganc novih autobusa. Da bi se svi oni do tada našli na ulicama glavnog grada, prestonički parlament bi sutra trebalo da usvoji rebalans budžeta u kome će jedna od glavnih stavki biti kredit od 35 miliona evra za nabavku novih autobusa za GSP „Beograd”. Mnoge je iznenadilo što ovako važna stavka nije bila obračunata u budžetu kada se on i usvajao krajem decembra, ali, kako su minule nedelje naveli gradski čelnici, čekalo se da se vidi koliki će biti prihodi na početku godine i da li će gradska kasa moći da trpi ovo kreditno zaduženje.

U planu prijem novih vozača
GSP je na kraju 2018. godine imao 5.915 zaposlenih, od toga je na linijskom prevozu bilo 2.911 vozača. Ove godine, kako se ističe, u planu je odlazak 274 vozača autobusa, 46 vozača tramvaja i 15 vozača trolejbusa, ali i zapošljavanje 347 njihovih novih kolega. 

Kupovina novih 210 do 230 autobusa, za koja će kredit biti uzet kod neke od komercijalnih banaka, neće se finansirati samo iz tog izvora, već će učestvovati i najveći gradski prevoznik sa 10 miliona evra. GSP, koji je uz „Sava centar” jedan od dva prestonička gubitaša, grad dotira, ali prevoznik ima i sopstvene prihode iz kojih će izdvojiti novac za kupovinu autobusa.

Izdvajanju za nova vozila ipak će, osim prihoda GSP-a, doprineti još jedna odluka koja će sutra biti usvojena – ona koja se tiče uvećanja osnovnog kapitala ovog preduzeća. Donedavno je taj kapital iznosio oko 26,6 milijardi dinara, a onda je Skupština grada u decembru izglasala njegovo uvećanje za milijardu i po. Na sutrašnjoj sednici osnovni kapital GSP-a trebalo bi da bude uvećan za još 4,2 milijarde dinara i ubuduće će iznositi oko 32,4 milijarde. Kako je navedeno u obrazloženju, ovo je učinjeno da bi se poboljšao finansijski položaj preduzeća dokapitalizacijom osnivačkog uloga, a sve „radi nabavke novih autobusa, a radi obezbeđivanja materijalnih uslova za nesmetano obavljanje delatnosti preduzeća”.

Za dugoročan oporavak GSP-a ovo je tek jedna u nizu stavki na tom putu. Kako stoji u rebalansu programa poslovanja koji sutra treba da bude usvojen, i ove godine GSP će se suočavati sa otplatom velikih kredita kao što je onaj za nabavku „solarisa”, ali i sa drugim rashodima. Odnos projektovanih prihoda i rashoda u najvećem gradskom prevozniku trebalo bi da bude gubitak od 2,5 milijarde dinara.

Devedeset sedam trolejbusa staro je devet godina  (Foto D. Jevremović)

Preduzeće koristi pozajmice odobrene od „Beogradskog vodovoda”, „Infostan tehnologija” i „Beogradskih elektrana” ukupno 980 miliona dinara. A kako je i dalje prisutan problem sa likvidnošću usled nedovoljnih sredstava iz prihoda od osnovne delatnosti, nastaviće sa korišćenjem pozajmica i u 2019, samo je jedan od izazova koji stoji u rebalansu programa poslovanja. Kada je reč o prihodima, kako stoji u projekciji za 2019, najveći deo njih se očekuje od gradskog prevoza i to 13,18 milijardi dinara.

Da bi se GSP što pre finansijski koliko-toliko stabilizovao, gradski oci planiraju da u toku ove godine pooštre i mere koje se tiču kupovine i overe karata. Jedan od koraka koji tome treba da doprinese je disciplinovanje poslodavaca – da dokazuju da je novac namenjen za javni prevoz za to i zaista potrošen. Kako je ranije najavljeno, prva bi primer u tome trebalo da daju gradska preduzeća. Za sada se samo čeka da se vidi kako će to biti i sprovedeno u delo.

Druga najavljena mera je oštrija kontrola overe karata, ali i buduća obaveza vozača da i oni, sem kontrolora, to prate. Vozači će, kako je nedavno ukazano, uskoro morati da se naviknu i na unificirani izgled, odnosno jednoobrazne uniforme. Ova promena trebalo bi da zaživi među prvima u toku 2019. 

Pet tramvaja odlazi u penziju  (Foto D. Jevremović)

Sledi i rashodovanje vozila

Kada se detaljnije pogleda u „krvnu sliku” voznog parka GSP-a, uočava se da je u njemu mnogo autobusa čiji je prosek godina veći od optimalnog. Čak 309 njih premašilo je 11 godina, a na rast prosečne starosti uticalo je i to što u 2018. nisu kupovani novi autobusi.

Još drastičnija razlika je sa tramvajima. Ukupan prosek ovih vozila, koja godinama, od nabavke KAF-ovih tramvaja, nisu obnavljana, jeste 33 godine, ali najveći broj njih star je u proseku 38 godina. Znatno bolja situacija je sa trolejbusima među kojima je čak 97 njih staro devet godina. Ali, ukupan prosek godina svih vozila od 15,7 godina ukazuje da je mnogo njih premašilo optimalan vek.

Za ovu godinu planiran je rashod pet tramvaja, ali i 56 autobusa. Kako stoji u rebalansu, plan je da na kraju 2019. bude 1.375 vozila u voznom parku GSP-a, odnosno 203 tramvaja i 37 tramvajskih prikolica, 118 trolejbusa, 5 elektrobusa i 1.012 autobusa.

Nova kontaktna mreža, remont vozila i nove linije

Kako bi se unapredio rad GSP-a, za ovu godinu planirano je i više ulaganja u pogone, saobraćajnu mrežu, mrežu linija, stanje vozila... U planu je remont 52 autobusa, remont šasije i oplate 12 trolejbusa, kao i kočionog sistema tramvaja „španaca”. Planirana je i nabavka dva turistička autobusa i tri električna koja će biti namenjena za pešačku zonu.

Jedna od novina, izvesno, od leta biće i uvođenje novih tramvajskih linija preko Mosta na Adi. Za te potrebe nisu kupljeni novi tramvaji. Oni će se dobiti privremenim ukidanjem tramvajskih linija u toku predstojećih radova na saobraćajnicama. Kako bi se pospešilo korišćenje tramvaja, nadležni u gradu u saradnji sa GSP-om planiraju i da ubrzaju ovu vrstu saobraćaja tako što će se na ulicama, prilagođavanjem signalizacije, dati prednost tramvajima u odnosu na ostale učesnike u saobraćaju.  U planu za 2019. je i postavljanje optičkog kabla na stubove kontaktne mreže na Slaviji, Brankovom mostu, Novom Beogradu i Mostaru.

Osim velikih rekonstrukcija više centralnih ulica koje su važne za javni prevoz, a koje su nadležni u gradu još ranije najavili, kako stoji u rebalansu programa poslovanja GSP-a, namera je da se ove godine zamene i tramvajski koloseci od Cvetkove pijace do okretnice „Beli metal”, ali i da se radi na kolosecima u Ulici Jurija Gagarina. Menjaće se i kontaktni vod u Nemanjinoj, Ustaničkoj, Čingrijinoj, Vojislava Ilića, Dimitrija Tucovića, Jurija Gagarina, kao i u pogonu „Dorćol”, a proširivaće se i parking prostor u pogonu „Novi Beograd”. Planirana je i sanacija prostorija GSP-ovog sektora za ishranu i smeštaj.

Vozni park

1.167 voznih jedinica

   245 tramvaja (207 vučnih vozila i 38 prikolica)

   118 trolejbusa (97 solo i 21 zglobni)

   799 autobusa (309 solo i 490 zglobnih)

       5 elektrobusa

stanje u decembru

Prosečna starost

    33  godine – tramvaji

    10  godina – trolejbusi

    10  godina – autobusi

15,7  godina – ukupan prosek

Porodica gradskog prevoza

autobusi

54  odsto „Ikarbus”

25  odsto „Solaris”

11  odsto „Man”

  9  odsto „Mercedes Benc”

trolejbusi

89  odsto „Belkomunmaš”

  7  odsto „Trolza”

  4  odsto „Hajger čeriot”

tramvaji

53  odsto KT 4

35  odsto „Divag”

12  odsto KAF

Komеntari5
4e8a0
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Даре
Odakle vodovodu, toplanama i infostanu pare da "pozajmljuju" GSBu. Da li to znači da svi plaćamo prevoz i kroz cenu vode, grejanja i svega ostalog iz info stana.
Чини Ирон О. Птичар
Чему ли ће служити оптички контактни каблови на Бранковом мосту?
Seljober
Pogledajte samo dubinu propasti ovog preduzeca, unicifirani vozaci a autobusi pola ofarbani u crveno pola u zuto. Uzimaju novi kredit a stari jos otplatili nisu.
Radoš
Kada će se napraviti nova tramvajska okretnica iz Bloka 72 . Saobraćajni institut ,, CIP '' je uradio detaljni projekat još 2012 god. Istina , bila je predviđena površinska metro linija , ali je još lakše napraviti tramvajsku prugu . Na tom potezu živi više od 5 000 stanovnika , koji imaju samo jednu liniju gradskog prevoza , autobus 89 . Koji ide u velikim razmacima , i neki do njega pešače i po 2 kilometra .
тројка
"...прилагођавањем сигнализације, дати предност трамвајима у односу на остале учеснике у саобраћају". Паметно. Само је питање зашто не буду до краја паметни ако искрено желе да убрзају трамваје па да лепо укину поједине станице на линији три. 15 година редовно користим тај трамвај и тврдим да има бар 3 стајалишта где скоро нико никада не улази нити излази. Једна је станицу пре базе жандармерије (ка центру). Друга код сада бивше бенз пумпе при уласку у Топчидер. Трећа код Господарске механе. Невероватно је да се нико не сети да то укине годинама. Укупно има можда до пет кућа у близини све три станице. Бесмислено је да станице буду ту јер су следеће само пар стотина метара даље... До центра и назад 6 стајање мање па ви видите

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

logo

Ovaj veb sajt koristi kolačiće

Sajt politika.rs koristi kolačiće u cilju unapređenja usluga koje pruža. Prikupljamo isključivo osnovne podatke koji su neophodni za prilagođavanje sadržaja i oglasa, nadzor rada sajta i aplikacije. Podaci o navikama i potrebama korisnika strogo su zaštićeni. Daljim korišćenjem sajta politika.rs podrazumeva se da ste saglasni sa upotrebom kolačića.

Prijavitе sе na našu mailing listu

* Obavеzna polja