nedelja, 20.10.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 15:32

Centrifuga za buduće pilote (FOTO)

Autor: Milan Galovićponedeljak, 04.03.2019. u 23:00
На пу­ту до кок­пи­та ави­о­на на кан­ди­да­ти­ма је да из­др­же гра­ви­та­ци­о­но оп­те­ре­ће­ње при ко­јем те­ло по­ста­не пет и по пу­та те­же (Фо­тографије Aнђелко Ва­си­ље­вић)

U velikoj ovalnoj hali nalazi se neobična sprava, može se reći u obliku džinovske dvokrake helikopterske elise, pričvršćene u sredini na osovinu moćnog elektromotora. Obla je, kao neko veliko krilo, a na jednom njenom kraju nalazi se kabina, poput pilotskog kokpita.

U nju se ulazi sa pomoćne platforme, podizanjem u stranu staklenog „poklopca” kabine, kao kod vojnih aviona. U kabini se nalaze pilotska palica, lampice i neophodna elektronika.


Kabina humane centrifuge

Reč je takozvanoj humanoj centrifugi Vazduhoplovno-medicinskog instituta (VMI) koja simulira gravitaciono ubrzanje u različitim režimima leta (pozitivno G opterećenje). Ovaj deo VMI nalazi se na vojnom aerodromu u Batajnici, a druga dva dela ove, u regionalnim okvirima jedinstvene medicinske institucije, nalaze se u Zemunu i na VMA.

– Humana centrifuga služi za selekciju kandidata za upis na Vojnu akademiju, studijski program vojno vazduhoplovstvo, za selekciju kandidata za nadzvučnu avijaciju i za redovnu fiziološku trenažu pilota – kaže potpukovnik dr Dušan Krnetić, zastupnik načelnika VMI.


Novinar „Politike” u razgovoru sa potpukovnikom dr Dušanom Krnetićem

Ovde se kandidati za pilote, okretanjem humane centrifuge, izlažu gravitacionom opterećenju do 5,5 G, odnosno njihovo telo je u tim trenucima pet i po puta teže. Na ivicima kabine nalaze se lampice, na kandidatu je da, kada se one upale, pritisne dugme na palici ispred sebe. Njegovo reagovanje, pomoću senzora, prati se iz komandne sobe. Oni koji ne vide lampice, zbog suženja perifernog vida usled delovanja gravitacionog opterećenja, ne mogu biti piloti vojnih aviona.

Ovo je samo jedan od testova kojima se izlažu mladići i devojke koji žele da sednu za komande aviona ili helikoptera Vojske Srbije. Naravno, pre toga pregledaju ih internisti, kardiolozi, pulmolozi... Obavlja se i psihološko testiranje, osim uobičajenih testova tu su i oni specifični koji se odnose na pilote.


Hipobarična komora

Jasno je svima da pilot mora biti dobrog zdravlja, ali stručnjaci VMI ističu da od ovih pregleda i testova ne treba praviti famu. Zapravo, mnogi ljudi ispunjavaju ove zdravstvene uslove a toga nisu ni svesni. U Ratnom vazduhoplovstvu i protivvazduhoplovnoj odbrani Vojske Srbije pozivaju mlade, a uvereni su da će im mnogi postati kolege, da se prijave za školovanje za pilote na Vojnoj akademiji. Ne bi trebalo, kažu, da neko ko voli letenje odustane od mogućnosti da ostvari svoje snove samo zbog predrasuda o navodno „neprolaznim” pregledima.

U zgradi VMI na aerodromu u Batajnici nalazi se i uređaj za demonstraciju prostorne dezorijentacije. Reč je o kabini koja je u „ulozi” kokpita aviona i koja se pokreće po svim osama, kao što se avion zaista i kreće tokom leta.

– Cilj je da se simulacijom kandidati i piloti nauče na uticaj iluzija u letenju i da shvate da se one mogu lako prepoznati, odnosno da se moraju gledati instrumenti u kabini – objašnjava potpukovnik dr Krnetić.


Uređaj za demonstraciju prostorne dezorijentacije

Na kandidatima, ili pilotima, ako je reč o njihovom obučavanju, je da, dok su u kabini koja se okreće u svim pravcima, prepoznaju iluziju gledajući u uređaj koji se zove veštački horizont, odnosno da isprave kabinu (zamišljeni avion) u bezbedan položaj.

Među ovom atraktivnom vazduhoplovno-medicinskom opremom je i hipobarična komora, u kojoj se simulira let na visini, u uslovima manjeg pritiska, a moguće je simulirati i dekompresiju, nagli gubitak pritiska, što se dešava, na primer, prilikom „sudara” aviona s većom pticom, što može dovesti i do pucanja stakla kabine.

– Kandidati za pilote i instruktor su zajedno u komori, a smanjenjem pritiska u njoj simulira se let na visini od 7.600 metara – objašnjava zastavnik prve klase Gerasim Vučković, operater na komori.

Kandidat i instruktor, poput pilota, nose maske za kiseonik. Na „visini” od 7.600 metara kandidat skida masku i time počinje da diše ambijentalni razređeni vazduh. Njegov zadatak je da, u takvim uslovima, počevši od broja hiljadu, unazad piše brojeve. Na osnovu toga, a nije važno do kojeg broja će da stigne, već kako se ponaša u komori, kako mu izgleda rukopis, da li preskače brojeve... cilj je da se oceni njegovo vreme tokom koga je sposoban da racionalno postupa, odnosno da li će biti sposoban da sleti u slučaju oštećenja kabine aviona.

Svi ovi testovi, ma kako izgledali gledano sa strane, bezbedni su – jer naši sagovornici ističu da zdravlje kandidata nije ugroženo ni u jednom trenutku.


Komentari16
4f862
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

srx
"Humana" centrifuga??? Kakva li je nehumana? Ljudi, da to mozda nije los prevod sa engleskog "Human centrifuge" - t.j. Centrifuga za ljude?
Аутор текста
Да, центрифуга за људе, ма како то звучало. Можда и има смисла у том називу јер се на супротном крају овог "крила" налази мала кабина, намењена за експерименте над животињама који се и данас повремено спроводе због ваздухопловно-медицинских истраживања. Није то била тема, па тај детаљ није убачен у текст, а и простор у новинама је ограничен. Поздрав, Милан Галовић, новинар "Политике"
Preporučujem 16
Migo
Imao bih za novinara Milana Galovića još jedno pitanje. Primetno je da se na fotografiji na dnu teksta: Уређај за демонстрацију просторне дезоријентације na oplati kabine nalazi - karikatura! Nisam uspeo da je dobro vidim i definišem, vid mi nije baš toliko oštar. Rekao bih da je u pitanju neka mačka (u svemirskom odelu, skafander je skinut) kojoj se vrti u glavi... Obzirom da su i medicina i vojska ozbiljne stvari - čija je bila ideja da se to nacrta, odnosno - ko je to odobrio?! Karikatura mi se dopada, ali takvu stvar sam mogao očekivati na uličnom zidu a ne u vojno-medicinskoj ustanovi.
Аутор текста
На тој кабини је нацртана мачка коју је "ухватила" вртоглавица, алузија на кандидате за пилоте (или пилоте) после теста :) Можда се не уклапа у јасна и строга војна правила, мени је то било симпатично, што да не, није лоше понекад "опустити" атмосферу и у озбиљним приликама а и сам тест не угрожава здравље испитаника. У том смислу, нисам износио примедбе због те карикатуре :) Милан Галовић, новинар "Политике"
Preporučujem 18
SONJA
zbog zdravstvenih problema prosla sam bas test na ovoj rotacionoj spravi davne 90 i neke,znači uređaj postoji još iz stare Jugoslavije.
Dejan Bojović
Zbog zdravstvenih problema se ne ulazi u humanu centrifuge, naprotiv, u nju ulaze savršeno zdravi ljudi.
Preporučujem 0
bivša ili stara?
Gospodjo Sonja, pojam "stara Jugoslavija" se odnosi na Jugoslaviju pre Drugog Svetskog rata!
Preporučujem 6
Migo
Bilo bi interesantno saznati ko je proizvodjac ove opreme.
Migo
@Аутор текста - Hvala na kratkom i jasnom odgovoru!
Preporučujem 0
Аутор текста
Хумана центрифуга и уређај за демонстрацију просторне дезоријентације су домаће, а хипобарична комора немачке призводње. Сва опрема инсталирана је у време бивше Југославије, односно ЈНА, накнадно је само уграђена савременија електроника. Поздрав, Милан Галовић, новинар "Политике"
Preporučujem 23
Džon Dron
Dronovi bez problema podnose i pet, i deset, i sto G. Buducnost vojne avijacije je u dronovima!
laganica
De, de, nije to tako. To sve zavisi od konstrukcijskih resenja koja su primenjena u izradi neke letelice, ali i od materijala koji se koriste. 100 g je u stvari 100 x 9.808 m/ss, odnosno 980,8 m/ss, a pri takvim ubrzanjima 1kg proizvodi silu od skoro 1 000 N. Mislim i da ne postoje motori sa takvim odnosom sile potiska i mase, 1:1000. A igrice, da, igrice su nesto drugo.
Preporučujem 4

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja