subota, 06.06.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
sreda, 06.03.2019. u 10:44 Dejan Aleksić

Novac koji firme daju za prevoz treba da se pravda

Sindikalci su i za obnovu voznog parka, ali i da se razmotri smanjenje cena za neki procenat, ali kako dodaju, sve uz uslov da se korišćenje javnih vozila masovnije plaća
(Фото Р. Крстинић)

Nedavna najava nadležnih da će biti pooštrene mere kada je reč o boljoj naplati karata u javnom prevozu izazvala je negodovanje među građanima i poslodavcima, ali i kritike stručnjaka. Glavna polemika povela se oko toga da li, prema važećim aktima, grad i država mogu da zahtevaju od poslodavaca da dokazuju kako je utrošen novac namenjen za prevoz.

Dok deo stručnjaka ocenjuje da to nije obaveza poslodavaca, u gradu i Ministarstvu finansija, koje je izdalo mišljenje po ovom pitanju, ukazuju da poslodavci moraju da dokažu da je novac isplaćen za prevoz i korišćen za to jer se pare za te svrhe ne oporezuju.

Povodom ovog pitanja juče su se saopštenjem oglasili i reprezentativni sindikati najvećeg gradskog prevoznika – Samostalni i Sindikat radnika zaposlenih u GSP „Beograd”. Kako su naveli u zajedničkom saopštenju, građani godinama smatraju GSP gubitašem, a to, dodaju sindikalci, nije tačno.

– Godinama deo naših sugrađana ne plaća kartu jer su, po njima, vozila stara, neredovna, gužve su… I to je bilo opravdanje. Anketiranje građana je pokazalo da bi prevoz plaćali kada bi vozila bila nova, kada bi bile manje gužve, kada bi išla češće, kada bi radili „klima” i grejanje u svima njima. Na sastanku 16. januara koji su najveći i najbrojniji sindikati održali sa zamenikom gradonačelnika Goranom Vesićem dve tačke su izdvojene kao najbitnije. Jedna je kupovina novih autobusa za GSP i tu je dogovoreno oko 240 novih za 2019, kao i više od 300, zajedno sa elektrobusima, za 2020. i 2021 – ukazuje se u saopštenju.

Druga tačka je, kako dodaju, naplata prevoza.

– To je bolna, teška i nerešiva tačka već 20 godina u Beogradu. Predlog je upravo da se novac koji firme daju za prevoz zaposlenima pravda odgovarajućim računima. Napokon jedan konkretan, pravi predlog. Sad je sve na nama građanima da li ćemo i dalje da uzimamo sami od sebe ne plaćajući prevoz. Da time uskraćujemo i nove vrtiće i zdravstvene ustanove, obnove škola, pomoć trudnicama, porodiljama, invalidima, socijalno ugroženima. Da li ćemo izmišljati sto i jedan razlog zašto ovo ne mora da se plaća, slušati razne „stručnjake” i nevladine organizacije, umesto da platimo prevoz kao u svim kulturnim zemljama. Pa čak i da ne idemo van Srbije, u Nišu, Novom Sadu, Subotici se prevoz plaća – navode sindikalci napominjući da su grad, menadžment, sindikati i zaposleni svoj deo ispunili.

– Nova vozila će stići i GSP će na jesen biti sasvim druga, lepša i bolja slika grada. Sad je na potezu narod. I na kraju smatramo da postoji prostor da se razmotre popusti, smanji cena za neki procenat. Sve uz uslov da postoji masovnost u plaćanju – ističu sindikalci.

Komentari21
b70e9
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Bubi
A kome da opravdam kupovinu bicikla?
Svetlana Mickovic
Smanjiti cenu karata da bude dostupna svim građanima i u vozilu.U vozilu da bude 65 din.
Саша Микић
Београд је јединствен град у свету. Нигде нема да те један вози, а други наплаћује. Зашто је повика на ГСП око наплате када нема никакве надлежности у томе? Ово је ангажовање градских власти и осталих органа и организација да се намакне више пара ''Апексу'', а питање је колико новца од наплате и колико редовно од ''Апекса'' стиже на рачун ГСП-а? Цена карте је тек посебна прича, јер је несразмерна просечној плати, а тек несразмерна минималној плати коју добија велики број запослених. Неке фирме и не исплаћују новац за превоз, нити уплаћују својим запосленим ''бус-плус'', тако да су радници приморани да од своје плате од 30000 динара уплаћују маркицу, која је скоро 10% од плате. Када се сабере и плаћање маркица осталим члановима породице то је велики издатак за кућни буџет, али ко мари. Они који одлучују о томе и имају велике плате и не купују маркице.
Боба
Јавни превоз треба да се наплаћује из градског пореза на привредну активност као што се ради у неким градовима на западу. Предности су вишеструке - смањује се аерозагађење од аутомобила а тиме и трошкови здравства, повећава се привредна и економска активност јер више људи иде на посао и у куповину користећи јавни превоз. Јагодина је већ увела бесплатан превоз за кориснике. Него чини се да нема воље јер нема прилике за профитирање од наплатног система.
okoje
Закључак: Радник од послодавца треба да тражи да му се не уплаћује превоз, већ да му се за толико повећа плата умањена за припадајући порез.

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja