četvrtak, 25.04.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 09:38

Selektivno letenje – biti ili ne biti pilot (FOTO)

Pred onima koji žele da upravljaju avionima ili helikopterima je mesec dana boravka na aerodromu u Batajnici i deset sati letenja na avionu „utva 75”
Autor: Milan Galovićutorak, 12.03.2019. u 16:07
Потпуковник Бошко Шербеџија (Фото Анђелко Васиљевић)

Kandidate za vojne pilote koji prođu zdravstvene preglede na Vazduhoplovno-medicinskom institutu od upisivanja Vojne akademije deliće još samo jedan korak – takozvano selektivno letenje. Reč je o poslednjem krugu selekcije, tokom koga će nastavnici letenja u kabini aviona, tokom leta, ocenjivati mladiće i devojke koji žele da im postanu kolege.

Biće to novo veliko životno iskustvo za ove mlade ljude – boraviće na vojnom aerodromu „Batajnica” oko mesec dana, najčešće to bude tokom jula. I svi će imati priliku da nauče osnove letenja školskim avionom.


Avion „utva 75” na kojem su obučene generacije pilota (Foto Ministarstvo odbrane)

Stručno-specijalistička provera, kako se selektivno letenje zvanično zove, sprovodi se u 252. školsko-trenažnoj avijacijskoj eskadrili. Popularna „dva-pet-druga”, čiji su pripadnici poznati i kao „Kurjaci sa Ušća”, zapravo je eskadrila koja u sistemu odbrane ima važnu ulogu i kao borbena jedinica naoružana avionima G-4 „supergaleb”, ali je jedinstvena i po tome što se u njoj sprovode obuke pilota.

– Svaki pilot Ratnog vazduhoplovstva i protivvazduhoplovne odbrane je prošao kroz našu jedinicu – kaže potpukovnik Boško Šerbedžija, komandant 252. školsko-trenažne avijacijske eskadrile.


Uoči poletanja (Foto Z. Anastasijević)

I on sam je prošao kroz nju kao mladi pilot. Potpukovnik Šerbedžija želi da razveje famu koja se u javnosti često pravi od pilotskog poziva, što može biti kontraproduktivno. Izvesno je da se neki mladi koje vole letenje ustručavaju da pokušaju da ostvare svoje snove kada čuju zablude poput one da „pilot ne sme da ima pokvaren zub”.

– Ne tražimo supermena. Istina je da mnogi mladići i devojke, njih više nego što se misli, ispunjavaju zdravstvene kriterijume za pilote. Takođe, ni selektivno letenje za većinu kandidata nije problem koji će ih omesti u želji da upišu Vojnu akademiju – objašnjava potpukovnik Šerbedžija.


                                   Potpukovnik Boško Šerbedžija (Foto A. Vasiljević)

Selektivno letenje obavlja se na domaćem klipnom avionu „utva 75”, letelici dobro poznatoj generacijama pilota, ali i onima koji su se bavili sportskim letenjem u aero-klubovima. Reč je o dvosedu: učenik i nastavnik, u ulozi pilota i kopilota, sede jedan pored drugog, što je praktično za posmatranje reagovanja kandidata za pilota.

Nastavnici prate njihove pokrete, ponašanje, reagovanje, prisebnost... Procenjuju se, kaže naš sagovornik, i njihove radne i intelektualne sposobnosti, kao i vizuelna orijentacija i pravilnost u izvođenju postupaka...


Neke naredne generacije obaviće selektivno letenje na avionima „lasta” (Foto Ministarstvo odbrane)

– Prethodno navedeno čini listu letačkih osobina kroz koju se dolazi do objektivne procene kandidata, a zajedno sa listom ocena iz upravljanja vazduhoplovom čini osnovu za davanje konačnog suda o podobnosti kandidata za školovanje, čime se, u stvari, i vrši odabir najuspešnijih kandidata i na taj način zaokružuje proces selekcije – kaže potpukovnik Šerbedžija.

Kandidati za pilote u pratnji nastavnika obaviće deset sati letenja, uglavnom na području između aerodroma u Batajnici, Pančeva, Zrenjanina i Novog Sada, na visini do hiljadu metara.

„Dva-pet-druga” je jedina eskadrila koja je opremljena domaćim školskim klipnim avionima „lasta”. Za sada se na njima obučavaju studenti Vojne akademije, a neke naredne generacije pilota upoznaće ovaj avion već na selektivnom letenju.

Igrice da postanu stvarnost

U RV i PVO, pripremajući se za buduće generacije pilota, dobro su analizirali mlade generacije. Svesni su da mladi nemaju iluzije i ideale u vezi sa svojim budućim radnim mestima, kao što su starije generacije imale. Mnogi od njih provode vreme za kompjuterima, na igricama, pilotirajući virtuelnim avionima. Vojska želi da ih ohrabri, odnosno da se oprobaju za komandama pravog aviona.

„Izumi i promene nastavljaju se nizati sve brže i brže, što se naravno odražava i na vazduhoplovstvo... Svi smo mi deo iste zajednice, vazduhoplovne, a proces globalizacije dodatno je povezao pilote na nivou cele planete. Za što bolje funkcionisanje te zajednice vrlo je važno da se međusobno razumemo i da pronađemo zajednički jezik kako bismo stvorili bolju budućnost”, navodi se u analizi pripremljenoj uoči dolaska nove generacije pilota.

Konstruktivna agresivnost

„Za borbenog pilota nije dovoljno da poseduje dobru tehniku pilotiranja i solidno teoretsko znanje, već i osobine koje će mu omogućiti da svoju stručnost upotrebi za ono za šta je profesionalno osposobljen. Borbenom pilotu su potrebni odgovarajuća motivacija, borbenost, konstruktivna agresivnost i druge određene karakterne osobine da bi mogao da bude pilot borac”, kaže potpukovnik Boško Šerbedžija.


Komentari2
0046e
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

косо везо рало
Процес селекције који се обавља летењем треба да се назива селекционо летење (као што се и комисија која одлучује о селекцији назива селекциона комисија). Са друге стране, селективно летење значило би да пилот лети у складу са неким селективним критеријумима, на пример, данима у недељи, временским приликама (сунчано-облачно), дневним-ноћним условима, итд.
Veteran
Kada je nase RV i PVO bilo respaktabilno, selektivno letenje je bilo na avionu Zlin. Prvi letovi su se pravili na avionu Galeb na pocetku druge godine akademije, a pred raspad zemlje na trecoj godini u Puli su bili i Migovi. Da se sa setom setimo da su i neke generacije SROA zakacile Galeba u toku skolovanja.Bila su to zlatna vremena avijacije. Zao mi je mojih mladih kolega oficira pilota koji lete na Utvi selektivno i uopste na preskromnom naletu koj prave iako su nastavnici i sa visokim cinom i izuzetno motivisani za letenje kao sto je bila i moja generacija .

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja