ponedeljak, 19.04.2021. ✝ Vеrski kalеndar € Kursna lista
sreda, 13.03.2019. u 12:58 A. M.

Zašto Amerika odbija da prizemlji sporni model „Boinga”

Sve duža lista zemalja koje zabranjuju preletanje aviona „737 maks 8” nakon nesreće u Etiopiji
„Боинг 737 макс 8” приземљен на аеродрому у Шангају (Фото ЕПА/ЕФЕ/Liu Wei)

Dok lista zemalja i aviokompanija koje su iz bezbednosnih razloga zabranile letove „Boingovom” modelu „737 maks 8” postaje sve duža, američki proizvođač tvrdi da su ovi avioni sigurni za prevoz putnika.

Nakon pada letelice u Etiopiji, kada je, u drugoj nesreći ovog, inače novog, modela u poslednjih pet meseci, poginulo 157 putnika i članova posade, Evropska unija, Australija, Indonezija, Kina i brojne duge države među kojima i Srbija, zabranile su ulazak ovog aviona u svoj vazdušni prostor sve dok se ne utvrdi šta je uzrok pada letelice „Etiopijen erlajnza”.

Za to vreme „Boing” tvrdi da nema razloga za prizemljenje oko 350 letelica ovog tipa, sa čim je saglasna i Američka federalna agencija za avijaciju (FAA) koja saopštava da tokom pregleda aviona nije utvrđen razlog zbog kojeg bi trebalo da budu prizemljeni. Mnogi tu odluku FAA tumače u svetlu činjenice da je „Boing”, kako navodi „Njujork tajms”, jedan od najuticajnijih lobista u Vašingtonu, te da je prošle godine u te svrhe potrošio 15 miliona dolara. List podseća i da je  sadašnji vršilac dužnosti ministra odbrane Patrik Šenahen u „Boingu” proveo 31 godinu i da je bio i u upravi firme.

„Bezbednost nam je na prvom mestu i imamo puno poverenje u bezbednost ‚maks 8’ modela”, navela je firma u saopštenju. Međutim, nisu svi uverenu i to. Jedan od onih koji sumnjaju jeste i prvi čovek SAD-a Donald Tramp. Nakon razgovora sa direktorom „Boinga” Denisom Majlenburgom, šef Bele kuće objavio je na „Tviteru” da su „avioni postali suviše složeni za letenje” i da zbog toga „više nisu potrebni piloti, nego kompjuterski stručnjaci sa MIT-a” (Institut za tehnologiju iz Masačusetsa).

„Ne znam za vas, ali ne želim da Albert Ajnštajn bude moj pilot. Želim sjajne profesionalce koji mogu lako i brzo da preuzmu kontrolu nad avionom”, napisao je Tramp.

Kad je o pilotima reč, mediji su obelodanili da su se oni mesecima pre nesreće u Etiopiji žalili na „bezbednosni mehanizam” ovog „Boingovog” modela.

Poslednja nesreća i prizemljenje novog modela već su naneli veliku štetu jednom  od najpoznatijih proizvođača aviona čije su akcije na berzama značajno pale. Osim toga, već se javljaju prve aviokompanije koje najavljuju da će tražiti nadoknadu štete zbog otkazivanja letova. Danas je u Sijetlu trebalo da bude svečano predstavljen širokotrupni model „777 iks”, ali je zbog novonastale situacije taj događaj otkazan.

Komеntari15
81d3b
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

dr Slobodan Devic
"Не знам за вас, али не желим да Алберт Ајнштајн буде мој пилот. Желим сјајне професионалце који могу лако и брзо да преузму контролу над авионом” - e tu se sa Trampom slazem u potpunosti ...
Marin
Što se tiče pada etiopijskog Boeinga, u Americi se vodi rasprava među inženjerima i pilotima (to je tamo sada velika javna rasprava) da je možda uzrok pada ili greška novog sustava MCAS (The Maneuvering Characteristics Augmentation System) ili nedovoljna obučenost pilota na taj sustav. Naime, Boeing 737 MAX je ugradio nove veće i učinkovitije motore zbog čega ih je morao izmijestiti (malo podignuti) u odnosu na mjesto na kojem su bili motori dosadašnjeg B-737. Isto tako, došlo je i do produženja prednjeg stajnog trapa (kotača) za 20-ak centimetara. Sve te promjene u konstrukciji aviona izazvale su određena sitna ostupanja u manevriranju, na način da se nos aviona podiže nešto više nego do sada. Zato su uveli MCAS - riječ je o uređaju koji je automatski trebao u takvim situacijama spuštati nos aviona. Dakle, nagađa se da je tu negdje došlo do problema...Neki idu tako daleko da "krive" pilote Ethiopian Airlines da imaju manu da prilikom polijetanja previše "podižu" nos aviona...itd.
Aleksandar
Bitno je da se lobira.. . A ,za cega I sta .. . Nebitno je. Samo vadi lovu I sve moze.
артиљерац
Boeing има 5011 наруџбина за 737 МАКС 8 и 9.То је,с обзиром на просечну цену од 110 милиона$,посао од преко 550 МИЛИЈАРДИ$.Јел вам сад јасније боингово понашање?
Marin
"Ne znam za vas, ali ne želim da Albert Ajnštajn bude moj pilot. Želim sjajne profesionalce koji mogu lako i brzo da preuzmu kontrolu nad avionom", napisao je Tramp. Trump je želio reći da već 40-ak i više godina imamo pilote čiji se posao u avionu uglavnom svodi na monitoriranje i korekciju instrumenata i kompjutorskih sustava, jer autopilot sve odrađuje, a da u cijelom letu preuzimaju komande na svega dvije - tri minute prije slijetanja i isto toliko pri uzlijetanju. Dakle, na prosječnom letu pilot "ručno" leti samo nekoliko minuta, a ostatak vremena prati i korigira rad autopilota i drugih instrumenata. To je ok dok neki od uređaja na letu ne otkažu ili ne počnu pokazivati krive vrijednosti... Onda u određenim kritičnim situacijama može nastati strka, zbunjenost, jer piloti nemaju previše prakse u takvim situacijama.

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

logo

Ovaj veb sajt koristi kolačiće

Sajt politika.rs koristi kolačiće u cilju unapređenja usluga koje pruža. Prikupljamo isključivo osnovne podatke koji su neophodni za prilagođavanje sadržaja i oglasa, nadzor rada sajta i aplikacije. Podaci o navikama i potrebama korisnika strogo su zaštićeni. Daljim korišćenjem sajta politika.rs podrazumeva se da ste saglasni sa upotrebom kolačića.

Prijavitе sе na našu mailing listu

* Obavеzna polja