četvrtak, 17.10.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 21:52

Nema moralnog prava

Autor: Simo S. Stokićutorak, 19.03.2019. u 18:00
(Фото Пиксабеј)

Akademik Radomir Lukić, kao jedan od najvećih pravnika kod Srba, bio je veoma jasan na svojim predavanjima kad je pričao o moralu i njegovom odnosu prema pravu. To su dva potpuno odvojena pojma i moral uopšte nije podoban za sankcionisanje i „boravak” u normama važećeg normativnog poretka. Jer, sve ono što može da se sankcioniše automatski prelazi iz sfere morala u oblast normi pozitivnog prava. Moral se isključivo vezuje za svest svakoga pojedinca i unutrašnju sankciju, kao grižu savesti, a nikako za pravo. Ukoliko se neki nemoralni postupci ne mogu podvesti pod važeće norme, onda oni nikada ne mogu postati pravo. A ako mogu, onda gube oreol morala i prelaze u pravo.

 I na pitanju odnosa morala i prava, definicija prava koju sam neskromno postavio i koja je suprotna definiciji zvaničnog učenja o tom pojmu, veoma jasno dokazuje razmišljanja akademika Radomira Lukića koja se tiču samog morala. To znači da je pravo proizvod primene norme koji ima neposrednu materijalnu pravnosnažnost. Kod morala nema nikakvog „proizvoda” i podobnosti za sankcionisanje. Moral je neuhvatljiva kategorija za pravni poredak i blizak je sociologiji, religiji i pogledu na svet pa se ne može pravom ustrojavati.

Ako bi, nedajbože, sudije mogle da sude shodno moralu hrišćanskog društva, kako bi se presudilo licima islamske veroispovesti koja možda baštine neke drugačije moralne nazore. Moralno pravo odvelo bi nas u čist voluntarizam postupajućeg sudije, jer šta je moralno, a šta nije, to je unutrašnja stvar svakog pojedinca. Takvo sudstvo i pravosuđe koje bi funkcionisalo na principima „nečijeg morala” dovelo bi do svoje suprotnosti i do istinske nepravde zasnovane na proceni i oceni moralnih načela.

Akademik Radomir Lukić ispričao je na jednom svom predavanju anegdotu o svom članstvu u Komisiji koja je bila zadužena za „pregled” filmova sa pornografskom sadržinom. Rekao nam je da je nemoralno da on kao član te komisije ima privilegiju da se „sladi” ili „zgražava” zbog tih scena i da istovremeno to isto što je on video zabranjuje i drugome da vidi. Osim toga, pričao je, neke društvene grupe i pojedinci ne vide ništa loše u tome, a druge su potpuno protiv toga. Učio nas je da su to moralne dileme i da svako onaj koji učini nešto suprotno moralnim načelima neke grupe jeste moralni prestupnik samo u meri koja njega pogađa preko sopstvene griže savesti. Ako nema te griže, onda to nije nemoralno za toga pojedinca i obrnuto.

 Mi moramo napraviti takav pravni poredak koji je jednak za sve građane bez obzira na njihova moralna načela i pravdu, koja je posebna i različita za svakoga od nas. Delioci pravde moraju da sude na osnovu ustava i zakona, a ne morala i pravde, koji su potpuno „rastegljive” kategorije i mogu dovesti do voluntarizma i tumačenja prava na sebi svojstven način. Onda takve odluke i presude nisu podobne za ocenu od strane viših organa i sudova, pa treba izbegavati moral u pravnom poretku.

Nemoralno ponašanje kažnjava se sasvim drugim sankcijama od strane grupe u kojoj je došlo do prekršaja takvih normi, kroz prizmu prezira i odbacivanja iz društva. Ukoliko je moralni prekršaj takav da krši norme nekog zakona, onda on više nije moral, već čisto pravo i ta dva pojma su jasno razdvojena.

U mnogim društvenim grupama i narodima nemoralno je da zbog velike razlike u godinama brak sklope takva lica ili čak i da žive u vanbračnoj zajednici. Pravni poredak većine zemalja takva ponašanja ne prepoznaje kao prekršaj normi neke grane prava i to nije sankcionisano. Prezir i izopštenje iz grupe nisu pravne sankcije.

 Dipl. pravnik

Prilozi objavljeni u rubrici „Pogledi” odražavaju stavove autora, ne uvek i uređivačku politiku lista

Komentari5
89ad9
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Мирослав
Господо, слабо Ви разумете и нисте на интелектуалном нивоу проф. Радомира Лукића и зато прихватите мисао једног генија, без да лупате своје главе улудо.
Видоје
"Ми морамо направити такав правни поредак који је једнак за све грађане". Са таквим правним поретком било би могуће изопштити моралне норме приликом доношења пресуда. Међутим, такав правни поредак је могућ једино у бајкама, док у стварном свету никада није постојао нити ће постојати. Откако је света и века, правне норме и моралне норме већинске групе иду руку подруку, и оне су ту да се допуњују, а не да буду међусобно супротстављене. Човек није само свесно биће, него и етичко, па ако из расуђивања изоставимо моралну компоненту, онда нас то води у закон јачега - било физички јачега, било јачега по познавању права, закона и вештини да у њима тражи рупе (или да плати онога ко ће то да ради у његово име). А то аутоматски постаје потпуна супротност од онога за шта се аутор декларативно залаже: правног поретка једнаког за све грађане.
EvGenije
Tipično pravničko pranje savesti. Zato advokatima sve može stati u obraz. Već odavno je svakom jasno da pravo i pravda nisu u ljubavi, a kad i morali izbacimo iz ljudi, šta ostane? Pa, pravnici. I sam sam pravnik, da ne bude zabune.
Dragan Pik-lon
@Felipe,pre ''demokratije",za vreme komunista glavno moralno nacelo je bilo-sto je tvoje to je i moje.Danas ,kada smo usli u "'zlatno doba" ovo nacelo se modifikovalo-Sve sto je nase to je samo moje!To je zato sto je moral siri pojam od pojma pravo.....!!!
Felipe
Kakav bre moral u 21. veku?! Što bi rekao jedan veliki srpski reformator: kome je do morala, neka ide u crkvu. Koliko sam mogao lično da se uverim, svi oni koji su vaspitani da budu moralni od dolaska demokratije na naše prostore jednostavno su loše prošli u životu.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna / Pogledi /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja