petak, 19.04.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 22:56

Jedino Agencija za zaštitu životne sredine ima tačne podatke o zagađenosti vazduha

četvrtak, 14.03.2019. u 17:17
Директор Агенције за заштиту животне средине Србије Филип Радовић (Фото З. Кршљанин)

Aplikacije za merenje zagađenosti vazduha, koje su uradile pojedine nevladine organizacije ili lokalne samouprave u Srbiji, nerelevantne su i nefunkcionalne, jer ne prikazuju podatke o zagađenosti u realnom vremenu i putem njih se ne može utvrditi stvarno stanje kvaliteta vazduha, izjavio je danas direktor Agencije za zaštitu životne sredine Srbije Filip Radović.

„Jedini relevantni podaci o zagađenosti vazduha u Srbiji su oni koji se nalaze na sajtu Agencije za zaštitu životne sredine, koja sprovodi državni monitoring na teritoriji čitave zemlje, uz pomoć 33 automatske merne stanice, koje rade kontinuirano 24 sata”, kazao je Radović agenciji Beta.

On je naveo da je Agencija jedina državna institucija zadužena za sprovođenje nacionalnog automatskog monitoringa i vođenje informacionog sistema na osnovu koga obezbeđuje neophodne podatke za analizu stanja kvaliteta vazduha, daje ocenu i izrađuje izveštaj na godišnjem nivou. Zakonske odredbe koje se odnose na monitoring kvaliteta vazduha koji vrši Agencija i izveštavanje, u potpunosti su usklađeni sa direktivama EU.

Radović je precizirao da se na sajtu Agencije, odnosno aplikaciji, prikazuju tačne koncentracije zagađujućih materija u vazduhu i to u realnom vremenu, a ne podaci na bazi indeksa zagađenja, koji po zakonima Srbije nije relevantan parametar za pokazivanje zagađenosti vazduha, što je, kako je naveo, postao uobičajen prikaz na drugim sajtovima ili aplikacijama.

33 automatske merne stanice rade kontinuirano 24 sata (Foto Agencija za zaštitu životne sredine)

Smatra da zabunu u javnosti pravi i to što građani često posećuju i međunarodne sajtove koji donose indekse zagađenosti vazduha za čitavu planetu, a kao primer naveo je sajt airvisual.com, koja prikuplja informacije sa 10.000 mernih stanica u svetu.

„Dešavalo se, što smo i utvrdili, da tokom transmisije tih podataka može da dođe do drastičnih odstupanja u pokazateljima zagađenja”, kazao je direktor Agencije za zaštitu životne sredine Srbije, podsećajući da se zbog toga Beograd našao na vrhu liste najzagađenijih svetskih metropola.

Radović je naveo i da sajt Gradskog zavoda za javno zdravlje Beograda „Beoeko” prikazuje indeks zagađenja vazduha, uz pomoć „simpatičnih ilustracija”, ali bez toga da nudi uvid u izvor podataka, što, naglasio je, nije relevantno i ne može se koristiti kao stvarni pokazatelj kvaliteta vazduha u Beogradu.

On ipak smatra da je pojačano interesovanje građana Srbije za kvalitet vazduha dobar signal da su ljudi postali svesniji značaja zaštite životne sredine.

Radović je istakao de je vazduh u Srbiji umereno zagađen i ukazao da stanje kvaliteta vazduha nije zadovoljavajuće decenijama.

„Srbija deli sudbinu zemalja istočne Evrope, gde se za dobijanje električne energije sagoreva ugalj, gde su tehnologije stare i gde još nije postignut zadovoljavajući stepen energetske efikasnosti”, kazao je on.

Zbog toga, kako je dodao, Srbija preduzima korake da to stanje promeni, iako je to dugotrajan proces koji će iziskivati velika ulaganja.

Kao primere napretka naveo je novu topionicu u Boru, projekat odsumporavanja koji se sprovodi u EPS-u i koji će devet puta smanjiti štetne emisije tog javnog preduzeća, kao i projekat energetske efikasnosti koji sprovodi Ministarstvo rudarstva i energetike, ali i gašenje lokalnih kotlarnica koje sprovodi Ministarstvo zaštite životne sredine. ;

Radović je podsetio da i saobraćaj predstavlja veliki izvor zagađenja vazduha u Srbiji, navodeći da po zagađenju često pominjano Valjevo ima 10.000 dodatnih automobila na ulicama, a Beograd i 40.000 godišnje.

„To su uglavnom uvozni, polovni automobili iz zapadne Evrope, koji imaju prevaziđene dizel motore”, kazao je on.

Zbog toga će Ministarstvo zaštite životne sredine, prema njegovim rečima, „ići ka tome da se zabrani uvoz vozila sa evro 3 motorom”.

„Istovremeno je potrebno da se ponude novi modeli subvencija, odnosno motivisanja građana, kako bi se opredelili za kupovinu ekoloških vozila”, rekao je Radović.

I lokalne vlasti, poput onih u Beogradu, treba da, kako je rekao, rade na modernizaciji voznog parka i uvode vozila na hibridni ili električni pogon.

Kao najzagađenije gradove ove zime u Srbiji naveo je Valjevo, Beograd i Niš zbog sagorevanja fosilnih goriva, kao i Užice i Kosjerić zbog nepovoljnog geografskog položaja koji, kako kaže, tokom zime doprinosi povećanoj koncentraciji suspendovanih čestica.

Pozitivan pomak, kako je kazao, napraljen je u Boru, gde je nakon izgradnje nove topionice vazduh boljeg kvaliteta, jer se smanjila koncentracija sumpora.

Direktor Agencije za zaštitu životne sredine najavio je da bi krajem godine Srbija trebalo da dobije još nekoliko automatskih mernih stanica koje će meriti kvalitet vazduha i to u mestima gde ih do sada nije bilo.

Radović je kazao da će se projekat raditi u saradnji sa EU, čiji su stručnjaci pomogli da se rasporede i postave postojeće merne stanice u Srbiji.


Komentari9
f9185
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Neki
Kakva sramota od saopštenja o zagađenju bez kvalifikovanih podataka o "particles per m 3 " što je tehnička merna jednica globalno. Postoje uređaji koji nisu aplikacije već senzori(cene već od 70 eur) koji mere koncentracije čestica u aero sredini. Navedeni grad iz primera u tekstu ima fabriku municije i eksplozivnih punjenja, plus plastičarsku pod-prozvodnju elektro aparata, i to ispušta toksine, sagorevanje smeša i polimera , i uz grejna ložišta mazutna pa i plinska izgarevanja to su glavna zagađenja i nikako neki standard "euro 3" (*priznati i važeći standard proizvođača od 2017. obavezujući za fabrike, dok građanstvo plaća eko takse za starija vozila i voze ih i tako), dakle problem nije postojeći standard* u odnosu na nedostajanje i nepostojanja standarda izduvnih gasova fabrika(posebno oružarskih i plastičasrskih) i uz to posebno vozila emitiju manjih volumena ppm3 od ostalih pomenutih zagađivača. "Passe l' incursion" ministarstvo ZZS ka Ministarstvu Saobraćaja Turizma i Trgovina
perin
Po novoj teroji strucnjaka podsecanje grana do 8m iznad zemlje i secom starih stabala i sadnjom mladica znatno se poboljsava kvalitet vazduha Novog Beograda. Sto manje lisca to kvalitetniji vazduh. Ja bi se drzao stare teorije i Jovna Jovanovica Zmaja o sadnji drveca. Mozda i nisam u pravu jer doktor gradonacelnik misli drugacije a posto je lekar i to deciji on misli sve najlepse za zdravlje dece i ZATO SECE DRVECE. Sta mi obicni gradjani znamo o zdravom vazduhu i sta je dobro za decija pluca.
Nikola
Највеће загађење у градовима није од производње електричне енергије већ од индивидуалних ложишта. Треба забранити грејање на такав начин у ужем градском језгу. Поред тога држава треба да стимулише (порез, субвенције) постављање соларних панела на кровове зграда и откуп вишка произведене енергије од стране ЕПС-а што тренутно није могуће за кућне произвођаче. Након тога долазе возила која су стара и која много загађују. Треба да се поново уведе на техничком прегледу мерење издувних гасова и забранити даља употреба возила која много загађују - наравно са неким разумним роком да људи могу да купе друга возила.
Zoran
Meni to ne treba. Do 10 sati ujutru oseca se dim na Vracaru, kao i posle 5, 6 sati uvece. Ves kad s eiznese ostaju crne tackice na njemu, garez o9dnekud.
Cicka 10:28
Ko god da ima podatke treba javno da ih prikaze, tacne, i to iz dana u dan na svim jutarnjim programima i TV i Radija , time se dokazuje da je drzava spremna da snosi zajedno sa gradjanima odgovornost za zagadjenje vazduha kao i spremnost da poboljsa stanje koje je alaramantno po tom pitanju . Postoje odgovorni pojedinci koje bi tako mozda podstakli da se rese starih kola ili da rade nesto sto ce dovesti do smanjenja zagadjenosti , ako to uradi makar jedan od 100 bio bi uspeh . Da... usput dajte predlog sta i kako sa starim kolima ipak se radi o zastiti zivotne sredine i zdravlju ljudi . Ja bih za svaki Jugo ili bilo koji auto ciji motor izbacuje stetne materije donirala sa po 300 evra vlasniku i da svaki takav automobil otkupi neka firma koja se bavi starim gvozdjem . Sabirni centar da bude negde gde drzava odredi,odmah tu da se dobiju papiri da je ljubimac otudjen i da je otisao u vecna lovista . Gazde na svakom da napisu posvetu jer je svaki od njih vezan za svog l .
Jovan Aleksic
A to sto se vise od polovine Juga i Zastava vozi na plin, i izduvni gasovi su im cistiji nego kod novih Euro-6 dizelasa, to nema veze?
Preporučujem 2

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja