četvrtak, 22.08.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 23:05
PRONALASCI

„Gvozdeni konj” na šinama

Prvi voz koji je vukla parna lokomotiva povezao je radoznale i odvažne na putovanje 1830. godine na pruzi Liverpul–Mančester
Autor: R. M.utorak, 19.03.2019. u 20:00
Први путнички воз у Европи, 1830. са Стивенсоновом парном локомотивом на релацији Ливерпул–Манчестер (Фотографије Википедија)

„Gvozdeni konj”, kako su mnogi u 19. veku nazivali čeličnu konstrukciju koja je zamenila konjsku zapregu i vukla niz vagona po šinama, privlačio je pažnju, ali i izazivao strahopoštovanje stanovnika.

Prvi voz koji je vukla parna lokomotiva povezao je radoznale i odvažne na putovanje 1830. godine na pruzi Liverpul–Mančester. Vrlo brzo posle toga počele su da saobraćaju kompozicije na relaciji London–Edinburg, a putovanje između ova dva grada smanjeno je sa dotadašnjih dvanaest dana na „svega” 50 časova.

Voz je podsećao na stari drveni tramvaj, a u početku su šine, kojima je vozio, bile drvene. Tokom decenija pruge su usavršavane pa su šine počele da se prave od livenog gvožđa.

Zbog svoje ogromne težine, lokomotive su prilikom razvijanja brzine praktično „mlele” šine i uništavale ih, pa su ljudi u to vreme verovali da je železnica neuspešan projekat.

Prvu parnu lokomotivu konstruisao je Ričard Trevitik 1803. godine i dao joj ime Lokomotion. Ali ta lokomotiva nije bila dovoljno dobra da se primeni u železničkom saobraćaju. Za vreme probe, zbog težine lokomotive, šine su se lomile.

Džordž Stivenson, koji je imao viziju o brzim vozovima i sigurnoj pruzi i verovao u njihove velike mogućnosti, uočio je da šine moraju da budu daleko jače. Napravio je lokomotivu „Blikser”, koja je mogla nesmetano da vozi po ojačanim šinama. Njegove lokomotive su u početku korišćene za prevoz uglja, a tek kasnije voz je postao veoma značajan u prevozu putnika. Uspehu su doprinele jače šine i lokomotiva koja je bila prilično usavršena.

Kao savetnik, Stivenson je učestvovao u izgradnji mnogih železničkih pruga u Engleskoj i Evropi. Izgradio je još 14 lokomotiva do 1825. godine

Nepoverenje prema parnoj lokomotivi trajalo je godinama. Vlasnici pruga nosili su se čak mišlju da svoje lokomotive, umesto pokretačke snage parne mašine, pokreću uz pomoć konopaca i čekrka koji bi bili povezani sa statičnim mašinama postavljenim na više mesta duž pruge.

Savremeni superbrzi vozovi  (Foto Piksabej)

S vremenom strah od „gvozdenog konja” zamenjen je poverenjem u vozove, a ono je naročito produbljeno činjenicom da su lokomotive sa kompozicijama bile znatno brže i sigurnije od svih dotadašnjih prevoznih sredstava, a naročito kočija.

Stivensonov rad nastavio je njegov sin Robert koji je konstruisao lokomotivu „raketu”. Ova lokomotiva je na pruzi dugačkoj 50 kilometara uspevala da razvije brzinu od 47 kilometara na sat.

Ubrzo posle konstruisanja nove lokomotive, železnica je osvojila skoro ceo svet. Vozovi su bili neprikosnoveni gotovo sto godina, odnosno dok primat u saobraćajnoj oblasti nije preuzela automobilska industrija.


Komentari0
707da
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja