četvrtak, 14.11.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 10:07

Sve više sličnosti udesa „boinga” u Etiopiji i Indoneziji

Podaci iz crnih kutija pokazuju da su oba aviona imala velike oscilacije u visini i nekontrolisane uspone i padove
Autor: Jelena Kavajautorak, 19.03.2019. u 12:09
Слетање „боинга 737 макс” (Фотографије Бета-АП)

Preliminarni izveštaj o nesreći etiopskog aviona biće gotov za mesec dana, ali podaci iz crne kutije ukazuju na jasnu sličnost sa tragedijom indonežanske letelice krajem oktobra, saopštili su zvaničnici u Adis Abebi. Ministar saobraćaja Etiopije Dagmavit Moges izjavio je u nedelju da podaci o letu aviona koji se srušio 10. marta sa 157 putnika i članova posade pokazuju da je, kao i u nesreći u Indoneziji u kojoj je stradalo 189 osoba, avion imao velike oscilacije u visini – nekontrolisane uspone i padove.


Na mestu pada aviona u Etiopiji

Akcije „Boinga” juče su ponovo pale nakon što su izveštaji u američkoj štampi bacili sumnju na proces davanja dozvola za model aviona koji se dva puta srušio za manje od pet meseci. „Volstrit džornal” je u nedelju objavio da je američko ministarstvo za saobraćaj otvorilo istragu da li je bilo manjkavosti u kontrolama bezbednosti „boinga 737 maks”, posebno kompjuterskog sistema kontrole letanja s kojim se mučili piloti i etiopske i indonežanske kompanije.


Sedište FAA u Vašingtonu

Istog dana je „Sijetl tajms” objavio, pozivajući se na aktuelne i bivše inženjere u Saveznoj upravi za civilno vazduhoplovstvo SAD (FAA), da su američki regulatori značajan deo procene bezbednosti delegirali „Boingu”, a da je kompanija isporučila analizu sa suštinskim manjkavostima. Navodi se da su i „Boing” i FAA obavešteni o „specifičnostima ove priče” i da je od njih zatražen odgovor pre nego što se srušio avion „Etiopijan erlajnsa”. Ovaj podatak baca novo svetlo na ponašanje američkih vlasti, koje su poslednje od velikih zemalja donele odluku da prizemlje sporne avione.


Ostatak motora aviona koji se srušio u Indoneziji 

Posle nesreće u Etiopiji ovi avioni su prošle sedmice prizemljeni širom sveta na neodređen vreme. U foksu je uglavnom sistem kontrole leta koji ukoliko zakaže a piloti ne odreaguju adekvatno automatski „obara” letelicu prednjim delom naniže. Direktor „Boinga” je najavio da će kompanija ovaj problem rešiti ažuriranjem softvera.

„Volstrit džornal” piše da je u fokusu istrage ministarstva saobraćaja let indonežanskog „Lajon era”. Ne zna se da li će biti proširena i na slučaj etiopske kompanije. Ovaj list saznaje da je velika porota u Vašingtonu izdala sudski nalog za predaju imejlova i dokumenata najmanje jedne osobe koja je radila na razvoju aviona „737 maks”. FAA je saopštila da je proces sertifikacije letelica „dobro utvrđen i da je rezultat uvek bio bezbedan dizajn”.


Proizvodnja „boinga 737 maks”

Prema navodima Blumberga, FAA je zbog nedovoljnog budžeta na proizvođače prebacila veća ovlašćenja za odobrenje aviona, dopuštajući čak „Boingu” da bira stručnjake koji nadziru testove i garantuju bezbednosti. Po takvom ugovoru o „autsorsingu” kontrole radili su i zaposleni koji su dali dozvolu makar za deo spornog softvera modela „737 mask”, rekli su anonimni izvori.

„Sijetl tajms” je takođe citirao tehničke stručnjake FAA koji su rekli da su ih menadžeri pritiskali da ubrzaju proces odobrenja zbog toga što je „maks” deset meseci kasnio za novim modelom konkurentskog „Erbasa”. Akcije „Boinga” su izgubile 10 odsto vrednosti od nesreće 10. marta, smanjivši vrednost kompanije za 25 milijardi dolara.


Komentari16
4bf9b
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Jovan
Sve je otislo u Boziju M_ _ _ _ na ovome svetu. Sve se radi za pare. A i piloti nisu vise piloti nego nekidebeli streberi koji rade za kompijuterom i unose podatke a ne upravljaju avionom. 95% danasnjih pilota ne sme ni da skoci padobranom. Pa mozes misliti kakva ih panika uhvati i kako se ukoce u kriznim situacijama. Katastrofa dokle se doslo.
Zeljko Adzic
Pismo iz Holandije...za vreme krize2008...kupim kafu,pola kile,renomiranog proizvodjaca,najskuplja.Sipam je u teglu kad gle djavola..tegla nije puna.Posle vidim na TV-u hvali 20-setak grama..neko izmerio...puta koliko kupljeno.da li se to Zapad balkanizovao?Timmer,nekad predsednik Philipsa,napisao knjigu zasto je Philips propao.Kaze da je uvek bio u sendvicu deonicara koji su stalno trazili novac i razvojnog programa kompanije koji su trazili dodatna sredstva..i rezultat poznat.Nutela u Holandiji sasvim drugacija od Nutele u Srbiji,Hrvatskoj,Poljskoj....u drugoj ima manje badema a to opravdavaju ukusom potrosaca a ne manjom cenom proizvodnje jer je manje skupog badema...Eto primera koliko hocete i svi se uklapaju u Boingov primer.Sad bi po americkom receptu sve EU kompanije koje imaju MAX-sa trebalo traziti milijarde dolara obestecenja za neletenje i moguci rizik da su leteli.e sad ko ce se usuditi to obestecenje traziti...to cemo videti..Dobro dosli na Zapad!
Pržičko
"Saša" : Reč faliti je nemačkog porekla - fehlen, a u italijanskom - fallire u značenju manjkati, nedostajati.
Preporučujem 1
Zeljko Adzic
Petar,Sana...dajem vam potpuno pravo kritikovati moj pravopis i izbor reci...i potpuno se slazem sa kritikom.Dugo sam u inostranstvu i sto se tice pravopisa i izbora reci sigurno nisam u toku.Jedina moja kritika vama je upravo vasa kritika pravopisa...moga...a ne teme kojom se bavim.Vrlo iskreno prenosim svoja saznanja jer i posle puno godina u inostranstvu jos uvek su mi koreni toliko jaki a Srbija u srcu.a sad da li mi Srbija hvali ili nedostaje...svaki dobronamerni ce to razumeti.Kad je bila najveca kampanja protiv Srbije...kad su me ljudi gledali kao moguceg zlocinca,teroristom....zaveo sam diktaturu na mestu gde sam radio...sa 190 skoro cm i 105 kg i nije mi bilo to tesko izvesti.I uprkos holandskoj kulturi,racionalnosti...imalo je efekta....poceli su misliti...bar u mom okruzenju.Zato me vredja vas komentar...kultura nam je predpostavljam ista....Cemu to vodi?Prijateljski pozdrav i sve najbolje u vasem licnom zivotu....Zeljko.
Preporučujem 14
Prikaži još odgovora
Боривоје Банковић
Ево шта се дешава кад се "невидљивој руци тржишта" повери безбедност људских живота. Иста ствар као када би се лисици дало да чува кокошињац. Ово се догађа и код нас, додуше у много мањим размерама. Увози се роба која не одговара никаквим стандардима, држава се не меша у свој посао, а инспекције немају овлашћење да приморају фирме да отклоне и надокнаде штету потрошачима. Искрено се надам да ће породице жртава наплатити све до последње паре и да ће овај модел остати приземљен, јер је новац очигледно једини језик који Боинг разуме.
Vesa D
..fabrika i ne jedina je na ustrb egoizma i profita /pojedinaca / osmislili i nakacili raznorazne skalamerije da sjasti i bjesti ne samo aviona nego i obicnog fice ..Toliko uredjaja u vidu displeja raznoraznih pokazivaca eto zaboravi se glavno ako se dva sistema autonomna netrpe ili se posvadjaju u kokpitu a pilot nemoze da ih pomiri ili naredi nekom opet trecem uredjaju da ispravlja ili popravlja greske a da pri tome fabrika zaboravi da i za takve tehnicke zadjevice moraju da budu pisane procedure /flight-manuel/..Tako je i sa ficom dobrim starim ficom ..Sve u cilju profita danas se seda ne u auto nego obicno pistalo gde sve se blinkuje senzorise naduvano do prve krivine sve odlicno dok ide a da nestane da se kaze eto nebatali tolike pare..
Zoran
Izgleda samo ta dva letela do sad i pala. Kako oni pali a ostali nisu, nije mi jasno.
bager
Palo je njih vise i sa vise putnika ali su zataskali istinu o greskama,,najlakse je osuditi pilota ,te ko zbog ljubanih problema ,neiskustva ,,alkohol,,itd,,Za ovu fabricku gresku su odavno znali i rekli su da im je preskup da vracaju sve avione na ispravljanje greske,nefo da treba nesto iskljuciti pre poletanja i onda nema problema,,tako je nestao i onaj avio sto ga kao traze i dan danas a pao je sigurno nedaleko od mesta poletanja u okean
Preporučujem 14
Мирослав
За 2 године од 350 авиона у саобраћају срушила се 2. Тек понегде се објави, прође цензуру, да су бројни пилоти имали примедбе на понашање авиона током полетања.
Preporučujem 21
Prikaži još odgovora

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja