četvrtak, 17.10.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 14:21

„Folksvagen” još vaga, Srbija favorit

Još smo u fazi definisanja potrebnih zahteva i istraživanja potencijalnih lokacija u istočnoevropskim zemljama, kaže za „Politiku” Leski Botke, portparol ovog giganta
Autor: Marijana Avakumovićsubota, 23.03.2019. u 19:30
(Фото EPA-EFE/Filip Singer)

„Folksvagen” još nije odlučio gde će u istočnoj Evropi graditi fabriku automobila. I to je za sada jedina zvanična informacija. Nezvanično, ovaj nemački gigant vaga između Srbije, Bugarske, Rumunije, Turske i Severne Makedonije. U proizvodni pogon, koji planira da otvori 2023. godine, uložio bi 1,4 milijarde evra, zaposlio pet hiljada radnika i proizvodio 300.000 automobila godišnje.

– Još smo u fazi definisanja potrebnih zahteva i istraživanja potencijalnih lokacija u istočnoevropskim zemljama. Odluka još nije doneta – odgovara Lesli Botke, portparol za proizvodnju i prodaju u „Folksvagenu”, na pitanje „Politike” da li je Srbija jedan od favorita i koje su još zemlje u igri za otvaranje nove fabrike.

O tome šta će presudno uticati na izbor lokacije, koje uslove potencijalni domaćin treba da ispuni, kao ni o kapacitetima buduće fabrike, nije htela da govori.

– Imajte na umu da zbog konkurencije ne možemo da delimo interne planove i otkrivamo našu strategiju – naglašava Botkeova.

Premijerka Srbije Ana Brnabić pre dva dana takođe je potvrdila da nemački „Folksvagen” još nije doneo finalnu odluku da li će otvarati nove proizvodne pogone u ovom delu Evrope. – Ukoliko odluče, mi ćemo se boriti, daćemo sve od sebe – rekla je Brnabićeva gostujući na RTS-u.

Ona je kazala da je Srbija, u odnosu na druge zemlje regiona, u lošijoj startnoj poziciji zato što nije članica Evropske unije, ali da je njena prednost u tome što postoji dobra saradnja sa nemačkom privredom. – To bi svakako bila neverovatna šansa za Srbiju – ocenila je premijerka.

Ali, ovonedeljna poseta predsednika Srbije Aleksandra Vučića Volfsburgu, sedištu nemačkog auto-giganta, osnažila je očekivanja da bi ta kompanija mogla da investira u našu zemlju. Pojedini beogradski listovi preneli su da je Vučić razgovarao sa rukovodstvom te kompanije, koje je, kako prenose, molio da dođu u Srbiju, navodeći prednosti poslovanja i dobre osnove za plasman vozila na brojna tržišta sveta. Zvaničnih potvrda te informacije nije bilo.

On se u Hanoveru sastao i sa Štefanom Vajlom, predsednikom Vlade Donje Saksonije, koja sa 21 odsto učestvuje u vlasništvu najvećeg proizvođača automobila na svetu. Mediji su otišli i korak dalje. Na sajtu B92 objavljeno je da je predsednik Aleksandar Vučić indirektno rekao da je izbor spao na Tursku i Srbiju, a da bi „Folksvagenova” fabrika, ukoliko Srbija pobedi, mogla biti izgrađena u okolini Velike Plane.

Predsednik Srbije još u februaru je nagovestio da bi velika fabrika mogla da bude izgrađena u jednom od dva grada u Pomoravlju ili Šumadiji. Tada je rekao da bi odluka investitora, za koga se kasnije ispostavilo da je „Folksvagen”, trebalo da bude doneta u aprilu i da bi dolazak te kompanije potpuno promenio Srbiju, budući da bi izvozila robu u vrednosti od oko 4,5 milijardi evra godišnje.

Prema podacima Republičkog zavoda za statistiku, ukupan izvoz srpske privrede prošle godine iznosio je oko 17 milijardi evra. To znači da bi izvoz „Folksvagena” iznosio četvrtinu ukupnog srpskog izvoza. O kolikoj je investiciji reč najbolje govori podatak da je naš najveći prošlogodišnji izvoznik – smederevska čeličana – izvezla robu u vrednosti od 850 miliona evra. To znači da bi „Folksvagen” izvozio više nego što prvih deset srpskih izvoznika zajedno u inostranstvu proda robe.

Ivan Nikolić, saradnik Ekonomskog instituta, kaže da bi dolazak Folksvagena” predstavljao odličnu vest i da bi svi to želeli, ali da je još rano za analize efekata ove investicije.

– Ne bih da ureknemo. Ako se desi, slika naše ekonomije biće neuporedivo drugačija, jer nema ubrzanog rasta bez auto-industrije. Sa ovakvom investicijom doveli bismo robni deficit na minimum, ako ga ne bismo i anulirali. Ipak, 2023. godina je daleko i tek kada počne da se gradi fabrika moći ćemo da kalkulišemo – kaže Nikolić.

Smatra da Srbija pri izboru lokacije za novu fabriku ima komparativnu prednost u odnosu na konkurenciju. Osim radne snage i pratećih troškova, tu je i sporazum o slobodnoj trgovini sa Rusijom. Međutim, Nikolić naglašava da je uslov za izvoz da 50 odsto komponenti bude proizvedeno u Srbiji. To „Fijat” nije zadovoljio i nije uspeo da izveze automobile na rusko tržište.

– Turska je u politički nezgodnoj situaciji. Rumunija ima problem sa radnom snagom. Tamo je stopa nezaposlenosti četiri odsto i za tri do četiri godine tamo neće moći da pronađu radnika. Severna Makedonija nema kapacitet za tu fabriku – navodi Nikolić.

Ipak, trebalo bi reći da su prednosti Srbije, osim jeftine radne snage i podsticaja koje daje investitorima, i to što veliki nemački proizvođač auto-delova CF otvara fabriku u Pančevu. Najavljivano je da bi Kinezi u Srbiji gradili fabriku baterija za električna vozila. Koja bi se vrsta vozila proizvodila u novoj fabrici nije poznato, ali je generalni trend prelazak na električna vozila.


Komentari21
0d47f
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Unirent
Dobro bi bilo da dobijemo tu fabriku. Ali pre nego što krene euforija, treba znato kakva fabrika, šta će da proizvodi, komponente ili kompletan auto, motor ili farove, dizalice ili elektroniku. Proizvesti auto danas je komplikovano, zato je i došlo do okrupnjavanja na svetskom noivou,da li ima desetak firmi koji prave auta. Za našu zemlju je uspeh i proizvodnja komponenti, verovatno će tako i da bude, ako bude, samo ne treba prenaduvavati stvar.
MMS Auto rent
Za sve u Srbiji bi bila sjajna vest da ovaj brend ima fabriku kod nas u Srbiji. Volkswagen je veoma popularan u Srbiji (posebno kod agencija za rent a car jer su veoma ekonomična), ali i kod običnih korisnika jer Nemci prave kvalitetna vozila koja traju i to na našim putevima koji su sve samo ne dobri.
Gagi
Imajući u vidu da je fabrika »Revoz« u Novom Mestu prošle godine izvezla oko 180.000 automobila u vrednosti od 1,575 milijarde evra, da bi godišnji izvoz fabrike »Folksvagen« u Srbiji bio 4,5 milijarde evra u izvoz bi moralo oko 500.000 hiljada automobila, a ne 300.000 kako piše u tekstu. Naime, izvozna cena automobila je proizvođačka cena bez poreza na promet.
Dragan Dubonjac
Hajde da malo analiziramo. 1. gomila fabrika za delove za prvu ugradnju koje uglavnom liferuju za AVG je već u Srbiji. 2. ZF otvara proizvodni pogon 3. BOSCh se sprema da dođe. ako se traže indicije gde će AVG graditi tu Fabriku onda se iza svega navedenog krije odgovor. Ja lično verujem sa 90% vetovatnoće da ta Fabrika dolazi u Srbiju čak i mesto gde bi se trebalo graditi nije slučajno nalazi se na otprilike pola puta između Beograda i Niša ako znamo da Autoindustrija doprema vitalne delove čak i CARGO liftom onda je sve jasno. Želim nam svima zajedno da nam dođe ova Fabrika AVGa u Srbiju jer je to preduslov većih plata ubrzanog razvoja Države i ekonomije. Srbija je na dobrom putu !!
Dragan Dubonjac
Molim za malo ozbiljnosti. AVG NIKADA nije isplaćivao tako "visoke" plate zato što žele da su im radnici zadovoljni , zadovoljan i motivisan radnik odličan učinak ! prosto je zar ne ? zato vas molim da ne hateujete sve pa i AVG !
Preporučujem 0
Aca
Kad im se bude odbila članarina od 5% biće minimalac.
Preporučujem 2
Prikaži još odgovora
Vesa D
..ako im je KiM cena..daleko im lepe kuće..
Јова
Наравно да је КиМ цена + још којешта...
Preporučujem 52

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja