utorak, 23.04.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 22:44

Elektronska uprava na kraljevački način

Građani bi do potrebnih dokumenata, uz savremene informacione tehnologije, trebalo da stignu brže i jeftinije, ali se tome lokalna birokratija uspešno opire
Autor: Miroljub Dugalićsubota, 23.03.2019. u 18:30
Центар Краљева (Фото М. Дугалић)

Kraljevo – Bilo je to davno, ali se još prepričava kako je ćata u Kraljevu „stradao” zbog nemara i samovolje. Slučaj je krenuo od šaltera opštinske uprave, kada je jedan brđanin sa Rudna, stotinu kilometara udaljenog od Kraljeva, pristigao i zatražio neki dokument. Kada je došao na red, službenik ga je saslušao i neumoljivo odgovorio: „Dođi sutra, ajmo dalje.” Nezadovoljni građanin se uputio u kancelariju tadašnjeg predsednika opštine, požalio se, a ovaj žalbu rešio „uputom” u hotel „Turist”, gde je, kako se nezadovoljnik ne bi vraćao u brda i opet dolazio, prenoćio o opštinskom trošku. Nedostatak u budžetu je nadoknađen kaznom – umanjenjem plate mrzovoljnog ćate.

Verovatno je prepričavanjem slučaj i „dograđen”, kako bi priča ostala da se pamti kao neobična pobeda običnog brđanina nad birokratskom samovoljom.

A, kako je danas, kako se primenjuje i koliko je odmakla primena projekta elektronske uprave u Kraljevu pokušali smo da doznamo od Jelene Bekčić Luković, načelnice gradske uprave. No, posredstvom sekretarice nam je odgovorila da ne može da nas primi, toliko je zauzeta da ne može na telefonski poziv da se javi. Nije nam poručila čak ni „dođite sutra”.

Papiri još opstaju
Uvođenje elektronske uprave treba da znači i zbogom brojnim papirnim dokumentima. Međutim, sedamdeset odbornika Gradske skupštine u Kraljevu, uskoro će sesti u rekonstruisanu skupštinsku salu, za šta će biti utrošeno 24 miliona dinara. Ali, materijal za sednice će se još štampati do druge faze obnove sale i za to će se, po zasedanju, trošiti oko tri stotine hiljade dinara.
Nasuprot tome, za pohvalu je 13 gradskih većnika koji odnedavno rade bez papira – uz pomoć laptop računara.

Pišemo joj i elektronskom poštom šaljemo pitanja: Koja dokumenta trenutno građani mogu da dobiju bez dolaska na šalter? Da li se zbog primene nove tehnologije ukidaju mesne kancelarije? Koliko će seoskih pisara biti tehnološki višak?  Posle urgencije kod sekretarice, za tri dana stiže odgovor, uglavnom prepisan sa zvaničnog gradskog portala. To o centralizovanim servisima, objedinjenoj proceduri smo mogli i sami pročitati, kao i da građani, bez čekanja u redu na šalteru, mogu dobiti izvode iz matične knjige rođenih, umrlih i venčanih, kao i uverenja iz knjige državljanstva. Načelnica Jelena Bekčić Luković još piše da se mesne kancelarije već ukidaju, da ih je bilo 25, a sada ih ima 16 i da će se taj trend nastaviti kad šef odlazi u penziju, a elektronska uprava napreduje.

Odlazimo i na šalter i pitamo kako to sve ide, a u to se uklapa i pitanje o problemu jedne naše čitateljke iz Prijepolja, koja nam je nedavno pisala da, posle popunjavanja i slanja zahteva u elektronskoj formi, tražena dokumenta iz Kraljeva nije dobila. Čak ni odgovor poštom, a telefonom su joj, tvrdi, kazali: „To (eUprava) je funkcionisalo samo u početku, pa je stalo.”

Nije čitateljka sasvim u pravu, doznajemo mi na šalteru. Nego, nije uputila dokaz o plaćenoj taksi. Jer, saopštava nam, istina ljubazna službenica: morala je da dozna kolika je taksa, da je uplati u pošti ili banci, da uplatnicu skenira i sa popunjenim zahtevom uputi matičnoj službi i da čeka običnog poštara, a ne elektronskog, koji će joj doneti dokumenta. Nema uplate pouzećem, nego unapred i zato odgovor nije ni dobila. Znači, a to doznajemo i u mesnoj kancelariji u Ušću na Ibru, i brđani iz, recimo studeničkog kraja, gde su već ukinute neke mesne kancelarije, ako hoće uslugu eUpravom, moraju da dođu u varošicu Ušće, ili sto kilometara do Kraljeva da uplate taksu, da uplatnicu skeniraju ako kod kuće nemaju skener... A, onda mogu za kompjuter ako ga imaju, mada ni klasične telefone po selima nemaju svi, a kamoli internet ili „vaj-faj”. Biće da je još uvek najbolje uputiti se na šalter, što nam potvrdiše i službenice sa kojima smo razgovarali.

Onda bi, možda, trebalo zastati i sa ukidanjem mesnih kancelarija dok se sve ne uhoda, ali o tome bi morali da raspravljaju i odlučuju gradski većnici i odbornici. No, već dve godine gradska skupština izveštaj o radu gradske uprave u Kraljevu nije i dobila i razmatrala, pa je, valjda zarad javnosti i blagovremenosti, poslednji, doduše u elektronskoj formi na zvaničnom portalu, objavljen onaj iz 2016. godine.


Komentari7
4f814
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

pera
ne bih se slozio. narucivao sam bar pet puta izvod preko euprave online, svaki put se placa pouzecem, i ne mora nista unapred. a o tome sto ni e uprava, a ni sajt grada kraljeva, nemaju sertifikat, makar na stranici gde se unose podaci pri zahtevu za dokument, ne vredi ni govoriti. 21 vek... majko moja.
Goci
Znam da je moj kolega morao preko mesec dana da čeka da stigne izvod iz matične knjige rodjenih za ličnu kartu.. iz Ušća do Kraljeva..
Preporučujem 2
Marko
Ali se,, žmuri,, oko desetine nekretnina koje koriste razni prijatelji rođaci a zemljište i šume da ne pominjem. Zamislite ovoliko prostranstvo a nema šumarskog inspektora jer načelnik okruga nekom čini uslugu. Otimaju se resursi a opštinski rukovodioca izgleda upravljaju sivim tržištem.
Bojan.M.
Preteruje se. Tako je i u drugim opstinama. Logicno je da se dostavi dokaz o uplati. Kada se kupuje preko interneta, u vecini slucajeva se vrsi uplata preko kartice, da bi se poslala roba. E uprava je dobra sto obrasci mogu da se pribave pre odlaska na salter, a za vecinu je potrebno dostaviti vise priloga, uz sam zahtev, pa je to u neku ruku pozitivno, jer na samom obrascu koji skines sa sajta, vidis sta ti sve treba. Uostalom, pecat je zvanicno ukinut, ali ga gotovo svi traze. Narocito postari. Veca im je sigurnost pecat, koji moze da se kopira, nego potpis...
miki mali
Nije preterivanje. Treba e-uprava da bude jednostavna a ne nakaradna. Treba na jedan klik da se pristupi stranici za unosenje zahteva, po unošenju treba da se generiše odgovor u kojem ce stojati podaci za uplatu sa pozivom na broj, a sistem treba na osnovu generisanog poziva na broj da sam evidentira pristiglu uplatu, koju korisnik moze da izvrsi i elektronski. Sistem zatim treba automatski da posalje SMS ili e-mail korisniku da je uplata evidentirana i kada ce dokument i gde biti poslat. Ceo sistem koji sve ovo obavlja može gotov da se kupi za manje para nego sto se baca na ova nakaradna resenja. Svaka e-prodavnica sve ovo podržava... ali tada ne bi tamo neciji rodjak uzimao pare. Samo pogledate kako je sve reseno i jasno je da je to radio neko potpuno nepismen.
Preporučujem 1
Zivadin
koji primitizam gradskih birokrata i ponizavanja obicnih gradjana svuda po Srbiji, i nazalost nikad karaja i sve gore i gore sama vlast ponizava ucenjuje ismejava svoj narod katastrofa
Sale 94
I sam sajt opstine je sa pocetka vela, ali zato semafori rade perfektno! Gradonacelnik voli semafore pa se bas zalaze oko servisa i odrzavanja...

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja