nedelja, 25.08.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 21:46

Čuvaj se tihog čoveka

Film: Čovek iz senke/Vice, scenario i režija: Adam Mekej, uloge: Kristijan Bejl, Ejmi Adams, Stiv Karel, trajanje: 132 minuta, proizvodnja: SAD, 2018.
Autor: Dubravka Lakićutorak, 02.04.2019. u 11:00
Из филма „Човек из сенке” (Фото: Прес служба 47. Феста)

Scena je sledeća: tog 11. septembra avion je upravo pogodio Pentagon, u Ovalnom kabinetu vladaju konfuzija, zbunjenost i strah, vidi se to i na licima Kondolize Rajs i Donalda Ramsfelda (predsednik je odsutan) i kompletnog administrativnog osoblja, samo ne na licu potpredsednika Dika Čejnija. Njegovo lice govori da je on ovaj krizni trenutak procenio kao mogućnost za otvaranje prostora za promene unutar američkog društva, pa i same republikanske vladavine. Promenivši tok istorije milionima ljudi, uradio je to kao duh i otišao ne zna se kuda.

Ovakav Dik Čejni (Ričard Brus Dik Čejni) subjekt je filmske priče „Čovek iz senke” (u originalu: Vice, u značenju potpredsednik), koju je ispisao i režirao Adam Mekej, američki scenarista, reditelj, komičar i glumac. Posle filmova o Kondolizi Rajs – „Courting Condi” Sebastijana Dogarta, u kojem je u formi mjuzikla raskrinkan privatni i politički život nekadašnje državne sekretarke SAD; o Donaldu Ramsfeldu – „Nepoznato poznato” Erola Morisa, u kojem je ovaj majstor spiralne retorike (takozvani Rumspeak) i arhitekta nepopularnih ratova koje su SAD vodile i još vode u inostranstvu opisan kao „prevejani mačak sa dostojanstvom sfinge”; o predsedniku Džordžu Bušu Mlađem – „W” Olivera Stouna, bilo je pitanje vremena kada će na filmski red doći i Dik Čejni. Razumljivo je što se na biografski film o Čejniju ovoliko dugo čekalo. On se, baš zbog te svoje veoma duge a tajanstvene sveprisutnosti u američkoj politici, zbog mirnoće, tišine, neisticanja i nedostatka javnih političkih gafova, čak ni zbog fizičkog izgleda, nije nametao kao mnogo atraktivan filmski lik. Adam Mekej ga je učinio baš takvim – atraktivnim za veliko filmsko platno.

Suština Mekejevog filma u kojem je Dik Čejni – u vanserijskoj izvedbi Kristijana Bejla (naravno, uz sjajnu podršku maske i šminke, za šta je i osvojen taj jedini Oskar od čak 10 nominacija ) – glavni junak, može se svesti na sledeću rečenicu: „Čuvajte se tihog čoveka, jer dok drugi govore on gleda, pamti i reaguje, delujući iz senke”. To je samo jedna od mnogih opisnih rečenica koje na račun Čejnija, tokom celog filma, izgovara njegov davalac srca (Čejni je imao transplantaciju srca), iz čije je vizure i ispričana cela priča. Od onih pijanih dana iz Čejnijeve mladosti, kada je bio izbačen sa Jejla, preko odnosa sa suprugom Lin (odlična Ejmi Adams) koja je pravi vladar iz senke nad „vladarom iz senke”, od prvih dana u aktivnoj političkoj karijeri (od 1968. u Niksonovom kabinetu), poznanstva i neraskidivog prijateljstva sa Donaldom Ramsfeldom i lekcijom „drži usta zatvorena, radi šta ti se kaže i uvek, ama uvek budi lojalan”, pa sve do njegove potpredsedničke karijere...

Mekejev film zapravo i jeste više biografija Čejnijeve neverovatno moćne političke karijere i svih posledica iste, nego što je film o njemu samom. Filmski junak se, baš kao i stvarni, oteo pokušaju lične demistifikacije. Da se desilo suprotno, Dik Čejni ne bi bio i ostao „taj najtajanstveniji lider u američkoj istoriji”, čovek koji je umeo da „najekstremnije republikanske ideje čini mogućim i prihvatljivim” i insajder koji je „preoblikovao SAD i svet na način koji i danas osećamo”.

Drugim rečima, Mekej je napravio nezgodno zabavan film o istinitoj ličnosti koju je predstavio kao nemilosrdno ambicioznu političku životinju koja je za sobom veoma lukavo obrisala (gotovo) sve tragove. U većem delu filma dominira sarkazam, ima i veoma duhovitih delova koje Adam Mekej prepliće i upliće sve do trenutka kada konačno valjda i sam shvata da figura Dika Čejnija nije nimalo za šalu.

Jedna moja američka koleginica okarakterisala je „Čoveka iz senke” kao „film koji ne želi da humanizuje Čejnija, već umesto toga (možda) demonizuje Ameriku”. U to o „demonizaciji” ne bih previše ulazila, ali je konstatacija da Mekej nije „humanizovao Čejnija” prilično tačna. Adam Mekej je Dika Čejnija naslikao kao bezdušnog čoveka. U svakom slučaju, ovaj film je poučan, a Kristijan Bejl i više nego odličan. Vredi provedenog vremena u bioskopskom mraku.