nedelja, 31.05.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
utorak, 02.04.2019. u 11:14 Katarina Đorđević

Nepovoljan položaj dece sa autizmom u školskom sistemu

(Фото ЕПА/Peter Komka)

Nakon deset godina inkluzivnog obrazovanja, položaj dece sa autizmom sve je lošiji, inkluzija nije urađena na pravi način, zbog čega roditelji nisu zadovoljni obrazovanjem dece u redovnim školama, registar dece sa autizmom nije napravljen, a Srbija i dalje nema centar za autizam.

U nedostatku zvanične statistike, procene govore da u našoj zemlji živi oko 60.000 osoba sa autizmom, a zdravstveni stručnjaci konstatuju drastičan porast broja novoobolelih. Zbog nepostojanja centra za autizam, ovaj razvojni poremećaj postaje vruć krompir kojim se „dobacuju” zdravstvo, školstvo i sektor socijalne zaštite.

Ovo su neki od osnovnih zaključaka tribine koju je povodom 2. aprila, Svetskog dana autizma, organizovalo udruženje „Autizam – pravo na život”, a kako je istakao predsednik udruženja Dario Rosi, formiranje centra za autizam omogućilo bi početak ozbiljnog posla u oblasti zbrinjavanja ovih osoba i kontinuiranu podršku u svim fazama života.

„Ne tražimo ništa što svaka odgovorna država ne bi uradila za jedan deo svog stanovništva, jer taj deo stanovništva čine naša deca i naši bližnji koji nikada neće moći sami o sebi da brinu. Najveći broj roditelja ove dece prinuđen je da ostavi posao kako bi mogao da se 24 časa brine o svom detetu, a jedina pomoć koju dobijaju od države je 26.000 dinara, koliko iznosi uvećani dodatak za tuđu negu i pomoć”, istakao je Rosi.

Dr Vesna Milovanović sa Klinike za dečju neurologiju i psihijatriju primećuje da broj osoba sa autizmom konstantno raste na svetskom nivou, a ovaj porast može se samo delimično tumačiti boljom dijagnostikom. Psihološke teorije o lošim mamama koje uzgajaju autističnu decu su napuštene, a nauka još ne raspolaže definitivnim odgovorom na pitanje zbog čega nastaje ovaj razvojni poremećaj.

„Pre trideset godina u ordinaciji sam viđala jedno dete godišnje sa autizmom, a danas viđam jedno ili dvoje dece dnevno kod kojih postoji sumnja na autizam. Nažalost, dijagnoza se često postavlja kasno, roditelji nekoliko godina idu od lekara do lekara u potrazi sa pravim odgovorima i tako se gubi dragoceno vreme za terapiju. O deficitu dobrih stručnjaka dovoljno govori podatak da u našoj zemlji rade svega 24 dečja psihijatra”, ocenila je dr Milovanović.

Posle decenije inkluzivnog obrazovanja, mama autističnog dečaka Snežana Maksimović ocenjuje da bi njeno dete dobilo bolju podršku u specijalnoj školi.

„U osnovnoj školi udžbenici naše dece stoje u ormarićima, jer mnogi od njih ne umeju da čitaju, dok dete u specijalnoj školi dobija adekvatnu podršku i edukaciju. Mnoga deca ni nakon nekoliko razreda u redovnoj osnovnoj školi ne progovore nijednu reč, a ostalu decu u razredu niko ne priprema za dolazak dece sa smetnjama u razvoju. I učiteljice su često u nezavidnoj situaciji, jer nemaju stručnu podršku za obrazovanje ove dece. Mi smo svesni da 25 đaka u razredu ne može da prati nastavu ako se jedno baca po podu i ispušta neartikulisane glasove”, zaključila je ova mama.

Komentari7
ac3de
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

грешке лошег система
Радим у средњој школи и имам аутистично дете у једном разреду. Сем моје изузетне љубазности и предусретљивости то дете нема никакве користи од мене, нити од других ученика. Мама је све време уз њега јер не комуницира ни с ким. Убеђен сам да би му боље било у специјалној школи, у сваком смислу. Сурово је изводити експеримент лишавањем његове природне средине у којој би много више научио, а мајка се не би овако мучила без икакве користи за дете.
Marija Perović
Detetu nije potrebna samo Vaša ljubaznost i predusetljivost - niste konobar. Tu je mama - izvor svih informacija - napravite nešto za dete, smislite, razmislite - sve je moguće uprostiti ako se želi.
Marina
Dete ima pravo na ličnog pratioca u školi. Stvar je u tome što se štedi na deci. Deca u Beogradu godinama čekaju, zato je majka u školi. U specijalnoj školi takodje postoje pratioci. Sramota za Grad Beograd i Srbiju!
Alisa
Neverovatno je da se stavlja autisticno dete u razred sa 25 djaka bez ikakve pripreme. Isto kao sto je neverovatno da je aviokopanija zabranila autisticnom decaku da udje u avion da ne bi uznemirio putnike. Sramota ! Dok ne postave uslov iz EU nista se ne desava.
deda iz Srbije van sebe
@ Слободан : Која је то улога асистента у разреду . Који степен разумевања остварују асистенти са додељеним дететом . Ко је то испредвиђао ? Које проблеме имају пресечни ученици са инклузијом у школу са посебним потребама и како остварују СВОЈЕ посебне потребе у образовању ?
Зоран Маторац
Инклузија ће да упропасти школе.
Prikaži još odgovora

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja