petak, 22.11.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 14:10

Sve je veći broj provokativnih autorskih projekata

Jedna od dominanti ove sezone u srpskim pozorištima jeste pojedinac u mreži ideologije, kaže Milivoje Mlađenović, selektor festivala „Milivoej Živanović” koji večeras počinje u Požarevcu
Autor: Borka Golubović-Trebješaninutorak, 02.04.2019. u 18:00
Сцена из представе „Врат од стакла” (Фото: ЈДП/Н. Петровић)

Izvođenjem predstave „Vrat od stakla” po delu Biljane Srbljanović, u režiji Jagoša Markovića, ansambl Jugoslovenskog dramskog pozorišta otvoriće večeras glumačke svečanosti „Milivoje Živanović” na sceni Centra za kulturu u Požarevcu. Pored ostvarenja „Vrat od stakla”, selektor festivala Milivoje Mlađenović odabrao je još pet predstava: „Limunaciju” po tekstu Dušana Kovačevića, u režiji Nebojše Bradića i produkciji Narodnog pozorišta u Nišu, „Petrijin venac” Dragoslava Mihailovića, u režiji Bobana Skerlića i u izvođenju Ateljea 212, „Veštice iz Salema” Artura Milera, u režiji Nikite Milivojevića, u scenskom čitanju novosadskog Srpskog narodnog pozorišta. U Požarevac stiže i Kovačevićev  „Balkanski špijun”, u režiji Tatjane Mandić Rigonat, u produkciji Narodnog pozorišta u Beogradu i „Noćna straža” Fedora Šilija, u režiji Borisa Liješevića, u izvođenju Ateljea 212.

– Jedna od dominanti ove sezone u srpskim pozorištima jeste pojedinac u mreži ideologije. Nije to nimalo slučajno. Ovo je vreme velikih iskušenja. Ponovno je u životu i na sceni izoštreno pitanje moći pojedinca da utiče na promenu svoje sudbine u društvu. Uhvaćen u tu mrežu ideologije, neko se iskobelja, neko izmigolji ili se zapetlja, napravi sebi samom omču. To se događa, i to glumački vrlo upečatljivo, izoštreno rediteljskim umećem Jagoša Markovića, Bobana Skerlića, Tatjane Mandić Rigonat, Nikite Milivojevića i Nebojše Bradića u odabranim predstavama: „Vrat od stakla”, „Petrijin venac”, „Balkanski špijun”, „Veštice iz Salema”, „Limunacija”. To je čitljivo čak i na likovnom planu ovih predstava – kaže za „Politiku” selektor Milivoje Mlađenović, uz napomenu da je između dva festivalska izdanja odgledao više od pedeset predstava.

Milivoje Mlađenović (Foto M. Đurđević)

Kojim putem ide srpski teatar, budući da godinama unazad prati scenska dešavanja na srpskim scenama i šire, odnosno šta je zapazio kao svojevrsni fenomen, pojavu, nedoumicu, Mlađenović primećuje:

Polako se gubi ona oštra polarizacija na prestonička i pozorišta u unutrašnjosti, jer sve češće pozorišta ulaze u koprodukcije, glumci su mobilniji, ne igraju samo beogradski glumci u gradskim pozorištima, nego počesto i obrnuto. Što se repertoarske slike tiče, tu još uvek vlada šarenilo. Nedovoljno jasan poetički smer, neartikulisana misao vodilja repertoara, nesrazmera u zastupljenosti klasičnog i savremenog, domaćih i svetskih strujanja, konzervativnog i avangardnog, može se pravdati oskudacijom u broju premijera, ali se celovitost može pokazati u nizu nekoliko sezona. Kao u slučaju, na primer, somborskog pozorišta koje smenjuje ciklično nekoliko repertoarskih krugova.

Sve je veći broj, primećuje naš sagovornik, provokativnih autorskih projekata koji nastaju kao produkt istraživanja reditelja i celog umetničkog tima i glumačkog ansambla . Ali uporedo s njima raste i pojava koja se krsti kao autorski projekat, a u kojima se reditelj pojavljuje kao jedini umetnički saradnik. Naravno, to je sasvim u redu kad to projekat svojom složenošću omogućuje, nevolja nastaje kad se to dešava i u kompleksnim, zahtevnim predstavama. Takođe je sve češće nemotivisana upotreba elemenata postdramskog teatra, ali raduje i pojava lepog i osvešćenog ironijskog otklona prema toj pojavi.

Žiri glumačkih svečanosti „Milivoje Živanović” ove godine čine: glumica Tanja Bošković, publicista i novinar Tanja Nježić i teatrolog Miroslav Radonjić.


Komentari3
1c22c
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Sinisa Stojcic
Srpsko pozoriste je godinama u krizi, i najdominantnije da ne postoje kvalitetne predstave. U svim tim starim iscitavanjima pokusava se da se pronadje ono cega nema. A nema pravih tekstova i istrazivacko-intrigantnih predstava
Džordž
Tekstova ima, ali neće da ih prikazuju... Zanimljio, ali pozorišta nikad ne daju konkurs za dramski tekst. Zašto? Pa zato što može da prođe i nešto što" gospodi" ( cenzorima) ne odgovara...Ko to upravlja pozorištima? Umetnici sigurno ne!
Preporučujem 6
Mirko Dumanovic
Nisu to nikakvi provokativni projekti, to su prosto sadrzaji koji povladjuju mediokritetima........U toku je process kreiranja NOVOG Srbina, koji ne mari za deseterac, vitestvo, obraz I cast, Klasika olicena u Dostojevskom I tolstoju.......kog interesuju farma I slicne bahanalije......Ajd sto narod ne dize glas, nego I akademska elita, ako postoji, ne pokusava da se suprostavi navali osrednjosti, a o Crkvi da ne pricamo.....Nije sve of boga dato, da bi mu se priznao legitimitet. "The best way to predict the future, is to create it" (P. Drucker)

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja