Ako znate priču o Petru Panu koji je bio večito dete, umeo da leti i živeo u Nedođiji, a sva deca su išla za njim, onda će vam biti jasno...vidite baš tako doživljavam Ohada Naharina. I dok igram svakog dana u našoj trupi, imam osećaj da ulazim niz tobogan u tu priču, da smo mi igrači deca, a Naharin je Petar Pan. A taj njegov Gaga jezik uči nas da letimo– rekao je juče prestoničkim novinarima Idan Porges, član poznate „Batševa” baletske kompanije iz Izraela, koja će se našoj publici predstaviti sa komadom „Sadeh 21”, koreografa Ohada Naharina, večeras u 20 časova u Sava centru, na 16. Beogradskom festivalu igre.
Pred nama će se odvijati 75-minutna koreografija, koja je igrana 2011, ali je sada Naharin osvežio i postavio na scenu ponovo. „Sadeh 21” pruža mnogo više od obične demonstracije jezika pokreta zvanog Gaga. Uprkos odsustvu narativnih elemenata, različite epizode (sadeh se može prevesti kao list rukopisa ili odeljak) obiluju odblescima čovečanstva, sa vinjetama i trenucima toliko prolaznim, koliko i sugestivnim…
Novinarima se juče obratila i igračica Noa Paran, kao i Dženi Sedov, predstavnica ambasade Izraela u Beogradu. Međutim, Ohad Naharin, slavni izraelski igrač i koreograf nije prisustvovao ovom susretu. Od ranije znamo da ne voli da putuje, a ni da govori o sebi. Sada je načinio izuzetak, jer će u Beograd ipak doputovati danas, na dan gostovanja trupe „Batševa”, a boraviće kod nas skoro tri dana. Koga će sresti i sa kim će se družiti ne znamo. U isto vreme u našem gradu održava se i kongres Unije umetničke igre Kine i zemalja centralne i istočne Evrope (16 + 1) sve do 12. aprila, koji će okupiti oko 50 svetskih stručnjaka iz oblasti baleta, a Naharin će se verovatno videti sa nekima od njih.
Ohad Naharin je pohađao Školu američkog baleta, bio student Džulijarda, pratio časove Megi Blek i Dejvida Hauarda. Bio je i deo Bežarovog baleta 20. veka u Briselu, da bi se vratio u Njujork 1979. godine i napravio svoj koreografski prvenac u studiju Kazuko Hirabajiši.
Od 1980-1990. godine, postavljao je radove u Njujorku i inostranstvu. Od 1990. do 2018 je bio umetnički direktor Kompanije „Batševa”. Na tom mestu je sada Gili Navot.
– To je dobra kombinacija, zapravo Ohad Naharin se zamorio od direktorovanja koje je potrajalo više od dve decenije, ali je ostao stalni koreograf „Batševe”. Okrenuo se podučavanju i Gaga jeziku igre i sada ima mnogo više vremena za igrače nego ranije, dok je bio direktor. Gili Navot je opet vrlo predana i svaki konflikt rešava dijalogom, tako da funkcionišemo odlično. Trupa je sa sedištem u „Suzan Delal centru” u Tel Avivu, ali je sada u izgradnji „Batševa” kampus, što će unaprediti naše funkcionisanje. Radimo mnogo, gostujemo i trenutno pripremamo novo delo sa Šaron Ejal, koreografkinjom– kaže Idan Porges.
Opisujući Naharina igračica Noa Paran je rekla između ostalog:
– On je veoma ljubazna i kreativna osoba i sa njim zajedno istražujemo Gaga jezik pokreta, koji je stvoren kada je Ohad povredio kičmu i tragao za mogućnošću da ponovo igra i da omogući svim ljudima, bili profesionalci ili ne, da to čine. To otkriva njegov karakter.
Da dodamo i podatke da se trupa „Batševa” može pohvaliti sa 34 igrača iz Izraela i inostranstva, da ima veliki broj nastupa na domaćim i inostranim scenama, više od 250 izvedenih predstava i oko 100.000 gledalaca godišnje. Osnovala je kao repertoarsku kompaniju 1964. godine baronica Batševa de Rotšild, koja je za prvog umetničkog savetnika imenovala Martu Grejem. Gotovo svi značajni izraelski koreografi su potekli iz „Batševe”.