nedelja, 08.12.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 21:59

Kako se Subotica oprostila od tramvaja

Na dan kada je pre 45 godina subotički tramvaj zauvek otišao u remizu, otvorena je izložba fotografija o poslednjoj vožnji omiljenog javnog prevoza
Autor: Aleksandra Isakovnedelja, 14.04.2019. u 14:18
(Фото: из књиге „Сто година јавног превоза у Суботици”)

Subotica – Tema tramvaja povremeno iskrsava u javnom životu Subotice, ili neki političar poletno obeća da će razmotriti njegovo vraćanje, ili se pojavi neko novo sećanje, ali ovog aprila tramvaj se s pravom vratio da bi Subotičani obeležili tužan jubilej – 45 godina od njegovog ukidanja.

U holu Art-bioskopa „Aleksandar Lifka”, otvorena je izložba fotografija Zlatka Jovanova, nekadašnjeg fotoreportera „Subotičkih novina”, i Edvarda Kirbusa, a prikazan je i film Ognjena Aleksića povodom 2. aprila 1974. godine, kada se subotički tramvaj zauvek odvezao u remizu.

Međutim, svako malo njegov duh vrati se na ulice grada kojim je špartao 77 godina. Tramvajske šine postavio je preduzimljivi bečki industrijalac Ernest Lindhajm 1897, povezujući uvođenje tramvaja sa elektrifikacijom Subotice. Na prvu vožnju do Palića poveo je 250 najuglednijih građana i gostiju. Upravo ova trasa vožnje do Palića uvek je bila posebno popularna, jer su njome leti saobraćala otvorena kola.

Kako opisati sećanje danas zrelih ljudi na vožnju tramvajem? Možda kao sliku gde kao dete sede u otvorenim kolima za Palić, vazduh struji, sunčano je i prozračno kao u svakoj uspomeni. Možda kao sećanje na glatkoću porculanskih držača koji su visili duž tramvajskih kola. Među Subotičanima koji ga pamte svako ima neku svoju uspomenu na vožnju tramvajem, nostalgičnu i emotivnu, jer kako drugačije objasniti da tramvaj nikako ne odlazi u zaborav. „Nostalgija za tramvajem još postoji, ali ona polako nestaje kako umiru vremešni ljudi koji su se vozili njime”, rekao je Edvard Kirbus na otvaranju izložbe.

Tramvaj je otišao u istoriju pod izgovorom dotrajalosti i neisplativosti ulaganja, a u vreme naftnog buma autobus se činio kao bolje i efikasnije rešenje. Postepeno su ukidane tramvajske linije da bi 1971. godine ostala jedna linija i samo na njoj je prevezeno 4,7 miliona putnika. Istovremeno, 17 autobuskih linija uspelo je da preveze tek 11,7 miliona putnika, to jest malo više od dva puta. Nepromišljena odluka tadašnjih gradskih vlasti nikada nije zaboravljena. Tog 2. aprila 1974. godine tramvaj je uredno vozio po redu vožnje, beleži istoričar Mirko Grlica u knjizi „Sto godina javnog prevoza u Subotici”, do 14.30 časova, nakon toga je okićen cvećem, a preko 10 hiljada ljudi je izašlo na ulice da se oprosti sa njim. Krenula je njegova poslednja, za građane besplatna vožnja.

Mnogo toga je u poslednjih pola veka izmenjeno u Subotici, neretko su promene umesto podmlađivanja i ulepšavanja ostavile samo ožiljke, ali ni rušenje pozorišta, nestajanje poznatih gradskih kota, ništa od toga nije na ulice izvelo toliko ljudi da obeleži kraj jedne epohe. Ljudi su visili sa kola, onako kako se nikada nije vozilo, priseća se Kirbus koji je sa fotoaparatom hvatao lica učesnika i detalje lokalne istorije. Opraštanje sa tramvajem trajalo je do 17 časova kada se na krajnjoj stanici u Malom Bajmoku formirala duga kolona tramvajskih vozila odakle su polako otklizali ka svojim garažama u drugom delu grada. Hroničari su zabeležili da se u 17.40 minuta poslednji put začulo tramvajsko zvono.


Komentari10
41d47
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

$%&
..систематски се уништава-руши Суботица још од 1945, да не би остало историјског трага бивших култура и граднје, саме лаже, а првенствено историја..али боомеранг се враћа, кад-тад..деја-ву
Beogradjanin Schwabenländle
У Немачкој, Европи, у УСА су многи градови вратили трамваје у саобраћај.
артиљерац
Највећи парадокс што су и Суботица,и Нови Сад и Ниш равни градови,без брда.Идеални за трамвајски саобраћај.
MilosBg
Pa zar je stvarno toliko skupo da se izgradi tramvajska linija u Subotici? Beograd bi mogao da donira par tramvaja ( kvalitetni a retro "švajcarci" bi se uklopili u ambijent SU savršeno) ? Beograđanin sam ali mislim da treba imati sluha i za urbane legende drugih gradova
Zoran Markovic
Jos jedena od divnih i pametnih ideja polupismenih rukovodilaca iz 1944/45 cije posledice i danas osecamo. Hvala im za sve i neka pocivaju u miru, da Bod da se ne povratili. Neki drugi ljudi su ulozili mnogo truda i novca da nesto naprave, a onda je bilo lako sve to unistavati i ukidati, ne bi li napravili novog coveka u novom dobu u novoj zemlji. Istorija pocinje od njih. A nije im smetala dekadencija vila na Dedinju. Njih nisu rusili i ukidali, njih su otimali i u njih su se useljavali. I njihova deca i unuci i danas iz tih istih otetih tudjih kuca upravljaju ovom jadnom zemljom. Da li ce se ikada krenuti sa vracanjem onog sto je ova zemlja nekada imala? Tramvaji (ili trolebusi, ili elektro-busi, svejedno je) bili bi mali korak, ali velika moralna podrska svima koji zele da nesto naprave od ove zemlje. Vratimo tramvaje, bar tamo gde su nekada decenijama i vozili - u Nisu, Novom Sadu, Subotici. Sto bi rekla danasnja deca - Pravda za tramvaje!

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja