subota, 14.12.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 11:11

Prvi pisak lokomotive u Pančevu

Grad na Tamišu, pre 125 godina postao deo „gvozdenog puta”, koji je povezivao sve zemlje starog kontinenta
Autor: O. Jankovićutorak, 16.04.2019. u 18:26
Стара локомотива изложена у Панчеву (Фото О. Јанковић)

Pančevo – Mađarski ministar trgovine Bela fon Lukač nije krio zadovoljstvo, kada je tačno u podne 9. aprila 1894. godine, iz pravca Kikinde i Velikog Bečkereka (Zrenjanina) u stanicu Pančevo-Varoš, ušao prvi voz, a ovaj deo Banata se povezao sa Budimpeštom i Bečom. Svečano okićenu kompoziciju punu visokih zvanica i gostiju, dan ranije najavile su na naslovnoj strani lokalne nedeljne novine na nemačkom jeziku, a dočekali je predstavnici gradske vlasti, zastupnici „Torontalskog komiteta” i „Torontalskog društva vicinalnih železnica”, koje je prugu i izgradilo. Stekli su se tu i predstavnici velikih opština, koje su koliko su mogle učestvovale i pomagale u ovom poslu, kao i veliki broj ljubopitljivih meštana.

„Pančevo je od tog dana postalo deo šinske mreže koja je povezivala zemlje evropskog kontinenta i više nije bilo bojazni da u zimskim mesecima, zbog obustave plovidbe na Dunavu i Tamišu i za snežnih nepogoda, Pančevo bude odsečeno od sveta. Toj pogodnosti su se naročito obradovali industrijalci i trgovci, jer se otvorila mogućnost da svoje proizvode plasiraju tokom čitave godine”, objašnjava Josip Veber, predsednik Kluba ljubitelja železnice „Pančevo” i autor nadalje stalne postavke fotografija koja priča i sa setom čuva uspomenu na 125 godina železnice u Pančevu i okolini.

On napominje da je ondašnja štampa pisala i da nije potrebno naglašavati privredno-politički značaj železnice i da je u to svaki inteligentan čovek čvrsto ubeđen, jer „Železnica je posebno približila zemljoradničke distrikte glavnim tržištima... a da je naš grad uključen u veliki svetski saobraćaj, kojeg predstavlja neprekidni šinski trag”.

Naredne četiri decenije svi vozovi iz jugoistočne Evrope završno odredište „gvozdenim putem”, imali su u pančevačkoj varoši, a putnici nastavljali parobrodom sa pristaništa do Beograda, Zemuna i Novog Sada sve dok nisu podignuti železnički mostovi na Dunavu i Tamišu, u čijoj neposrednoj blizini i danas stoji tipsko zdanje stanice sa koje je do 1973. obavljan putnički, a do 1989. teretni saobraćaj. Kraj ovog objekta, na dane kada su ovuda kloparali vozovi, podseća železnička muzejska kompozicija koju je takođe postavio ovdašnji „Klub ljubitelja železnice”.

Danas se železnički kraci pružaju ka prestonici, i u pravcu Kikinde, Zrenjanina i dalje ka Temišvaru i Bukureštu, a teretni preko Beograda i Vršca ka svim krajevima starog kontinenta. Februara 2017. godine završena je rekonstrukcija pruge Pančevo–Beograd, na pravcu nikao i novi železnički most na Tamišu, a putnici, u želji da izbegnu zakrčene saobraćajnice i dalje putuju vozovima... Oni koji se zateknu na stanici Pančevo-Varoš vreme čekanja mogu da prekrate i upoznavanjem sa novim planom grada, koji je prigodom obeležavanja jubileja poklonila Turistička organizacija Pančeva, dok ovdašnji ljubitelji železnice najavljuju niz manifestacija kojima će obeležavati godišnjicu.

– U maju pripremamo izložbu o banatskim prugama, koju ćemo u okviru manifestacije „Noć muzeja”, realizovati u saradnji sa Narodnim muzejom u Pančevu. Pripremamo i materijal, za novu fotomonografiju „165 godina železnice u Vojvodini”, koja će biti publikovana krajem godine u izdanju našeg Kluba ljubitelja železnice i Istorijskog arhiva u Pančevu – napominje Josip Veber.


Komentari3
81739
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Preža-Pančevo
Čitam danas u jednim novinama da je ministarka saobraćaja rekla da će ponovo da krene linija BG- Pančevo. Još kad bi bilo pameti da se vrati pruga koja se koristila do 1973. do Tamiškog keja, skoro centar Pančeva, gde i dalje postoji stara zgrada železničke stanice, bila bi maltene metro linija do BG i dalje. Čak je i jedna večernja linija Beovoza iz PA išla do Valjea.
Лала из Самоша
..." а путници, у жељи да избегну закрчене саобраћајнице и даље путују возовима... " Којим возовима? Па зар новинарка није чула да је укинут одавно Беовоз? Нема воза ни за Зрењанин ни Кикинду, а за Вршац има два пута дневно она два руска што иду из Београда. Да нема Рафинерије која само ноћу вуче возове, пруга из Панчева би била мртва. Што нисте сликали на шта личе станице и стајалишта?
Ničim izazvan
Ja ne znam odakle njima ta informacija da mi koristimo uopšte voz
Preporučujem 13

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja