četvrtak, 25.02.2021. ✝ Vеrski kalеndar € Kursna lista
četvrtak, 18.04.2019. u 11:41

Crna Gora u strahu zbog kineskog kredita

Мост на Морачици, ауто-пут Бар – Бољари (фото Н.Ђ)

LONDON - Crna Gora je u strahu da će je projekat izgradnje autoputa koji bi trebalo da poveže jadransku luku Bar sa Beogradom i koji finansira Kina, „odvesti na put propasti”, ocenjuje britanski list „Fajnenšel tajms”.

Zaduživanje crnogorske vlade od Kine za finansiranje troškova autoputa, procenjeno na 1,3 milijarde evra, povećalo je dug zemlje sa 63 odsto bruto domaćeg proizvoda u 2012. godini na gotovo 80 odsto, piše FT.

Ako Crna Gora ne bude mogla da vrati dug u predviđenom roku, uslovi ugovora o kreditu su takvi da čak Kini daju pravo na pristup delu crnogorske teritorije, u vidu kolaterala, ocenjuje taj list.

„Ova kineska investicija mogla bi biti jako opasna za Crnu Goru i niko o tome ne razmišlja u našoj zemlji”, ocenila je Milka Tadić Mijović, direktorka podgoričkog Centra za istraživačko novinarstvo, koji je i napravio dokumentarac o ovom auto-putu.

Autoput gradi Kineska korporacija za puteve i mostove (CRBC), a 85 odsto zajma finasira kineska Eksim banka. Prva faza projekta od 41 kilometra, sa 20 mostova i 16 tunela kroz planinski teren, koštala je 20 miliona evra po kilometru.

„Projekat autoputa i način na koji se on finansira prvi je put doveo Crnu Goru u situaciju deficita koji je veći od standarda EU, ograničavajući budući prostor za finansijsko manevrisanje vlade”, rekao je jedan zapadni zvaničnik.

Čak i gradnja sledećih 80 kilometara autoputa, kako se navodi, ostaje pod znakom pitanja, budući da se vlada ne može dodatno zadužiti, a Srbija je odložila izgradnju odgovarajućeg dela preko granice, ocenjuje britanski list.

Dve studije o izvodljivosti koje su sprovele međunarodne kompanije, a koje je analizirao FT, pokazale su da autoput neće imati dovoljno prometa da bi opravdao troškove.

Kada je crnogorski parlament 2014. godine izglasao odobrenje kineskog zajma, studije im nisu stavljene na raspolaganje.

Ugovor, dogovoren bez otvorenog konkursa, oslobodio je CRBC i sve podizvođače od plaćanja PDV-a ili carinskih dadžbina, prenosi Tanjug.

Takođe, u ugovoru je navedeno da ako Crna Gora ne bude mogla da vrati svoj dug u predviđenom roku, Eksim banka će imati pravo na deo crnogorske teritorije.

Istovremeno, bilo kakva arbitraža vodila bi se prema kineskim zakonima.

„Neverovatno je da smo se složili sa svim tim odredbama”, kaže Dejan Milovac, zamenik direktora nevladine organizacije MANS.

Komеntari24
f982d
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Стефан
Има Србија луке у Солуну, Пиреју, Констанци па чак и Ријеци. Не видим што нас ово брине.
Vuk
Gospođa iz Kraljevine Britanije, bolje razmišljajte o bregzitu, ne sekirajte se o zemljama "Jugoslavije".Kinezi finansiraju povezivanje razjedinjeih naroda i narodnosti "Jugoslavije", naravno vašom velikom ulogom!Ne sekirajte se za ovu Milogoru!
Aleksa Petrović
Не брину Британци за Црногорце него то што ће неко други можда заузети зтериторију Ц.Г. уместо Британије и Америке и изаћи на Јадран који Амери већ сматрају својом прћијом.
артиљерац
Много је овде недоумица,а и непознавања материје.Неће,а и не могу,Кинези да узму неки тамо део територије ЦГ.У случају неплаћања кредита узеће аутопут и земљиште 100 м лево и десно од аутопута,на коришћење,док се кроз наплату путарине и остале приходе од аутопута не намире кредит и камате.Што може да траје јако дуго,и до 50 година.Иначе,ослобађање од ПДВ и царинских дажбина је урађено због рођачко-кумовских веза,власника црногорских фирми подизвођача.Уосталом,Влада Србије је то исто урадила пре 10-ак дана,за Грделичку Клисуру.Да се не подсмевамо,није ред.
Donko
Srbija nema problema sa Kinezima, oni jednostavno dodju i uzmu si sta im treba.
Boris Zonjic
Bolje da uzmu Kinezi nego neki drugi stranci, i znam da svi kinezi postuju sve sto dogovore ali i da su fleksibilni ukoliko se lepo sa njima dogovorite. Saradjujem sa njima i bio sam u Kini nekoliko puta.

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

logo

Ovaj veb sajt koristi kolačiće

Sajt politika.rs koristi kolačiće u cilju unapređenja usluga koje pruža. Prikupljamo isključivo osnovne podatke koji su neophodni za prilagođavanje sadržaja i oglasa, nadzor rada sajta i aplikacije. Podaci o navikama i potrebama korisnika strogo su zaštićeni. Daljim korišćenjem sajta politika.rs podrazumeva se da ste saglasni sa upotrebom kolačića.

Prijavitе sе na našu mailing listu

* Obavеzna polja