četvrtak, 21.11.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 21:36
INTERVJU: BOJAN SUĐIĆ, dirigent

Moj zadatak je da vratim Bemus u žižu javnosti

Uvek su mi smetali lakoća i nemar sa kojima se odnosimo prema sopstvenoj istoriji i tradiciji
Autor: Biljana Lijeskićpetak, 19.04.2019. u 20:00
(Фото: Небојша Бабић)

Najznačajnije priznanje koje je Simfonijski orkestar RTS-a mogao da dobije jeste poziv na Prolećni festival u Šangaju, najstariji i najprestižniji u Kini, gde smo uspešno održali dva koncerta 9. i 10. aprila. U fantastično akustičnoj dvorani „Orijental art centra”, gde nastupaju najveći umetnici današnjice i gde su iste nedelje svirali Berlinski simfoničari, predstavio se i SO RTS, i to, po svim ocenama, na vrhunskom nivou, kaže za „Politiku” Bojan Suđić, beogradski dirigent i izvršni i umetnički direktor Muzičke produkcije RTS-a, ispunjen lepim utiscima posle gostovanja u Kini.

U Šangaju je Simfonijski orkestar RTS-a dobio pregršt komplimenata i izveli smo tri bisa pred publikom

Maestro u dosadašnjoj karijeri, iako je tek prešao pedesetu, ponosno stoji iza izvođenja brojnih horskih, simfonijskih i vokalno-instrumentalnih dela savremenih kompozitora, ali i prvih snimaka kompozicija srpske baštine. Do sada je nastupao sa zvezdama poput Najdžela Kenedija i Maksima Vengerova, bio je šef dirigent orkestra Opere Narodnog pozorišta, potom rezidencijalni dirigent Kraljevske opere u Stokholmu. Godinama uspešno diriguje sjajnim orkestrom „Ofunam” u Meksiku. Sada je novi umetnički direktor Bemusa, a javnost očekuje da vidi kakve će promene uneti u festivalski program.

Kakve ste još utiske poneli iz Kine?

Domaćini su nam ukazali izuzetno poverenje zatraživši da pored klasičnog repertoara prvog koncerta, gde smo izvodili Hristića, Mendelsona i Dvoržakovu „Simfoniju iz novog sveta”, druge večeri interpretiramo kineska dela. Uz veliki kineski hor i dvoje solista svirali smo kompozicije šest najuglednijih njihovih kompozitora, od kojih je Ksu Šuja i dekan Šangajske muzičke akademije. Dobili smo pregršt komplimenata od muzičkih stručnjaka, a aplauz je bio takav da smo izveli tri „bisa” pred publikom. Nama je rečeno da su se organizatori odlučili za naš orkestar iako su još dva svetska ansambla bila u užem izboru.

Da li ste zadovoljni prilikama koje ansambli Muzičke produkcije RTS imaju na domaćoj umetničkoj sceni i kako rešavate probleme?

Ansambli Muzičke produkcije RTS (ranije Radio Beograda) već osam decenija predstavljaju ugaone kamene temeljce srpske muzičke kulture i bez njih veliki deo našeg muzičkog nasleđa ne bi postojao. Imamo Narodni orkestar i Narodni ansambl, Dečji hor i Hor „Kolibri”, Big bend, Hor i Simfonijski orkestar koji su osnovani u vremenima kada se o kulturi promišljalo drugačije. Očuvanje tradicije i kulturnog identiteta, kroz razumevanje duha i potreba novog vremena, jesu smernice sadašnjeg delovanja. Stoga promocija domaćih kompozitora i izvođača, mladih umetnika, izvođenje zahtevnih horskih i vokalno-instrumentalnih dela, popularizacija umetničke muzike i zaštita baštine jesu polja gde naši ansambli imaju apsolutni primat u zemlji. Ali, rezultate pokazujemo i tamo gde je konkurencija najveća – u „gvozdenom” simfonijskom repertoaru gde na crtu stajemo i upoređujemo se sa čitavim svetom. Pored nekoliko značajnih domaćih priznanja u protekloj godini posebno ohrabruje i dobar plasman našeg diska sa najlepšim orkestarskim minijaturama koji smo uradili sa nemačkom producentskom kućom i koji se veoma brzo našao u „Top 20” u Nemačkoj. Ipak, naš problem su veoma niske plate, višegodišnja zabrana zapošljavanja koja je devastirala brojno stanje u ansamblima, kao i nedostatak sopstvene sale za Simfonijski orkestar i Hor. Stanje bi moralo da se popravi u najskorije vreme.

Sada ste umetnički direktor Bemusa, čemu se nadate i kakvi su planovi?

Bemus je obeležio jubilej i pamtimo slavna vremena ovog festivala umetničke muzike koji je ugostio najveća svetska imena u prvim decenijama postojanja. Naš najznačajniji festival je prolazio kroz različite krize, ali sam ga uvek snažno podržavao, možda i zbog napada i osporavanja koji su ga pratili iz ličnih interesa pojedinaca. Uvek su mi smetali lakoća i nemar sa kojima se odnosimo prema sopstvenoj istoriji i tradiciji, te želja da sve počinje od „sada” i „mene”. Zato sam i prihvatio ovu veliku odgovornost i zadatak koji doživljavam pre svega kao – povratak Bemusa u žižu javnosti. Bemus nema snagu da prvenstveno promoviše pojedince i ansamble koji nisu dovoljno ostvareni, već ga svojim biografijama i vrhunskim nastupima moraju promovisati – najbolji i najprestižniji. Bemus mora biti na nivou snažnih festivala u regionu i Evropi koji ne privlače samo domaću već i stranu publiku i koji predstavljaju značajan faktor ugleda zemlje u svetu. Ovakva pozicija se izgrađuje godinama i zato je važno imati stabilnost i dugoročnost u planiranju što nije bila privilegija prethodnih selektora i odbora kojima zahvaljujem na neugaslom plamenu i pored raznih pratećih oluja. Koliko ću uspeti u nameri zavisi od podrške i želje svih da imamo evropski prestižan festival umetničke muzike. Beograd i Srbija to zaslužuju.


Komentari3
02851
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Djordje Petrovic
Direktor Bemusa, sef muzicke produkcije RTS-a , dirigent hora i orkestra Rts, profesor dirigovanja i orkestra na fakultetu FMU... Samo Jedan bi bio dostojan da mu pozavidi.
Maja
U pravu ste nezamenljiv...
Preporučujem 0
još jedan Narcis
Kolega, rečenice koje počinju sa "ja" daju jasnu sliku o vama. Samoreklama preko BEMUS-a, monopol u struci, a za to vreme selektor nije imao vremena da sklopi program i konkuriše na konkursu Ministarstva kulture, zaboravio, pa festival nije dobio ni pare, jer nije bilo zakonske osnove. Videćemo dalje, sigurno će ministar zaboravnom selektoru dati novac, da ga nagradi za nebrigu. Tako je oduvek bilo.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja