petak, 22.11.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 22:57
INTERVJU: ALEKSEJ NIKOLOV, generalni direktor i izvršni urednik RT

Srušili smo monopol zapadnih medija

Ekskluzivu Asanžovog hapšenja dobili smo tako što smo bili bolji od zapadnih medija, a ne na osnovu dojave od „Vikiliksa”
Autor: Jelena Stevanovićsreda, 24.04.2019. u 22:55
(Фо­то РИА Новости/Принтскрин)

Na predavanje je stigao sa kačketom i u majici na kojima je pisalo „Strani agent”. Aluzija je bila jasna – njegova medijska kuća RT, koja emituje program širom sveta na nekoliko jezika, a finansirana je od strane Kremlja, morala je da se u Americi registruje kao agent strane vlade.

„Ako imaš alternativni pogled na svet, odmah si strani agent. Za mene je ovaj natpis medalja. Ponosan sam na njega”, reči su kojima je Aleksej Nikolov, generalni direktor i izvršni urednik RT, započeo prekjučerašnje predavanje studentima Fakulteta političkih nauka (FPN) u Beogradu.

Nikolov je došao na FPN u organizaciji Centra za ruske studije ovog fakulteta. Kako je objasnio prof. dr Siniša Atlagić, profesor FPN-a i rukovodilac Centra za ruske studije, u centru su smatrali da je važno da studenti čuju direktora RT, jer se danas gotovo sve što dolazi iz Rusije ocenjuje kao negativno. Za brojne zapadne medije, televizije i sajtovi RT nisu ništa drugo do propagandno sredstvo Kremlja. Nikolov odgovara da je RT meta samo zato što je ponudio drugačiju verziju istine od onoga što nude zapadni mejnstrim mediji.

Prvi tekst je objavio sa 13 godina. Za vreme SSSR-a, prvenstveno se bavio sportskim novinarstvom, da bi devedesetih počeo da prati politiku, prvo za Radio Eho Moskve, a onda i za televiziju. Jedan je od osnivača RT 2005. Video-servis ove kuće, Raptli, imao je ekskluzivan snimak nedavnog hapšenja Džulijana Asanža u Londonu. Kako Nikolov objašnjava u intervjuu za „Politiku”, to što je ruska televizija jedina imala snimke, sramota je za britanske medije.

– Zapadni mediji su bili lenji da dežuraju ispred ekvadorske ambasade. Onda su se tri lokalne televizije dogovorile da smenjuju ekipe, pa su i od toga odustali. Mi smo bili tamo danima, 24 časa dnevno. Iz Si-En-Ena su zvali našu glavnu urednicu Margaritu Simonjan da je pitaju kako je došla do snimaka, a odgovor je bio jednostavan: „Bolji smo od vas!”

Kako odgovarate na tvrdnje da ste imali dojavu od „Vikiliksa” kada da budete ispred ambasade?

Čak i da imamo specijalni odnos s Asanžom, kako je on mogao da zna kad će ga izbaciti? Ekvadorski predsednik jedini je znao kad će izbaciti Asanža, a Asanž i RT su poslednji kojima bi Lenin Moreno dojavio kad će se to desiti. Zapadni mediji nas optužuju za prljave trikove, ali ja mislim da oni nisu bili tamo zato što su se oslonili na nepouzdane informacije britanske vlade.

U SAD kritika na vaš račun ide u dve krajnosti – tvrdi se da je vaša propaganda Americi izabrala predsednika, a istovremeno i da su vam rejtinzi minorni i da RT niko ne gleda. Kolika je vaša gledanost u SAD?

Mi nemamo para da platimo Nilsen da stalno prati našu gledanost, već samo periodično naručujemo istraživanja. Nemam podatak o našoj gledanosti, ali mogu da vam kažem da se oni ne plaše brojeva, već činjenice da ljudi sad imaju i drugačiji izvor. Dosad je važilo da niko ne sme da dovodi u pitanje ono što zapadni mediji javljaju, ali mi smo srušili monopol.

Zašto ste ime Raša tudej (Rusija danas) promenili u RT? Da li ste namerno izbacili Rusiju iz naziva da biste pred svetskom publikom delovali kredibilnije?

RT je lakše, komercijalnije, omogućava nam da se zovemo isto na svim jezicima na kojima se emitujemo, na engleskom, španskom, arapskom... Počeli smo sa idejom da govorimo o Rusiji, ali govorimo i o mnogim drugim temama koje mejnstrim mediji ignorišu, a koje nemaju veze sa Rusijom.

RT u sebi vidi ruski Si-En-En ili ruski Bi-Bi-Si, ali za razliku od njih, nikad ne kritikuje svoju vladu. Kako onda možete biti kao Si-En-En?

Mi kritikujemo aspekte života u Rusiji, ne nužno vladu. Kad se kaže vlada, stalno se misli na Vladimira Putina, ali mi govorimo o problemima u Rusiji. U programu na ruskom jeziku imamo emisiju „Niste sami”, gde pomažemo ljudima da se izbore sa lokalnom birokratijom. Kad je reč o Si-En-Enu, on se ponaša kao izborni štab Hilari Klinton. Nisam ljubitelj Donalda Trampa, ali to kako Si-En-En izveštava o njemu nije objektivnost. Si-En-En iznosi lažnu tvrdnju da je on mesto gde ćete dobiti sve vesti, i to objektivno. Ja smatram da vas vara onaj ko vam kaže da sve možete saznati iz jednog izvora. Mi nikad ne kažemo da sve možete naći na RT. Ako bi ljudi imali samo RT, to bi bio problem, ali to nije slučaj. Mi ne tvrdimo da smo sto posto objektivni, ali je razlika u tome što se ne pretvaramo da je tako. Daću vam primer zapadne „objektivnosti”. Pošto je Margarita Simonjan intervjuisala dvojicu navodnih trovača Sergeja Skripalja, pozvao ju je Bi-Bi-Si i pitao da li im je poverovala. Odgovorila je da veruje samo svojim očima, a Bi-Bi-Si je preneo da ni glavna urednica RT ne veruje onima koji tvrde da nisu otrovali Skripalja. Eto zašto je RT potreban. Bi-Bi-Si očigledno nije toliko objektivan i nepristrastan.

Na vašem sajtu na engleskom jeziku gotovo je sve o SAD i EU, a skoro ništa o Rusiji. Zašto ne možemo da vidimo šta se dešava u vašoj zemlji?

Na našoj televiziji na ruskom ima više Rusije, na arapskom više vesti sa Bliskog istoka, na španskom iz Latinske Amerike, a na engleskom više o Britaniji i SAD. Pokrivamo ono što smatramo da naša ciljna grupa želi da čuje. Ako vas zanima, nudimo vam dosta linkova koji vas vode na informacije o Rusiji. Možete otići i na naš sajt „Raša bijond hedlajns” i pronaći ćete dosta podataka o ruskoj istoriji, kulturi, umetnosti, kuhinji. Ljudi koji kažu da na RT nema ništa o Rusiji ne žele da tragaju za informacija o Rusiji.

Ali, za kritikom na račun SAD ne mora se tragati, ona je prvo što vidite kad otvorite RT...

Ljudi više žele da čitaju o SAD nego o Rusiji. Samo pratimo zakon profesije.

Dakle, Amerikance ne zanima da od ruske televizije čuju o problemima u Rusiji, a zanima ih da ih ruska televizija obavesti o problemima u njihovoj zemlji?

Da, zato što mi postavljamo pitanja koja niko drugi ne postavlja, nudimo priče koje gledaoci ne dobijaju od američkih mejnstrim medija. Zato nas naši gledaoci vole, a za druge smo strani agenti.

RT ima misiju da širi ruski pogled na svet. Da li je vaša uloga kontraproduktivna s obzirom na to da antiruska histerija odavno nije bila veća?

Histerija jeste velika, ali ne vidim kako je to povezano sa RT. Možda nismo dovoljno dobro radili? Uvek može bolje i moguće je da nismo dovoljno efikasni, ali naš budžet od 220 miliona evra daleko je manji od budžeta zapadnih javnih servisa ili privatnih televizija. Ipak, mislim da nismo tako loše radili s obzirom na buku koju smo podigli na Zapadu. 

O RT na srpskom jeziku

Nećemo pokretati RT Balkans na srpskom jeziku iz dva razloga. Prvi je finansijski. Televizija mnogo košta. Isto pitanje nam postavljaju i u Italiji, Brazilu, Indiji, Kini, ali to je pitanje budžeta. Međutim, čak i da imamo para, opet ne bismo uložili u televiziju jer verujemo da je budućnost vesti na internetu. Usredsređujemo se na to da budemo prisutni na „Tviteru”, „Vocapu”...


Komentari29
0f6fe
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

др Слободан Девић
СаБОТери свих земаља засендвичајте се ...
dzordz
ponekad pogledam RT, preko linka na FB. lepo je videti korektno i posteno izvestavanje
Данило
РТ је пропагандна машинерија Кремља коју загранични Руси и не гледају. На "други" поглед лепи се нешто Срба који нису осетили руску чизму. Ипак, они пропаганду још уче од Западњака па су морали дебело подмазати Лари Кинга да их подучава. Када су имали моћ Запада нису кукали ко Калимеро него се бавили " хуманитарним" радом у источној Европи и Авганистану.
bata
na zapadu ludi sve manje imaju poverenja u svoje medije, počinju da traže altrnativne izvore informacija
Dragan Pik-lon
Da je RT mocan vidi se na svakom koraku.Da nije tako nebi ih malo,malo zvao CNN,BBC i drugi sa djackim pitanjima-"da li verujete trovacima Skripalja?!".Osim toga dobro je imati konkurenciju u novinarstvu na svetskom nivou.RT je napravio tektonske poremecaje u jedno tako mocnoj(imformativno)zemlji kao sto su SAD-ve.O Britaniji da ne pricam.Koji su vec u polu-paranoji zbog demantija ruskog medija.Da su Rusi imali ovakav medij i za vreme agresije NATO-a nad Jugoslavijom (srpskim zemljama)sve bi se drugacije zavrsilo.Jer NATO nebi mogao da manipulise sa zapadnim javnim mnjemnjem kao sto je uradio.Prosecan zapadnjak jos uvek misli da je bacanje bombi na TV Srbiju(novinare,civile) humano delo.....!!!
Relja
Ruska stampa, radio i tv iz vremena agresije zapada na Jugoslaviju nije se nimalo razlikovala od cnn-a i njemu sličnih.
Preporučujem 4
Dusan
Dragan Pik-lon,@, Prosecan zapadnjak nema pojima ni gde se nalazi Srbija...Balkan za njih nije vazna tema kako se to pogresno misli u Srbiji . Vesti o Srbiji, barem u Italiji gde zivim, su gotovo nepostojece.
Preporučujem 18

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja