nedelja, 25.08.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 21:30

Kosmopolitska, a tradicionalna muzika

Džez danas u Srbiji sluša manji broj ljudi nego ostale komercijalnije stilove, kaže Vladimir Maričić
Autor: Jelena Koprivicapetak, 03.05.2019. u 18:00
Влада Маричић на промоцији новог албума (Фотографије Мултимедија мјузик)

Koncert kompozitora i pijaniste Vladimira Maričića, kojim je pre gotovo tri godine otvoren 32. Beogradski džez festival, nedavno je objavljen na „živom” albumu nazvanom „Rain Dance Live”.

Iako u svojoj diskografiji Maričić uglavnom ima studijska izdanja, na objavljivanje lajv albuma odlučio se, kako priča u razgovoru za „Politiku”, zbog značaja samog koncerta iz 2016. godine, na kome je specijalni gost bio američki trubač i dobitnik Gremija, Brajan Linč. Dugo je pripremao ovaj nastup, i znao je da će to biti, kako kaže, performans koji vredi snimiti.

– Dosta dugo sam imao ideju da bi bilo dobro da napravimo saradnju sa nekim vrhunskim američkim džez solistom i o tome sam još 2014. godine razgovarao sa Tomasom Konradom, mojim prijateljem i čuvenim novinarom „Džez tajmsa”. Na predlog da nam treba solista koji je na vrhunskom nivou džez izvođenja, ali koji dobro poznaje latino džez i dovoljno je otvorenog uma da prepozna lepotu balkanske ornametnike, Konrad je predložio Brajana Linča. Kada sam kontaktirao sa Brajanom i objasnio mu ideju, odmah je prihvatio. Takođe, prihvatio je sa zadovoljstvom da izvodi moje kompozicije što je jedna vrsta priznanja mom kompozitorskom radu. Svojim izvođenjem doneo je fantastičnu kombinaciju džez i latino džez fraza, a stalno se trudio da „pokupi” naše trilere i ukrase, jer je prepoznao da su neraskidivi deo šarma balkanske muzike. Njegov performans je doneo dodatni kosmopolitski zvuk i time dao svetski ton našoj muzičkoj ideji – sa ponosom priča Maričić.

Posle mnogo godina istraživanja, džez koncept i improvizaciju pijanista i kompozitor je tako uklopio sa tradicionalnom muzikom Srbije i Balkana, s tim što podseća da ideja da se džez kombinuje sa balkanskom muzikom nije nova:
– Kao početak pokušaja spajanja ovih različitih tradicija uzima se ploča Duška Gojkovića iz 1969. „Swingin’ Macedonia”. Nakon toga ovom temom su se bavili i Lala Kovačev, Goce Dimitrovski, Jovan Maljoković, Stjepko Gut, Vasil Hadžimanov i plejada mlađih muzičara. Išao sam malo dalje u tom pravcu i u svojim kompozicijama sam zadržao džez formu, ali sam dosta eksperimentisao sa rečnikom improvizacije u koji sam ugrađivao ornamentiku balkanske muzike, ali i skale karakteristične za naše podneblje od kojih sam onda konstruisao fraze po principu džeza. U ovom poslu je učestvovao i moj drug i član benda, basista Bata Božanić, a o ovoj temi sam napisao instrukcionu knjigu koju ću uskoro objaviti.

Iako je diskografija u čitavom svetu, a naročito kod nas „na izdisaju” i prodaja kompakt disk izdanja na minimumu, Maričić se odlučio da objavi lajv album baš na ovom formatu.

– Iako kao format jeste u deklinaciji u odnosu na vreme pre onlajn trgovine, to nije ni blizu takav pad kako to pišu neki mediji. Pošto se daunloud muzike računa kao prodaja, uloga CD formata je u velikoj meri promotivna. U obilju izbora muzike u digitalnom formatu, kupiti CD danas znači svesno fokusiranje na izabranu muziku u cilju kvalitetnijeg konzumiranja te muzike. Obilje izbora prečesto negativno utiče na našu percepciju muzike, što nam bitno smanjuje zadovoljstvo slušanja i poimanja muzike. Sa druge strane, studijski snimljena muzika nosi u sebi atmosferu studija, koja često ne obiluje svetlošću i vedrinom. A muzika snimljena uživo pred interaktivnom publikom nosi u sebi kako našu, izvođačku energiju, tako i energiju tih ljudi u publici, što predstavlja poseban kvalitet koji se jasno čuje na kompakt disku. Otuda je velika uloga izdavačke kuće „Multimedija mjuzik” u realizaciji albuma „Rain Dance” u svetlu činjenice da u Srbiji džez sluša manji broj ljudi nego ostale komercijalnije stilove.

Posle ovog albuma, Vladimira Maričića, čija profesionalna karijera traje gotovo 35 godina, tokom kojih je nastupao sa nekim od naših najpoznatijih džez umetnika starije generacije, poput Miše Blama, Luke Boškovića, Lazara Tošića, Mima Mitrovića, i snimao sa džez facama Alvinom Kvinom i Redžijem Džonsonom, očekaju „novi pohodi”. Materijal za novi studijski album već je spreman, ali čeka okončanje konkursa SOKOJ-a, odnosno finansijsku pomoć.
– SOKOJ pruža ogromnu pomoć domaćim kompozitorima preko svog konkursa fonda za kulturna davanja. Prema nekim statistikama, ovaj fond je čak veći nego fond Ministarstva kulture kada se radi o muzičkim projektima – naglašava Maričić, dodajući i da ovih dana čeka poziv za svirku na internacionalnom džez festivalu na jednoj „egzotičnoj lokaciji”, a na jesen planira i nastup u našem Kulturno- informativnom centru u Parizu, dok u međuvremenu ima zakazane i koncerte po Srbiji u sklopu promocije albuma „Rain Dance”.

– Moja muzika je kosmpolitska, ali u isto vreme i sa dubokim korenima u našoj tradiciji i ima komunikaciju sa najširom publikom. To je još jedna potvrda da je muzika jedini univerzalni jezik na svetu!


Komentari0
245e9
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja