subota, 21.09.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 13:28

Šta donosi dolazak nemačkog avio-giganta

Broj studenata proizvodnog mašinstva nije sada dovoljan da podmiri potrebe velikih visokotehnoloških kompanija koje nameravaju da svoju proizvodnju počnu u Srbiju, smatra Petar Petrović, profesor Mašinskog fakulteta u Beogradu
Autor: Marijana Avakumovićsubota, 11.05.2019. u 22:00
(Фото ЕПА - М.Х.)

Ako nas bije glas da smo zemlja jeftine radne snage u koju dolaze proizvođači kablova, auto-delova, čarapa i guma, mahom koristeći tehnologiju druge industrijske revolucije, može li nas nemački proizvođač avio-motora i globalni svetski „igrač” u avio-industriji, „MTU aero endžins”, direktno uvesti u četvrtu industrijsku revoluciju?

Martin Knap, direktor Nemačko-srpske privredne komore, ne poriče da ima investitora koji u Srbiju dolaze zbog jeftine radne snage i tu ostaju.

– Ali, radujemo se i visokotehnološkim kompanijama poput „Kontinentala” u Novom Sadu, CF-a u Pančevu i najavljenog MTU-a koji je apsolutni haj-tek. Srbija može da privuče i takve investitore. Oni su važni kako se buduće generacije ne bi iseljavale iz zemlje – rekao je Knap na predstavljanju rezultata ankete o uslovima poslovanja među nemačkim privrednicima.

Memorandum o razumevanju, koji je ove sedmice u Beogradu potpisan sa nemačkim MTU-om, predviđa da u Srbiji u prvoj fazi bude izgrađena fabrika za remont motora u okolini Beograda, odnosno u Pazovi ili Pančevu, u kojoj će biti zaposleno 400-500 tehničara i inženjera. Po tom planu do 2022. godine ovaj kapacitet biće odgovarajući za 400.000 sati remonta godišnje. Ostali detalji nisu poznati. Memorandum je naravno polazna tačka u pregovorima i nije obavezujući dokument.

Razgovori o ovoj investiciji tek predstoje. Ali, ako zaista ovaj gigant avio-industrije dođe u Srbiju za sobom će dovesti i druge kompanije iz tog sektora. Mihael Šrajeg, član Upravnog odbora MTU, pri potpisivanju memoranduma, naveo je primer Poljske gde su pre deset godina otvorili fabriku za proizvodnju delova za motore u gradu Ržešov, a danas tamo radi 150 kompanija, sa preko 20.000 zaposlenih i to u visokotehnološkom ogranku. Tako da je to prema njegovoj oceni moguće i za Srbiju.

Petar Petrović, profesor Mašinskog fakulteta u Beogradu, ocenjuje da je najava dolaska MTU bez sumnje, odlična vest. Očigledno je, kaže, da Srbija postepeno izlazi iz faze oporavka svoje prerađivačke industrije i ulazi u fazu njenog tehnološkog reinženjeringa, odnosno u fazu promene tehnološkog profila. I to sistemskim pomakom sa niskotehnoloških i radno intenzivnih sektora ka sektorima proizvodnje sa većom dodatom vrednošću i kvalitetnijim radnim mestima. Taj transformacioni proces je, kako navodi, realno ostvariv jer Srbija ima kapacitet za pametnu reindustrijalizaciju.

– Međutim, za uspeh je potreban dobar plan i agilna realizacija. Posebno je bitan kvalitetan ljudski resurs, pre svega jako inženjerstvo. Srbija ima moćan obrazovni sistem za produkciju kvalitetnih inženjera – kaže profesor Petrović.

Prema njegovim rečima samo na Univerzitetu u Beogradu, na 11 inženjerskih fakulteta, tokom 2018. školovano je više od 33.000 inženjera. Ono što u ovom trenutku nedostaje jeste fokus na određene oblasti inženjerstva, prevashodno na proizvodno inženjerstvo. Na Mašinskom fakultetu, gde postoji Katedra za proizvodno mašinstvo i Centar za nove tehnologije, na prvoj i drugoj godini master studija u ovom trenutku školuje se 154 inženjera proizvodnog mašinstva, od čega je 98 novoupisanih.

– Mada je u poslednje vreme rast broja studenata dvocifren (51 odsto u odnosu na prošlu godinu, što je vrlo jak indikator da se u industriji Srbije stvari ubrzano kreću u dobrom smeru), to sigurno nije dovoljno da podmiri potrebe velikih visokotehnoloških kompanija, koje nameravaju da svoju proizvodnju presele u Srbiju – upozorava profesor Mašinskog fakulteta.

On naglašava da se strane investicije, posebno one kvalitetne, visokotehnološke i visokoakumulativne, najbolje privlače kvalitetnim inženjerskim resursom.

 

Šta je MTU

Kompanija je osnovana 1934. u Minhenu, ima oko 10.000 zaposlenih i radi u 15 zemalja sveta. Prošle godine prihodovala je ukupno 4,6 milijardi evra, a za ovu godinu ugovorila je poslove vredne više od milijardu evra. Njenim akcijama trguje se na svetskim berzama, a akcionarima je ove godine (po osnovu dobiti za 2018) isplaćena dividenda od 2,85 evra po deonici. Zanimljivo je da je jedan od akcionara, sa 30 odsto udela, svojevremeno bio i američki investicioni KKR (kod nas poznat kao bivši vlasnik kablovskog operatera SBB), koji je 2006. godine prodao svoje deonice.

Ova kompanija ima vodeću ulogu u pružanju usluga održavanja i servisa za motor, koji se nalazi u aktuelnom avionu „erbus A 320”. U vojnoj oblasti MTU je dominantna kompanija kada su u pitanju motori koje koristi nemačka vojna avijacija.


Komentari28
85bae
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Beogradjanin Schwabenländle
@ Sale svaba, тачно, Баварска је старија од немачког царства. И постојало је још на десетине разно-разних државица и државица градова. А што се кромпира тиче он се увози са Кипра, а јабуке долазе иу области око Боденског језера и са севера немачке, немју потребе да увозе јабуке. Низоземска шаље недељно авион са пилетином ( крилца и батаци ) за Нигерију, зато сада у Нигерији кошта њихово свеже пиле око 5-7 €вра, они отпатци из Низоземске се продају испод цене. А што се тиче хране из Низоземске ја је обилазим, ништа осим сира, све друго је мејд ин творница. Иначе занимљиви осврти читалаца, само се бојим да већина њих не зна о чему се ради.
артиљерац
@ sale svabo Требало би да знам.35 година сам дипломирани ваздухопловни инжењер.
Cicka
Hoce li i oni u Srem ....to bi vec postalo sumnjivo da kojim slucajem jednog dana samo ne izgubimo teritoriju . Mozda se jednoga dana nekako ekonomski bude odvajalo ..gledajuci gde je ciji biznis .
jeremija
Koliko sam shvatio, u toj fabrici će raditi radnici srednjeg nivoa obrazovanosti, na poslovima sklapanja avionskih motora. Ti dijelovi nisu proizvedeni u Srbiji. Zapravo, ništa nije proizvedeno u Srbiji.
vox populi
@sale svabo Ma jasno mi je. Nego, ovdje su ih najavili kao da dolazi NASA, a Srbi da se spreme za odlazak na Mars. Kao prvo, da nauče marsijanski jezik i pismo. Dualno, jasno.
Preporučujem 8
sale svabo
Tu ce se opravljati manji delovi turbine. Zasto? Zato za te poslove je radna snaga jeftinija nego u EU. Nema tu nesto puno sa Hi -Tec. Radi se o turbinama koje su jos u upotrebi CF-6 50 / 80. modeli iz 70.-ih godian. Tako i turbina V-2500 koja se klasira da ide u proslost. Ma da je novijeg modela. MTU se orjentise na nove turbine na trzistu. GE 90 ili PW 1100.
Preporučujem 17
Ivan V
Kompanija osnovana 1934. Ne mogu se oteti utisaku da je ova kompanija pravila motore za štuke koje su bombardovale Beograd 6. aprila 1941. godine ...
sale svabo
@mr. Kakvo je ispiranje mozga? Ovde je u pitanju tehnika, a vasi kometari su vise na politicko - nacionalnoj bazi. Napisite par reci u vezi ove gore navedene teme. Tehnika- vazduhoplovstvo itd. Hajde recite nesto.Reci te mi sa kojim turbinama lete avioni Air Serbia, molim izvolite. Ne zelim da komentare komentare o kukljastim krstovima i od dakle poticu. (meni su poznati) Svabo me zovu zato sto su moji roditelji oni "gastarbajteri iz 70-ih" pa zbog toga "svabo". Nadimak iz detinjstava. A mogao sam i napisati kurat-murat. bzvz. Pozdrav svima, koji koliko toliko imaju iteresa za tehniku a ne za mudrovanje.
Preporučujem 1
mr
@sale svabo, Пошто видим да се потписујете са швабо онда разумем Ваше објашњење, али можда на Вашу жалост ипак сам ја у праву. Можемо тако и рећи да је свастика узета из Индије као симбол мислим среће и хармоније, али су је ови за нијансу променили и више то није била, а знамо да су нацисти били луди за тим источњачким тајнама и слали мисије на Тибет и у Индију. Опет се враћам на већ написано, фамилија К. се неколико пута извињавала за сарадњу са нацистима па нема потребе да их ми овде бранимо. Поред тога пронађите мало како се то фабрика дигла и од којих пара. Било би лепо да је тако, али на ѕалост крупни капитал је увек у тесној вези са политиком. Ценим из Ваших коментара да Ви нисте баш толико наивни, па би било лепо да и нас поштедите благог испирања мозга.
Preporučujem 1
Prikaži još odgovora

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja