četvrtak, 27.06.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 09:59
POGLEDI

Pokrivanje

U jeku aktuelne izborne trke za Evropski parlament stav prema ženskoj odeći u islamu opet se pokazuje kao jedna od mogućih ulaznih karata – bilo da je reč o levom ili desnom polu ideološkog spektra
Autor: Nataša Jovanović Ajzenhamersubota, 18.05.2019. u 18:00

U periodu za nama dva teroristička napada izazvala su i nevericu i osudu svetske javnosti. Prvo su napadnuti muslimani na Novom Zelandu, a nedugo zatim, takođe u aktu terorizma, stradali su hrišćani na Šri Lanki. Oba napada su dominantno verski i rasno motivisana i, kako to obično biva kada se dogode ovakve tragedije, medijski prostor ispunila su pitanja o tome da li je suživot između različitih kultura moguć. Interesantno je da se i ovog puta, kao svojevrsni lakmus papir i simbol sveukupnog zapadnog odnosa prema islamu, nametnulo pitanje zabrane nošenja vela (odnosno različitih varijeteta – hidžaba, nikaba, burke…). Nakon napada na Šri Lanki, odmah je kao prva mera zabranjeno pokrivanje lica na javnim mestima. Takve i slične politike sprovode se i u nekim evropskim zemljama. Treba, međutim, imati u vidu da je problem mnogo složeniji i da se ne može rešavati samo političkim odlukama. Ovde je reč o jednom od suštinskih pitanja koje se tiče funkcionisanja društva, međukulturnog i međureligijskog dijaloga, i individualnih prava.

Iako pokrivanje vernica postoji i u drugim religijama, najrasprostranjenije je u islamu i čini važan segment te vere i tradicije. Ako se čitaju putopisi zapadnjaka sa Orijenta od prosvetiteljstva pa nadalje, lako je uočiti da je upravo skrivanje lica i tela muslimanki ono što je najviše privlačilo pažnju naratora. Do dana današnjeg veo je ostao simbol razlike između navodno sekularnog i liberalnog Zapada s jedne, i tradicionalnog Orijenta s druge strane. I ovde je pitanje daleko složenije od uprošćene binarne podele. Treba naglasiti da polemika u vezi sa zabranom nošenja vela pogađa društvo na mnogo nivoa.

U okviru feminističke teorije vode se stalne debate u vezi s tim da li je zapadna (sekularna) varijanta borbe za prava žena jedina validna ili, pak, muslimanke imaju prava da daju svoj (islamski) doprinos u suzbijanju patrijarhata. Sekularno orijentisane feministkinje smatraju da je bilo kakav teološki feminizam samo kompromis sa patrijarhatom i da se u slučaju kada žena ne može da bira da li će joj kosa i lice biti pokriveni ne može govoriti ni o kakvom pravom potencijalu za rodnu ravnopravnost. Pojedine muslimanske aktivistkinje uzvraćaju porukom da je daleko važnije šta imaju u glavi nego na glavi, i da je diskriminacija muslimanki u borbi za prava žena, samo zbog toga što nose hidžab, još jedno (kolonijalnoj logici blisko) trivijalizovanje ovog važnog pitanja. Ne ulazeći dalje u problematiku, treba još jednom naglasiti da nije reč o izazovu koji se tiče samo, pa ni prvenstveno, društvene teorije, nego se tiče svih građana u globalnom društvu koje je, da podsetimo, izuzetno religijski heterogeno.

(Srđan Pečeničić)

Neretko se zabrane pokrivanja muslimanki opravdavaju bezbednosnim razlozima. Međutim, problem je mnogo dublji jer je reč o praksi koja zaista menja, ne samo izgled javnog prostora, već i odnose u njemu. Ako zamislimo hipotetičku vagu, videćemo da na jednom tasu stoje oni koji smatraju da pridošlice treba da se prilagode lokalnim običajima i praksama. Kao jedan od glavnih argumenata u prilog takvom stavu navodi se činjenica da u pojedinim muslimanskim državama nemuslimanke moraju da pokriju kosu na ulici i da, samim tim, nema potrebe da se Evropljani vode drugačijim načelima. Na drugom tasu ove zamišljene vage stoje svi oni koji podsećaju na važnu evropsku pravnu i političku tekovinu, odnosno imperativ ljudskih prava i zagarantovane slobode ispovedanja religije i kreiranja različitih nivoa identiteta (pa i vizuelnog). Koji će tas na vagi prevagnuti, odnosno koji će argumenti biti dominantno prihvaćeni u određenom društvu, zavisi od mnogo faktora. Sigurno je jedino da se burke i hidžabi u govorima, pa i odlukama političara, nikada ne razmatraju u kontekstu rodne ravnopravnosti, već je to samo još jedna u nizu strategija za dobijanje glasova, i to najčešće onih koji dolaze od desnih i konzervativnih birača (mada može poslužiti i kao kontraargument liberala i levičara). U jeku aktuelne izborne trke za Evropski parlament stav prema ženskoj odeći u islamu opet se pokazuje kao jedna od mogućih ulaznih karata – bilo da je reč o levom ili desnom polu ideološkog spektra.

Iako je zabrana nošenja vela mera koja je usmerena na celokupnu muslimansku populaciju (jer se tiče cele porodice), opet su najviše pogođene, odnosno diskriminisane žene. U kontekstu žilavosti patrijarhata na globalnom nivou, u svim religijama i nacijama, treba pažljivo promisliti da li preduzimati mere dodatne stigmatizacije pripadnica muslimanske populacije tako što će im se onemogućiti nošenje vela. Tek ako bi pitanje pokrivanja muslimanki prestalo da bude instrumentalizovano i banalizovano svođenjem na nivo skupljanja poena za izbore (kako nacionalne, tako i evropske) moglo bi se otvoriti (ponavljam) veoma kompleksno pitanje o tome da li veo može, ili ne može, da bude deo emancipatorskog nasleđa u borbi za prava žena.

Asistentkinja na Odeljenju za sociologiju Filozofskog fakulteta u Beogradu

 

Prilozi objavljeni u rubrici „Pogledi” odražavaju stavove autora, ne uvek i uređivačku politiku lista


Komentari7
c1176
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Sladjana
Gospodine EvGenije, meni nije novac jedini pokretac i cilj, zavrsila sam drzavni fakultet imam 31 godinu nemam ni godine radnog staza, dve godine volontiranje kod advokata,po koji mjesec, pa opet ne zaboravljam da sam covjek.Ja sam pre 27 godina napustila svoje,svoju Federaciju BiH i od tad sam svugde covjek drugog reda, a da dzamija mi je bila skoro do kuce.Moj pokojni otac kao jos mali sa svojim muslimanima znao je da zaluta pa i da udje.Nisam opravdavala mada verujem da klima ima uticaja na nacin nosnje,gledajte Eskime i africka plemena.Sta sad cemo ih napast zbog toga, a potom cemo da im pokazemo da mogu da rade i kao striptizete,prostitutke,da piju,da spavaju sa sto muskaraca,udaraju se po nosu,da im tatice kupuju diplome i da ih posao ceka.Zna se da zene su uvek dobijale prava onda kada su trebale da posluze kao radna snaga.Ja sam to da zene odluce ali za to treba da one same donesu odluku ,sto nudisti prija meni ne prija.Dosta da pod krisom nekih prava zivimo sve gore.
Саша Микић
Код нас постоји изрека: ''Сто села, сто обичаја.''. Што је негде непримерено другде је нормално. Да ли треба све подредити једном обрасцу? @Dragana Коментаришете нешто што не познајете. Муслиманке у нашим крајевима су се одувек покривале, али је након Другог светског рата вођена велика акција за скидање зара и фереџе. Протеком времена многе муслиманке су се еманциповале и облачиле као и све остале жене, али такође је остао велики број муслиманки које никад ван куће нису изашле непокривене главе.
EvGenije
Vama, kojima je novac osnovni životni pokretač i cilj, moram reći da vas je taj profesor islamskih nauka, očito svesno, doveo u zabludu. Tačno je da ovakva nošnja kod muslimanki nema veze sa islamskom religijskom dogmom već isključivo sa običajima. A običaj počiva na drevnom uverenju muškaraca da svaki pogled na neki otkriveni deo ženskog tela seksualno uzbuđuje muškarca i dovodi ga u iskušenje. Žene se, dakle, pokrivaju da bi se sprečilo dovođenje muškaraca u napast. Da je vetar u pitanju pokrivali bi se i muškarci a ne samo žene. Jedino kod Tuarega, berberskih nomada, muškarci su ti koji pokrivaju lice (usta), ali žene ne. O ostalim pravima žena u muslimanskim zemjama ne vredi pričati jer tih prava nema. Uvek me čudi kad žene to pravdaju.
Preporučujem 0
Sladjana
Istina nosile su ,ali isto tako imala sam prilike da slusam jednog profesora islamskih nauka koji objasnjava da ovakva nosnja kod muslimanki nema veze sa islamom kao religijom,dogmom vec je nastala iz razloga koji je prouzrokovala sama priroda.Naime tamo gde je islam nastao jos pre su se ljudi pokrivali jer je rec o prostoru sa ogromnom kolicinom peska ,pokusajte ici kroz te prostore kad je vetrovito prosto nemoguce bez takve odece inace imate pesak u ocima,kosi, usima.Danas vecina pokrivenih muslimanki arapskog svijeta ne zna sta ce sa novcem,pokrivene jesu a ispod sve sami brendovi i ko skoro svako zensko kupoholicarke.Pisite i o nama koje uskoro mozda necemo imati ni za second shop.
Preporučujem 1
Krasmenko Kulas
Stvarno znalacki pristup od strane autorke. Licno mislim da je sve stvar politike, Zapad ovdje primjenjuje duple standarde. Kad im je trebala jeftina radna snaga da rade najteze fizicke poslove koje niko nece na Zapadu, onda su im muslimani valjali i nisu im smetale njihove tradicionalne,vjerske nosnje. Mi nemamo prava da se uplicemo,emancipatorski procesi moraju se desiti unutar musl. drustava. Jer nisu samo velovi u pitanju, iz vjerskog ubjedjenja indijski Sik nosi turban, Jevrejin jamalku ..
EvGenije
Prvo, pokrivanje muslimanki nema nikakve veze sa religijom, to nije verska dogma, i drugo, ko je te žene ikada pitao šta one hoće. Verujem da bi se većina njih izjasnila za pokrivanje, ali samo iz straha, a verujem i da bi jak uticaj imala i nekakva pervertirana verzija stokholmskog sindroma. Moram priznati da me čudi razmišljanje poput iznesenog u članku, pogotovo danas i izneseno od strane žene.
Dragana
Što se tiče nas, mi nemamo problem s pokrivanjem. Naše Muslimanke ne nose puni veo. Nakon ratova, počelo je instrumentalizovanje naših Muslimanki i uvođenje velova koji nisu bili u tradiciji (burka, nikab). Država to treba da reguliše tako što će zabraniti pokrivanje i pozvati se na evropske primere.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna / Pogledi /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja