Nacionalni prosvetni savet (NPS) dao je na jučerašnjoj sednici pozitivno mišljenje za uvođenje Kineskog jezika i civilizacije kao fakultativnog predmeta u prvom razredu gimnazije, naglasio je za „Politiku” Radivoje Stojković, predsednik tog tela.
Ostalo je samo da ministar prosvete Mladen Šarčević u narednim danima potvrdi pozitivno mišljenje NPS-a na već izrađeni plan i program rada i gimnazijalci će od 1. septembra u okviru redovne nastave moći da se dodatno opredele i za ovaj predmet.
On je juče za naš list rekao da se „slaže sa odlukom NPS-a i zalaže da kineski jezik ponude svima koji žele da ga uče”. Kineski se, inače, fakultativno već izučava u 34 osnovne i 30 srednjih škola u Srbiji i na taj način je uveden u školske klupe u jesen 2011. godine, dok je kao prvi strani jezik obavezan u Filološkoj gimnaziji u Beogradu i Karlovačkoj gimnaziji u Sremskim Karlovcima.
Plan i program prema kojem bi đaci od jeseni fakultativno učili kineski u gimnazijama rađen je, kako napominje Stojković, temeljeno bar godinu dana, po standardima koji važe za ostale jezike koji se uče u ovdašnjim školama. Zajednički su ga izradili stručnjaci sa Konfučijevog instituta i Filozofskog fakulteta u Novom Sadu, a verifikovao ga je i Zavod za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja, koji i odobrava sve nove planove i programe u školama.
Predviđeno je da đaci koji u gimnazijama fakultativno izaberu kineski ovaj jezik slušaju dva puta nedeljno, ali da časovi ne ulaze u redovan sedmični raspored, niti da ocena ulazi u prosek.
– Planirano je da se do naredne godine izradi i program fakultativnog učenja kineskog u drugom razredu gimnazije i da se sukcesivno uvede u sva četiri razreda. Ne vidim prepreku zašto ne bi i sve srednje stručne škole fakultativno u nastavu od početka naredne školske godine uvele kineski. Inicijativa za izradu gimnazijskog programa potekla je od Osme beogradske gimnazije, u kojoj se kineski uči od 2010. godine – objašnjava Stojković, koji je i predsednik Zajednice gimnazija Srbije.
On naglašava da je saradnja Srbije i Kine u poslednjih godinu i po, dve pojačana na svim nivoima, da je kineski uveden i u novosadske vrtiće, a tešnja je i saradnja naših i njihovih naučnih instituta i univerziteta.
Gimnazijalci u Srbiji koji bi vredno prionuli na fakultativno izučavanje kineskog mogli bi da nauče oko 1.000 karaktera za dve godine, ili oko 1.500 karaktera uz sporije prelaženje gradiva tokom četiri godine, smatra prof. dr Radosav Pušić, direktor Instituta Konfučije u Beogradu, koji predaje više od deset predmeta na Katedri za orijentalistiku Filološkog fakulteta u Beogradu. Prosečan fakultetski obrazovani Kinez koristi oko 2.500 karaktera, od kojih svaki označava jednu reč.
Filološka gimnazija prva je uvela kineski u redovnu nastavu
Istorija učenja kineskog u gimnazijskim klupama počinje sa Filološkom gimnazijom u Beogradu, koja je još pre 24 godine ovaj jezik, kao prvi strani, uvela u svoju redovnu nastavu.
Program prema kome se i danas od pet do sedam časova nedeljno ovaj jezik izučava u čuvenoj školi iz Kameničke ulice, u saradnji sa tadašnjim atašeom za obrazovanje NR Kine, napisala je mr Selena Pjević, koja i danas predaje kineski đacima Filološke gimnazije.
Prema njenim navodima, oni na kraju četvrte godine nauče više od 2.000 kineskih znakova.
Od školske 1995/96. do 2017/18. više od dvadeset đaka Filološke gimnazije bilo je ili se još nalazi u Kini, zahvaljujući stipendijama koje dobijaju od te države zbog odličnog poznavanja njihovog jezika, koje pokazuju i na testu znanja, takozvanom HSK ispitu, naglašava Duško Babić, direktor te škole.
U Karlovačku gimnaziju kineski je kao obavezni prvi strani jezik uveden 1. septembra 2010. godine, naglašava Radovan Kovačević, direktor škole. Od tada je u Kinu na dalje školovanje otišlo desetak đaka, a više od desetoro učenika je provelo jedno polugodište na usavršavanju u toj zemlji.
– Zahvaljujući odličnoj saradnji sa Konfučijevim institutom u Novom Sadu učenici polažu HSK međunarodne ispite iz jezika, a potom apliciraju za stipendije koje dodeljuju Hanban centrala svih Konfučijevih instituta u svetu. Od šest nivoa HSK ispita, naši maturanti Nina Krstić i Danko Gavrić uspeli su da polože peti nivo, što je do sada u ovoj školi najviši nivo znanja jezika u ovom uzrastu – istakao je Kovačević.