Plan detaljne regulacije tunela od Savske do Dunavske padine koji bi trebalo da bude usvojen sutra na sednici Skupštine grada biće osnov za izgradnju ovog infrastrukturnog projekta čije bi sprovođenje moglo da počne krajem sledeće godine, najavljuje Marko Stojčić, gradski urbanista. Vrednost tunelske veze ispod Terazijskog grebena je između 90 i 100 miliona evra i još nije poznato, dodaje Stojčić, da li će grad ili republika finansirati ovaj kapitalni objekat koji je planiran još pre šest decenija, ali nikada nije izveden.
Ali sa podizanjem „Beograd na vodi” sa 18.000 stanovnika urbanisti su aktivirali staru ideju da bi povezali Novi Beograd i stari deo grada i smanjili saobraćajne gužve. Da će tako i biti Stojčić nema dvojbu, što potkrepljuje istraživanjem Saobraćajnog fakulteta prema kojem će saobraćaj u centralnom gradskom jezgru biti rasterećen za 14 procenata, prosečna brzina putovanja povećana za 10 odsto, a ukupno vreme putovanja smanjeno za 10 procenata. Emisija ugljen-monoksida u centru grada biće manja za devet odsto.
Planskim rešenjem predviđene su dve tunelske cevi dužine od oko dva kilometra sa portalima u Ulici Gavrila Principa, u zoni Ekonomskog fakulteta i Bulevaru despota Stefana u pravcu Pančevačkog mosta, u zoni Policijske uprave za grad Beograd. Oko ovog ulaznog portala planiraju se po dve saobraćajne trake koje zaobilaze portal sa obe strane. Najveća dubina tunela biće ispod Terazija – oko 38 metara. Tunel, koji je ovako osmislio „Ces cowi”, imaće i dva evakuaciona izlaza za vozila. Ukupna širina poprečnog profila u jednoj tunelskoj cevi biće 9,56 metara sa saobraćajnim trakama širokim po 3,5 metara i pešačkim trakama od 0,93 metra.
Pre dve godine procena je bila da će na ulazima i izlazima tunela morati da se poruši 21 objekat ukupne površine od 4.671 kvadratnog metra. Tada je ukazano da je uslov za njegovu gradnju i da se prošire Cvijićeva i Dunavska ulica da bi se unapredila saobraćajna mreža u toj zoni.
– Poseban problem u građevinsko-tehnološkom smislu jeste izgradnja zaštitnog pojasa iznad ulaznog portala u Ulici Gavrila Principa, koji se proteže do Ulice kraljice Natalije i Terazijske terase. U zoni ulaznog portala u Ulici Gavrila Principa biće porušeno osam-devet objekata ukupne površine oko 2.800 kvadratnih metara, a geomehanička analiza pokazala je da objekti iznad tunela neće biti ugroženi. U Bulevaru despota Stefana nijedan objekat nije viđen za odstrel – tvrdi Stojčić.
Na putu do kamena temeljca ima još posla, a procene govore da će gradnja, kada počne, trajati 30 meseci.
Pre prihvatanja konačne trase tunela u proleće 2017. stručnjaci Urbanističkog zavoda predložili su 12 varijanti veze Savske i Dunavske padine. U najuži krug ušle su dve varijante. Osim izabrane, druga je na Dunavskoj padini predviđala da po dve saobraćajne trake izbijaju na Bulevar despota Stefana, a druge dve u Dunavsku ulicu.
Za ulaz odnosno izlaz na Savskoj padini nije bilo dileme – oba predloga za trasu tunela videla su ga u zoni Kameničke ulice.