ponedeljak, 01.03.2021. ✝ Vеrski kalеndar € Kursna lista
četvrtak, 16.05.2019. u 12:00 Dubravka Lakić
72. KAN

Neće nas ni vanzemaljci

I šaljiv i sumoran portret potrošačkog društva materijalističke Trampove Amerike u novom egzistencijalističkom Džarmušovom filmu i slika francuske stvarnosti u „Jadnicima” debitanta Lađa Lija
Бил Мареј, Клое Севињи и Адам Драјвер у Џармушовом филму „Мртви не умиру” (Фотографије Прес служба 72. Канског фестивала)

Kan – Odličan izbor filma za početak 72. Kanskog festivala. Inteligentno duhovit i zabavan, i parodičan i alegoričan i ironičan, novi film Džima Džarmuša „Mrtvi ne umiru” ne samo što je na crveni kanski tepih doveo čitavu plejadu toliko poželjnih filmskih zvezda u čijoj su pojavi uživali i gledaoci u čak 600 bioskopa širom Francuske u kojima je bio organizovan direktan prenos svečanosti otvaranja, već je i razgalio tradicionalno sumnjičave i stroge filmske kritičare. Ovo je još jedan vrlo dobar nastup kultnog američkog nezavisnog scenariste i reditelja na Kanskom festivalu na kojem evo boravi već 13. put od kako je 1984. sa filmom „Čudnije od raja” osvojio „Zlatnu kameru” kao najbolji debitant.

Džarmuš je zajedno sa svojom suprugom, rediteljkom i glumicom Sarom Drajver, sa glumcima Bilom Marejem, Lukom Šabatom, Tildom Svinton, Adamom Drajverom, Selenom Gomez i Kloe Sevinji i sa producentom Karterom Loganom sinoć dobio zaslužene ovacije i pred i u dvorani velikog Teatra Limijer. Njegov zombi-film je „otkačena” parodija ne samo na taj popularni žanr – čiji je pionir i neprikosnoveni vladar bio i ostao Džordž A. Romero, a koji se odavno sa velikih preselio na male ekrane u vidu televizijskih serijala tipa „Walking Dead” – ili na sopstvene filmove i iste glumce koje iz filma u film angažuje, već i parodija na sve one najgore elemente ovog takozvanog savremenog sveta. Egzistencijalizam na delu. „Mrtvi ne umiru” je i šaljiv i sumoran portret potrošačkog društva materijalističke Trampove Amerike (i ne samo ove zemlje) i kolektivne apatije ljudskog roda koji kao da nema ni volju ni snagu da se odupre nametnutoj površnosti zatupljujućeg konzumerizma, političkih prodavaca magle, pametnih telefona, video-igrica, kafe, alkohola, droga...

Samu filmsku priču Džarmuš smešta u „pravu Ameriku”, u provincijski gradić Sentervil u kojem se naizgled ništa ne dešava do trenutka kada, usled nepoželjnog frekinga (eksploatacija gasa i nafte iz škriljaca) na Severnom polu i pomeranja ose planete Zemlje, ne počnu da se dešavaju čudne promene. Mrtvi masovno izlaze iz svojih grobova, što će tri glavna filmska lika – lokalne i do tog trenutka besposlene policajce (najveći je zločin krađa kokoške sa imanja klasičnog rasiste u tumačenju Stiva Bušemija) koje tako zabavno i moćno igraju Bil Marej, Adam Drajver i Kloe Sevinji – dovesti u pravu nepriliku.

Džarmuš, za razliku od mnogih tvoraca zombi-filmova ne igra na kartu izazivanja straha u gledaocima. Naprotiv, kroz jedan od dijaloga Mareja i Drajvera tokom kojeg oni razgovaraju o tome koji je od njih pročitao ceo scenario, a koji samo deo o svom liku, autor otkriva da je reč o filmskoj izmišljotini. Čak je za likove zombija osim rođene žene (Sara Drajver) angažovao i Igija Popa i Toma Vejtsa, što u publici izaziva salve smeha, ali se i iza ove dovitljive igrarije skriva još jedna od njegovih poruka. Svi ti oživljeni mrtvi vraćaju se porocima zbog kojih su svojevremeno i umrli. Ljudski poroci iznova i iznova preživljavaju, a ljudska glupost koja dovodi do propadanja države i planete Zemlje čini da nas čak ni vanzemaljci više neće. Jedini „vanzemaljski” lik u filmu, u tumačenju Tilde Svinton, Džarmuš će svemirskim brodom poslati u beskraj...

Iz filma „Jadnici” Lađa Lija

Sa svetskom premijerom filma „Mrtvi ne umiru” započelo je takmičenje za ovogodišnju „Zlatnu palmu”, nastavljeno danas i premijerom francuskog filma „Jadnici” debitanta Lađa Lija, koji nije rađen prema istoimenom romanu Viktora Igoa, već je za njega scenario ispisao današnji život u jednom od pariskih predgrađa u kojem je odrastao i ovaj crnoputi autor.

Lijevi „Jadnici” je žestoka politička drama o socijalnoj bedi u francuskim predgrađima u kojima uglavnom živi populacija „magrebskih došljaka”, o policijskom nasilju, nedostatku obrazovanja i društvene brige. Film kao da vrišti: „Komšije, pogledajte nas!”, a negde u celoj filmskoj priči i samom sledu događaja jasna je Lijeva namera da svetu pokaže da se gotovo ništa nije promenilo od 19. veka kada je Viktor Igo i napisao svoj čuveni roman. Beda je ostala gotovo ista. Nezadovoljstvo kulminira i paljevinama po pariskim ulicama tokom protesta „žutih prsluka” i tome se ne vidi kraj. I ovaj film je zaslužio dobre ocene, ne toliko zbog kakvih rediteljskih majstorija koliko zbog provokativne i važne teme o kojoj treba glasno govoriti.

Film Maše Šarović na otvaranju „15 dana autora”

Maša Šarović (foto FCS)

Kan – Desetominutni igrani film mlade srpske rediteljke Maše Šarović („Grad”, „Najtopliji dan leta”), u korežiji sa Šaron Ejndželhart, sinoć je prikazan kao prvi na svečanom otvaranju nezavisnog kanskog programa „15 dana autora” (Quinzaine) i tako započeo ovogodišnje izdanje popularne paralelne manifestacije koja se već 51 godinu održava pod pokroviteljstvom i u organizaciji Društva filmskih reditelja Francuske.

Kratki film Šarovićeve i Ejndželhartove o burnom odnosu majke i ćerke pod nazivom „In your hands” („U tvojim rukama”) deo je omnibus-filmskog projekta „SEE Factory” proletos snimanog u Sarajevu u čijem je nastanku učestvovalo pet mladih autora iz bivših jugoslovenskih republika, a u producentskom delu i Filmski centar Srbije...

Komеntari0
11018
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

logo

Ovaj veb sajt koristi kolačiće

Sajt politika.rs koristi kolačiće u cilju unapređenja usluga koje pruža. Prikupljamo isključivo osnovne podatke koji su neophodni za prilagođavanje sadržaja i oglasa, nadzor rada sajta i aplikacije. Podaci o navikama i potrebama korisnika strogo su zaštićeni. Daljim korišćenjem sajta politika.rs podrazumeva se da ste saglasni sa upotrebom kolačića.

Prijavitе sе na našu mailing listu

* Obavеzna polja