utorak, 24.11.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
četvrtak, 23.05.2019. u 20:00
ISHRANA

Naučno potvrđena veza genetike i gojaznosti

Postoje i drugi faktori koji utiču na težinu, a na čoveku je da se odluči za zdrav način života
Не морате се спремати за олимпијске игре, довољно је то буде нека редовна активност попут шетње, брзог хода, пливања… само изађите напоље и крећите се

Da genetika i gojaznost imaju neke veze odavno se sumnjalo. Nova studija Univerziteta u Kembridžu, u Velikoj Britaniji, konačno je dala odgovor na pitanje koje postavljaju mnoge osobe na dijeti: Zašto neke osobe mogu da jedu sve što žele i da se nikada ne ugoje?

U studiji objavljenoj početkom godine, univerzitetski istraživači u Velikoj Britaniji uporedili su DNK nekih 1.600 mršavih (pothranjenih) dobrovoljaca, oko 2.000 osoba sa preteranom gojaznošću i kontrolne grupe od čak 10.000 osoba normalne težine.

Koristeći genotipske podatke, došlo se do zaključka da mršave osobe ili one preterano gojazne za svoj izgled mogu da zahvale svojim genima. Mnoge studije su do sada upoređivale varijante gena gojaznih pacijenata sa pacijentima normalne telesne težine, ali samo dve prethodne studije istraživale su gene pothranjenih osoba.

Učesnici istraživanja morali su da imaju indeks telesne mase (BMI) manji od 18, da su dobrog zdravlja i da nemaju nikakva medicinska stanja ili poremećaje u ishrani. Istraživači su prikupili uzorke pljuvačke za DNK analizu. Učesnicima su postavljena pitanja o njihovom opštem zdravlju i načinu života.

Genetika i gojaznost, dakle, idu ruku-podruku. Međutim genetika nije jedina stvar koja određuje nečiju težinu. Postoje i drugi faktori koji nas određuju, a na nama je da ih prepoznamo i koliko-toliko utičemo da genetika ne bude presudni faktor.

– Treba da izbegavate ftalate, jer oni mogu da povećaju rizik od dobijanja na težini;

– Dovoljno se hidrirajte, naročito u toplijem delu godine, ili ako imate težu fizičku aktivnost;

– Unosite dovoljno vlakana. Ona vas čine sitima duže vreme i korisna su za održavanje zdravog i redovnog pražnjenja creva;

– Unosite probiotike i prebiotike. Prebiotici poput inulina utiču na zdravlje bakterija (probiotika) koje su prisutne u našim crevima;

– Kretanje, fizička aktivnost. Iako naše tehnološki orijentisano društvo ne favorizuje da se krećemo, ipak je redovna fizička aktivnost jedan od bitnih faktora kojima se borimo protiv genetike. Svakako možete da izdvojite bar pola sata dnevno svaki radni dan i aktivirate svoje mišiće.

Ne morate se spremati za olimpijske igre, dovoljno je to bude neka redovna aktivnost poput šetnje, brzog hoda, plivanja… samo izađite napolje i krećite se. Ne mora to da bude ništa naporno – dovoljno je samo da u tome budete redovni.

Održivi gubitak težine je maraton, a ne sprint. Ni za koga nije dobro da brzo skine 30 kilograma, a zatim ih vrati šest meseci kasnije.

Ono što možete da učinite jeste da razgovarate sa vašim lekarom i nutricionistom i nađete motivaciju za cilj koji je pred vama. Razgovarajte otvoreno o hormonima koji mogu da utiču na vašu težinu, kao što su hormoni štitaste žlezde, testosterona i estrogena. Iako studija pokazuje genetsku komponentu težine, zdrav način života zavisi od vas. Zato, stavite svoj život pod svoju kontrolu.

Jasna Vujičić, nutricionista

www.nadijeti.com

Komentari3
c9706
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Стеван Марковић - Париз
Mala ispravka. Ne "maraton" već trening za maraton pomaže održavanju normalne težine. ALI TAKOĐE, slično, ne "sprint" već trening za sprint vodi održavanju normalne težine. Dakle i sprint je dobra stvar za smanjenje težine, poštovana gospođo.
Dokazana dijeta
Moj pokojni djed koji je prezivio njemacki logor znao je reci da iz logora niko nije izasao ugojen. Sve ostalo prazna prica, genetika, hormoni, utjeha za gojazne. Manje jesti i vise fizicke aktivnosti.
Azrael
Za odrzivo mrsavljenje nije dovoljno da se umereno krecete cak iako je to redovno. Za skidanje masnih naslaga neophodno je da ulizite daleko vise truda od obicne setnje ili brzog hoda. To moraju biti intenzivnije aktivnosti, a u kojoj meri zavisi od zdravstvenog stanja pojedinca. Zdrav covek bi radi odrzivog resavanja ovog problema trebalo i brze da potrci i odradi trening snage. Ne mora to biti dugotrajna dnevna aktivnost, ali mora biti redovna. Nakon postignutog rezultata, nastaviti aktivno.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja