nedelja, 22.09.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 22:20
72. KAN

„Zlatna palma” putuje u Južnu Koreju

Film „Parazit” Bong Jon Hoa proglašen za najbolji, Gran pri za „Atlantik”, Dardenovi su najbolji reditelji, a Antonio Banderas najbolji glumac. – Svi nagrađeni filmovi otkupljeni za prikazivanje u Srbiji
Autor: Dubravka Lakićsubota, 25.05.2019. u 21:53
(Фото Бета-АП)

Kan – Nagrada za najbolji film 72. Kanskog festivala, prema odluci žirija kojim je predsedavao meksički reditelj Alehandro Gonzales Injaritu, jednoglasno je dodeljena južnokorejskom reditelju Bong Jon Hou za film „Parazit” koji je osvojio i srca kritičara.

Pobednički film je čudesno rediteljski „skrojena” priča o sudaru dva različita i u današnje vreme nespojiva sveta – sveta (novo)bogatih i sveta siromašnih (i obespravljenih).

Autor je kroz likove članova jedne siromašne porodice, koja se muči u borbi za opstanak, pokazao koliko je nepravedno takav sloj ljudi smatrati „parazitima društva” (zato što su ostali bez posla i prinuđeni da primaju socijalnu pomoć umesto plata...), a to je učinio pretvarajući svoj triler u komediju bez klovnova i tragediju bez zlikovaca.

Nagradu je Jon Hou uručio Injaritu uz prisustvo francuske dive Katrin Denev...

Festivalski Gran pri, koji je predstavio Silvester Stalone, predsednik žirija uručio je mladoj senegalsko-francuskoj rediteljki Mati Diop za njen prvi dugometražni igrani film „Atlantik”, u kojem je pokazala i svoj politički i svoj humani angažman.

Nagrada za najbolju režiju otišla je u ruke belgijskoj braći Žan-Pjeru i Liku Dardenu za film „Mladi Ahmed”, u kojem se bave jednom od aktuelnih tema savremenog belgijskog i evropskog društva – narastajućom opasnošću od ekstremnog islamizma koji sa sobom donosi i planove o džihadu na tlu evropskog kontinenta.

Kroz lik svog glavnoj junaka, jedanaestogodišnjeg Ahmeda, Belgijanca arapskog porekla, koji je naprasno „otkrio” Kuran i u godinama u kojima jeste postao podložan uticajima lokalnog imama i „prorocima” s interneta, Dardenovi ukazuju na sve opasnosti zavođenja dece i njihove zloupotrebe u agresivno religijske svrhe.

Nagrada žirija dodeljena je ravnopravno francuskom reditelju Lađu Liju za film „Jadnici” i Kleberu Mendonsi Filu i Hulijanu Dornelesu za brazilski film „Bakarau” („Noćna lasta”). Oba ova filma bila su među favoritima ovogodišnjeg Kana i među onim filmskim delima u kojima se autori, svaki na svoj način, suočavaju s duhovima iz duboko skrivenih podruma stvarnosti ovog našeg veka, baš kao što su to učinili i Bong Jon Ho i braća Darden.

Najbolji glumac 72. Kana je Španac Antonio Banderas za ulogu reditelja Salvadora Malja, a zapravo samog Pedra Almodovara u njegovom gotovo autobiografskom filmu „Bol i slava”, koji je uz pobednički „Parazit” bio i ostao najvoljeniji film ovogodišnjeg Kana od strane kritičara.

Za najbolju glumcu proglašena je Emili Bičem za ulogu mlade naučnice i majke u futurističkom filmu austrijske rediteljke Džesike Hosner „Mali Džo”.

Treću nagradu za Francusku na ovogodišnjem Kanu odnela je rediteljka Selin Skjama (jedna od četiri žene rediteljke u ovogodišnjoj glavnoj konkurenciji) za scenario filma „Portret devojke na vatri”, koji je proglašen za najbolji.

Reč je o kostimiranoj period-drami o prekinutoj romantičnoj vezi između dve mlade devojke: slikarke i njenog modela i o vizuelnoj atrakciji s koloritom uljanih slikarskih boja.

Palestinski reditelj Elija Sulejman, čiji je film „To mora biti raj” prikazan u samoj festivalskoj završnici, uz Specijalnu nagradu žirija osvojio je i nagradu žirija Federacije filmskih kritičara – Fipresci.

Svoj, iz njegovih prethodnih filmova, dobro poznati palestinski mikrokosmos Sulejman je sada odveo u neku vrstu šetnje po svetu – prvo do Pariza, potom i do Njujorka, i na humoristički način pokazao i dokazao da je svuda isto.

U onim ključnim stvarima po čoveka problemi su istovetni i u Nazaretu, i u Parizu, i u Njujorku. Duhovit i ironičan, ali ne i ciničan, Sulejmanov film je opet s veoma malo reči a s mnogo „čitljivih” filmskih slika iz kojih je sve jasno.

I još jednom izvrstan scenarista i reditelj kao glumac u novoj „basterkitonovskoj” glavnoj ulozi. Sulejmanov film na samom kraju 72. Kana obradovao je i publiku i filmske profesionalce, a očigledno i Injarituov žiri.

Za ljubitelje filma u Srbiji dobra je vest da su sva nagrađena ostvarenja (i ne samo ona) već unapred bila kupljena za festivalsko i bioskopsko prikazivanje u našoj zemlji („Megakom film”).

Na svečanoj ceremoniji dodela 72. kanskih nagrada velikom Teatrom Limijer, u različitim ulogama sinoć su bili: Katrin Denev, američki reditelj dokumentarista i jedan od kanskih laureata Majkl Mur, Valerija Bruni Tedeski, rediteljka Kler Deni, kao predsednica žirija za kratke filmove, glumac Reda Kateb, kineska glumica Žang Žiji, Vigo Mortensen, libanska rediteljka Nadin Labaki, kao predsednica žirija programa „Izvestan pogled”, i Riti Pan, kao predsednik žirija za dodelu nagrade „Zlatna kamera” za najbolji debitantski film.

Silvester Stalone je veče pred zatvaranje festivala predstavio peti film o Rambu – „Rambo: Poslednji udarac”, imao „randevu” s publikom i novinarima, a u njegovu čast prikazana je i restaurirana kopija filma „Rambo: Prva krv” iz 1983. godine, kojim je ova saga i počela.

 


Komentari2
eec84
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Sasa Trajkovic
Crveni tepih, zvezde i zvezdice... ali gde je tu film? U celoj toj komercijalizaciji kulture negde se zagubila umetnost. Svet filma se pretvorio spektakl a u Evropi samo politički korektni pamfleti za jednokratnu upotrebu.
gandra
ovaj film "parazit" mnogo lici po sadrzaju na ceske filmove 60-tih "crni petar" i "strogo kontrolisani vozovi" - prezvakavanje starih tema - plagijati

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja