subota, 04.04.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 22:54
GRADSKA INFRASTRUKTURNA GRADILIŠTA

Od komotnog roka za završetak radova do trke s vremenom

I posle devet meseci od početka radova na Trgu republike majstori ne završavaju popločavanje. - Planirano je da kolovoz u Karađorđevoj bude otvoren u septembru, ali do tada treba da se urade asfaltni slojevi, instalacije, da se postave šine
Autor: Dejan Aleksićnedelja, 26.05.2019. u 23:30
Радника има, али многи Београђани мисле да их је недовољно (Фотографије Д. Алексић)

Ako bi se među žiteljima prestonice sprovela anketa na pitanje da li se na Trgu republike, u Karađorđevoj i na Mostu na Adi izvode jednako zahtevni radovi, odgovor bi verovatno bio ne. Ali, tako ne misle i nadležni koji su za izvođenje radova na ove tri lokacije zacrtali rok 420 do 425 dana. Najviše snebivanja među Beograđanima prošlog avgusta, kada je počelo uređivanje Trga republike, izazvala je vest da će se 14 meseci sređivati centralni gradski plato... Glavno pitanje bilo je: „Šta na Trgu ima da se radi više od godinu dana?”

Ali, građani koji su tada negodovali sada bi trebalo da budu srećni ako i 420 dana bude dovoljno za završetak radova na Trgu republike i u Karađorđevoj.

„Vreme idealno za rad, ali nijednog radnika nema. Kažu da su pre podne videli nekoliko, ali su brzo nestali.”

„Sad sam prošao pored Trga. Rade, ima petnaestak majstora i četiri mašine. Najviše se radi dijagonalno preko puta ’Staklenca’, „Kojim tempom rade, ni 420 dana neće im biti dovoljno”.

Ovo su samo neki od komentara forumaša na nekoliko sajtova na kojima se svakodnevno, iz sata u sat, prate infrastrukturni i građevinski radovi u glavnom gradu.

Da njihove ocene nisu bez osnova, uverila se i ekipa „Politike”. Ne može se reći da na ova dva gradilišta nema majstora i radova, ali zaista deluje da ih je malo u odnosu na rokove koji su najavljeni. Ipak, nadležni uveravaju – radovi će biti gotovi na vreme.

Trg republike – otkrivanje ostataka, preklapanje faza, blokade...

Kada je krajem leta prošle godine „Štrabag” počeo radove na Trgu republike, ukazano je da će se raditi 24 časa i da će do marta biti završen centralni pločnik kako bi on što pre bio vraćen pešacima, a da će se onda preći na obnovu Kolarčeve, Makedonske, Francuske i Vasine... Ubrzo posle uklanjanja savremenih slojeva trga, kako se i očekivalo, počela je da izvire prošlost Beograda, odnosno ostaci Virtemberške kapije. Radovi su privremeno bili prekinuti zbog istraživanja, a kada su nastavljeni bilo je jasno da će prva faza biti produžena. Ipak, malo ko je mogao da pretpostavi da ona neće biti završena ni uoči leta i da će se uporedo sređivati i pločnik i kolovoz.

Trenutna situacija je takva da centralno šetalište pešaci i dalje ne mogu da koriste jer i posle devet meseci od početka radova majstori ne završavaju njegovo popločavanje. Glavna zamerka sugrađana koji svakodnevno prolaze oko Trga je što nije otvoren bar onaj deo gde je podloga odavno završena i što se izašlo u susret samo obližnjim kafićima za potrebe letnjih bašta.

Gradski oci za usporavanje radova uporno optužuju opoziciju koja je u više navrata blokirala preuređenje Trga. Delimične istine ima u tome, ali sa druge strane i građani imaju pravo. Na gradilištu u centru grada ne da se ne radi 24 časa, kako je najavljeno na početku radova, već vrlo često se može videti tek poneka mašina i tek pokoji radnik. Prestonički čelnici uveravaju da će glavnina radova na Trgu republike biti završena do početka školske godine, ali sadašnje slike nisu ubedljive.

ZVANIČNI ROK: Oktobar

Karađorđeva – mesecima raskopana, naziru se budući obrisi

Dugo najavljivani preporod Karađorđeve počeo je u poznu jesen 2018. Odmah po dolasku majstora „Energoprojekta” na teren skinut je površinski sloj asfalta na većem delu kolovoza i slika Karađorđeve kao velikog peščanog bazena pred građanima je mesecima. Iako je i u ovoj ulici kao i na Trgu republike čas bilo puno majstora, čas nijednog, pa onda nekolicina njih, u Karađorđevoj se konačno naziru trase budućih saobraćajnica. Kako je i najavljeno, a kako je predvideo projekat Borisa Podreke, saobraćajnica će ubuduće biti pomerena više ka reci da bi se konačno, posle mnogo decenija, proširio trotoar na neparnoj strani Karađorđeve.

Na ovom gradilištu trenutno se uređuje tramvajska deonica, a polako se ivičnjacima obeležava i potez kojim će ubuduće ići automobili. Nadležni planiraju da kolovoz u Karađorđevoj bude otvoren u septembru, ali do tada će majstori morati prilično da zapnu jer tek treba da se urade asfaltni slojevi, instalacije, da se postave šine... Kako je ovim preuređenjem obuhvaćeno i sređivanje trotoara i Savskog keja, po svemu sudeći, to će čekati okončanje radova na samom kolovozu. Krajnji rok za preuređenje keja i Karađorđeve je januar 2020, ali vrlo je moguće da će se ovde duže majstorisati.

ZVANIČNI ROK: Januar 2020.

Topličin venac – pešački deo pri kraju, sledi sređivanje parka

Početak preuređenja ovog dela grada krajem septembra obeležio je protest stanara koji se protive pretvaranju Topličinog venca u pešačku zonu. Protesti nisu pokolebali nadležne i radovi, koji su tada oročeni na 280 dana, nastavljeni su. Kao i na drugim prestoničkim gradilištima, i ovde je majstora čas bilo, čas nije, pa je u jednom trenutku građanima delovalo da će se prilično odužiti preuređenje ovog venca. Poslednjih mesec-dva ovde je ipak vrlo udarnički. Većim delom završene su pešačke staze i drvoredi na Topličinom vencu. Kada se završi taj posao, majstori bi trebalo da pređu u Park vojvode Vuka, koji će takođe u potpunosti biti preuređen i koji će ubuduće krasiti skulpture Olge Jevrić, fontana, zelene pergole, mini-stepenište sa ispisanim stihovima srpskih pesnika...

ZVANIČNI ROK: jul 2019.

A, onda... – obnova četiri ulice i Savskog trga

Za 15. jun najavljeno je otvaranje gradilišta na potezu od Ruzveltove do Tadeuša Košćuška, odnosno obnova ulica Kraljice Marije, 27. marta, Džordža Vašingtona i Cara Dušana. I za sređivanje ovog poteza dugog oko tri kilometra zadužen je „Energoprojekt”, a radovi su oročeni na 200 dana. Ovde bi olakšavajuća okolnost trebalo da bude što će se raditi po deonicama i što neće ceo ovaj potez odjednom da bude zatvoren za saobraćaj. Ali, kako će se ova obnova makar delimično preklopiti sa onom na Trgu republike, ne treba sumnjati da će i krajem leta i početkom jeseni biti saobraćajnih kolapsa u centru.

Za jun je najavljen i početak pripremnih radova na Savskom trgu čiji bi centralni deo trebalo da postane ozelenjena pešačka oaza na kojoj će biti spomenik Stefanu Nemanji, čije postavljanje je ranije najavljivano za ovaj Vidovdan. Ove radove finansiraće i sprovoditi „Beograd na vodi” pa se ne zna ko će ih tačno izvoditi. Ono što je poznato jeste da će obimniji radovi krenuti u septembru, oktobru zbog čega će i tu sigurno biti velikih saobraćajnih gužvi, koliko god nadležni uveravali da će saobraćaj funkcionisati. 

Most na Adi – gradilište u senci, ali u roku

Da li će baš odmah u junu Mostom na Adi protutnjati prvi tramvaji ili koju sedmicu kasnije manje je važno od toga što će ovo prestoničko gradilište, koje je u senci onih centralnih, biti jedno od retkih na kome zadati rokovi neće biti probijeni. Radovi koji se tiču postavljanja tramvajskih šina započeti su prošlog proleća, kada su i oročeni na jun 2019. Majstora „Energoprojekta” i „Kolasa” i dalje ima na ovom gradilištu, ali jasno je da je većina posla okončana, što su nedavno potvrdili i u Direkciji za građevinsko zemljište.

Kada zvanično GSP-u bude na upotrebu predata pruga duga oko 2.700 metara, njome će, kako je najavljeno, najpre proći tramvaji 13 i 11. Druge, potpuno nove linije za sada neće biti uspostavljane jer bi za njih, kako navode nadležni, morali da se kupe novi tramvaji.

ZVANIČNI ROK: jun 2019.

PROBIJANjE ROKA: završetak radova na vreme ili minimalno probijanje

U 2018. NAJAVLjENO ZA 2019.

– Selidba Starog savskog mosta

– Obnove ulica Savske, Nušićeve, Kneza Miloša, drugog dela Takovske, Vasine i Studentskog trga

– Gradnja dodatnih pristupnih veza „Prokopu”

Slaba vajda od pretnje penalima

Pretili su nadležni prethodnih godina izvođačima penalima ako se probije rok za završetak radova. Najavljivano je i da će se dinamika radova ubuduće ozbiljnije pratiti upravo da bi kašnjenja izostala, ali je za sada sve to ostalo samo na nivou upozorenja. Većina infrastrukturnih radova u gradu i dalje se završava ili u poslednjem trenutku ili s kašnjenjem.


Komentari11
f6842
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Ljubomir Sindzirevic, Dipl. Ing. Gradj.
Sudeci po kasnjenju, radovi su lose isplanirani i rizici pri izvodjenju nisu uzeti u obzir (ako su uopste i razmatrani). Prvo se odrede trajanja aktivnosti na osnovu obima radova i normativa i uz postovanje tehnologije izvodjenja. Zatim se ocene svi rizici vezani sa rokovima, tj. njihova kriticnost i nivo uticaja na planirane rokove. Zatim se usvoje i mere za odstranjivanje tih rizika, sacini se plan primene tih mera i on se primenjuje uporedo sa izvodjenjem radova, a to ocigledno nije radjeno.
Pera Jovic
Da li neko mozda uzima u obzir cinjenicu da gradjani Toplicinog venca ne zele pesacku zonu ne zele promenu izgleda svog parkica? I to nema nikakve veze sa polituckom orijentacijom.
Decak
Obzirom da su sa Trga Republike polazili svi protesti, aktuelna vlast odugovlaci radove. Umesto 30-40 radnika u dve smene, najcesce vidimo po 3-4 radnika, pre podne. I nigde table sa obavestenjem o izgledu buduceg Trga, o duzini radova, o planiranom javnom saobracaju na Trgu . . . Gradjani placaju radove a ne znaju sta se radi.
Beogradski pešak
Sa popločavanjem Trga republike se namerno i potpuno neosnovano odugovlačilo preko svake mere kako se po završetku ne bi otvorio prostor za masovne proteste koji su se mesecima odigravali u Beogradu. Politička odluka.
Метузалем
Питам се да ли је онај ко је подесио рад семафора у Дечанској икад прошао њом било аутобусом било колима? Ако идете на Зелени венац проћи ћете релативно добро, али ако идете ка Пионирском парку предлажем да прво попијете бенседин јер семафор у том смеру пушта 2 - највише 3 - возила па онда чекате до бесвести да поново буде зелено и крену следећа 2-3 возила.

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja