četvrtak, 04.06.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
četvrtak, 30.05.2019. u 22:55 Marijana Avakumović

Sindikalci „Fijata” zabrinuti za sudbinu fabrike u Kragujevcu

Italijanski „Fijat Krajsler” predložio je francuskom „Renou” spajanje, uz uslov da opstanu sve postojeće fabrike, što znači da taj brak ne bi ugrozio postojanje kragujevačih pogona
(Фото ЕПА/Srdjan Suki)

Sindikalci „Fijata” iz Kragujevca su se, kako „Politika” nezvanično saznaje, sastali u Vladi Srbije sa premijerkom Anom Brnabić povodom najavljenog plaćenog godišnjeg odmora od oko 90 dana. Predstavnici radnika želeli su da se informišu da li će vlada to dozvoliti i da li mogu da očekuju isplatu zarada u punom iznosu sve vreme trajanja tromesečnog odsustva s posla. Zanimali su ih i dalja sudbina fabrike i planovi za ovu godinu s obzirom na to da je ugovor između Vlade Srbije, koja u vlasništvu ima udeo od oko 30 odsto, i italijanskog „Fijata”, istekao prošle godine. Novo svetlo na njihovu sudbinu bacilo je najavljeno moguće spajanja „Fijata” i „Renoa”, pa ih je zanimalo da li će Kragujevac biti na mapi tog partnerstva, ako do njega uopšte dođe.

Zakonom je predviđeno da plaćeno odsustvo može da traje 45 dana. Poslodavac ima pravo da od Ministarstva rada zatraži saglasnost za dodatne dane plaćenog odsustva, preko zakonom dozvoljenih dana, za koje se plaća 65 odsto redovne zarade.

Ministarstvu je za donošenje te odluke potrebno i mišljenje sindikata, koje nije obavezujuće, a konačnu odluku donosi ministar.

„Fijat Krajsler automobili” (FCA) objavio je na svom sajtu da bi njihova ponuda za spajanje sa francuskim „Pežoom” prošla bez zatvaranja ijedne fabrike, a moguće smanjenje broja radnih mesta se ne pominje. To bi mogla da bude ohrabrujuća vest za Srbiju, koja uliva nadu da će pogon u Kragujevcu nastaviti da radi.

„Fijat” je početkom ove nedelje francuskom proizvođaču automobila predložio spajanje. U saopštenju FCA navodi se da bi zajednička kompanija godišnje proizvodila 8,7 miliona vozila i da bi deljenjem troškova istraživanja, nabavke i drugih aktivnosti obe strane štedele pet milijardi evra godišnje.

Udružena kompanija bila bi treći najveći proizvođač automobila u svetu i bila bi 50 odsto u vlasništvu akcionara FCA i 50 odsto u vlasništvu deoničara „Renoa”. Dve kompanije su u pregovorima već nedeljama.

Bord direktora „Renoa” odmah je po objavi ponude održao specijalni sastanak van Pariza na kome je glavna tema ideja o spajanju. Francuska vlada, koja poseduje 15 odsto vlasničkog udela u „Renou”, obazriva je prema ideji FCA o spajanju, navodi AP.

Jedan francuski zvaničnik izjavio je da će država prihvatiti spajanje samo ukoliko to ima smisla za radna mesta i francuske nacionalne interese.

Predlog „Fijat Krajslera” predstavljen je juče „Nisanu”, koji je u savezu sa francuskim proizvođačem automobila, čime se, kako ocenjuje AP, na listi neizvesnosti sa kojima se suočava japanska kompanija našla još jedna velika nepoznanica.

U Tokiju je na sastanku upravnog odbora trojnog saveza između „Renoa”, „Nisana” i manjeg japanskog proizvođača automobila, „Micubišija”, učestvovao predsednik „Renoa” Žan-Dominik Senar, navodi se u informaciji.

– Održana je otvorena i transparentna diskusija o nedavnom predlogu FCA grupaciji „Reno”. Na sastanku je takođe razgovarano i pozitivno rešeno nekoliko aktuelnih operativnih pitanja alijanse – navodi se u saopštenju saveza Reno–Nisan–Micubiši, bez iznošenja konkretnih detalja.

Američka agencija ocenjuje da je jasno da predlog „Fijata” komplikuje stvari u trenutku kada „Nisan” ima mnogo problema.

Očekuje se da će profit u fiskalnoj godini do marta 2020. pasti na 170 milijardi jena (1,5 milijardi dolara), zbog restrukturiranja, rasta materijalnih troškova i drugih rashoda.

Donedavno je „Nisan” bio profitabilniji od „Renoa”, ali je francuska kompanija, od ulaska u „Nisan” pre 20 godina, kada ga je spasila sa ivice bankrota, ostala dominantan partner sa vlasničkim udelom od 43 odsto u toj japanskoj korporaciji.

Bord direktora „Renoa” održaće sastanak početkom naredne sedmice kako bi odlučio da li će prihvatiti „Fijatov” predlog. Čak i ako odgovor „Renoa” bude pozitivan, to ne znači da je ovaj „brak” i sklopljen, jer će konsultacije sa sindikatima, vladama, antimonopolskim telima i drugim regulatorima, kako se procenjuje, potrajati bar godinu dana, piše AP.

„Fijat” je već godinama pod uticajem strategije svog dugogodišnjeg lidera Serđa Markionea, koji je preminuo prošle godine u potrazi za strateškim partnerima. Posle spajanja sa „Krajslerom”, „Fijat” je pregovarao sa „Pežoom” i „Dženeral motorsom”. Markione je tvrdio da auto-industrija gubi dve milijarde evra nedeljno duplirajući investicije koje bi mogla da deli.

Komentari6
1581f
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

"Sveta privatna svojina"- bira i lokaciju
@Boba Ali da bi to bilo tako , morate da imate domaće ili i domaću razvojnu banku. One su međutim u ono vreme -zna se i koje, kako i od koga uspešno oterane u stečaj sa alternativom da " ako to tako ne bude - u stečaj ide i sve ostalo što takve banke podržavaju" Nije sve otišlo (osim razvojnih banaka u kompletu ) ali šta je to što je ostalo "na nogama" i posle privatizacija u privredi od preduzeća - znamo i sami .
Боба
Политичка фабрика била и нажалост остала с тим што је некада запошљавала преко 100000 људи у ланцу производње а данас пар хиљада који више не раде него што раде. Тако је то када имате странце уместо домаће производње а странци могу као US Steel да оду преко ноћи. Једини напредак је могућ инвестирањем у домаћу производњу и њено субвенционисање а не милијарде динара за субвенције италијанској проватној фирми која износи профит.
Зоран Маторац
Држава је, од самог почетка производње Фијата 500, требало да нареди да само тај ауто може да се купује за службене потребе у државним предузећима. Осим, наравно, санитетских и других специјализованих возила. Шта ће председнику неке општинице "мерцедес", "пасат" или неки други? Пореској управи, пошти, комуналцима...
Serđo Leone
Ma jok, pišite slobodno i dalje o poslu veka!
miroslav sarcanski
Ovo je prava tema za Premijerku i pravi problem koji treba resavati. Umesto da organizuje sastanak World Minds o nasem trosku i pokusava spasti poljuljani ugled Predsednika.
Пантелија
Тешко да се она ту ишта пита. Као и за све остало.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja