nedelja, 22.09.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 11:24

Električni trotinet uveliko na ulici, ali ne i u zakonu

Propisima još nije regulisana upotreba ovih dvotočkaša, ali načelan stav je da prevozna sredstva koja se kreću brže od hoda pešaka ne treba da budu na trotoaru i u pešačkim zonama
Autor: Dejan Aleksićsreda, 05.06.2019. u 21:21
Ако би ва­же­ћим про­пи­си­ма би­ла ре­гу­ли­са­на упо­тре­ба елек­тро­тро­ти­не­та, он­да би тре­ба­ло да се тре­ти­ра као мо­пед, јер има два точ­ка и соп­стве­ни по­гон (Фото EPA-EFE/Fernando Bizerra)

Šetnja Knez Mihailovom ulicom jednoj dvadesetogodišnjoj devojci juče je mogla da presedne. Na nju je dok je razgledala izloge naleteo Beograđanin koji je upravljao elektrotrotinetom. Zakočio je tik nekoliko koraka pred njom.

„Kretenko, gde gledaš? Alo, bre!”, napao je vozač ovog sve popularnijeg dvotočkaša devojku koja se našla u čudu.

Dok se ona pribrala, on je nastavio da tutnji pešačkom zonom.

Ovaj muškarac koji umalo nije povredio devojku nije jedini koji u prestonici uživa na motorizovanoj igrački na dva točka. Elektrotrotinet sve se češće može videti na ulicama i to pre svega na trotoarima. Ali, sugrađani koji dele pešačke staze sa vozačima trotineta sve više negoduju. Zameraju da se osećaju nelagodno i nesigurno jer to vozilo ne proizvodi jak zvuk kao automobil pa ne znaju kada može da naleti.

Nisu svi vozači elektrotrotineta bahati i mnogi od njih vode računa o ostalim učesnicima u saobraćaju. Ali upravljanje ovim prevoznim sredstvom otvara pitanje – da li je upotreba eletrotrotineta regulisana zakonom.

Kako saznajemo, ovaj tip vozila u zakon još nije ušao.

Sam pojam eletrotrotineta trebalo bi da reguliše Zakon o bezbednosti saobraćaja na putevima, a pravilnik i uslove i pravila za njegovu upotrebu.

Kako su nam potvrdili stručnjaci iz ove oblasti, ako bi važećim propisima bila regulisana upotreba elektrotrotineta onda bi on trebalo da se tretira kao moped jer ima dva točka i sopstveni pogon. U tom slučaju, kako navode stručnjaci, elektrotrotinetom vozači ne bi smeli da se kreću pešačkim stazama i trotoarima. Osim toga, njihovi šoferi, poput onih na mopedima, morali bi da imaju kacige i drugu opremu koju takva vrsta vozila zahteva, a vozilo i odgovarajuću signalizaciju.

Još jedan od razloga što elektrotrotineti ne bi trebalo da se kreću trotoarima jeste to što oni mogu da idu brzinom od 20 kilometara na sat, a kako naglašavaju stručnjaci, sa pešacima ne smeju da se ukrštaju prevozna sredstva koja razvijaju brzinu veću od 10 kilometara na sat. Kako kažu upućeni u ovu oblast, postoji načelan stav da sva prevozna sredstva koja se kreću brže od hoda pešaka ne treba da budu na trotoaru, u pešačkim zonama i na pešačkim stazama.

Ukoliko se desi saobraćajna nezgoda, tvrde stručnjaci, onda postoji osnov za odgovornost – jer ako elektrotrotinet naleti na pešaka ili na drugi elektrotrotinet može doći do ozbiljnih povreda. Upravo zbog ovakvih situacija španske i francuske vlasti su zabranile vožnju ovog vozila na trotoarima.

Stručnjaci ipak upozoravaju da upotrebu elektrotrotineta zakonski ne treba rešavati „preko kolena” već bi se pre toga valjalo osvrnuti na iskustva država gde su mnogo duže prisutna ova vozila. Ali, kako naglašavaju poznavaoci, ni u drugim zemljama Starog kontinenta još nije zauzet jedinstven i konačan stav na temu upotrebe elektrotrotineta.

Nemačka je legalizovala ovu vrstu prevozu i to tako da električni trotineti mogu da se koriste na javnim putevima i biciklističkim stazama. U postojbini „Oktobarfesta” propisali su i da ovim vozilima mogu da upravljaju stariji od 14 godina.

U Srbiji kojoj tek predstoji uređenje ove oblasti, oni koji bi sebe ili svoje tinejdžere da počaste ovim zadovoljstvom na dva točka treba da znaju da najjeftiniji elektrotrotineti mogu da se pazare za 7.000-8.000 dinara. Luksuzniji primerci u našim prodavnicama su 500 evra.


Komentari29
77431
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

BAKA
MilicaJa imam 89 godina ,u kralja Aleksandra ulici trotoarom voze bicikle, motorcikle i ti nazovi vozači ne znaju koliko ko ima godina kako bi se sklonio, a da pritom nedaju nikakav signal.Vozači tih naprava pa i trotineta i bicikla a neki put i motorcikla ne znaju da li če osoba ispred njih stati ili skrenuti desno ili levo.Oni uglavnom veoma brzo napuštaju teren ili jednostavno pobegnu posle pogroma koji naprave.Nigde policije a u Titovo vreme bilo ih je na svakom ćošku
Milorad
Ma odmah uvesti takse, porez, ateste, homologaciju i registraciju. Nema u Srbiji džaba.
Beogradjanin Schwabenländle
А шта је са лиценцом, без тога ништа у Србији није могуће ?
Preporučujem 3
beogradjanka
Vec neko vreme koristim elektricni trotinet, za odlazak do posla, do prijatelja, do prodavnice i uzivam u voznji uglavnom po biciklistickim stazama (gde ih ima) i trotoarima. Izuzetno lako se upravlja i lako se nauci. Ima bahatih ljudi, i bahatih vozaca i kola i bicikla. Nije krivo sredstvo ako se koristi na los nacin. Bilo bi bolje da se strucnjaci pozabave povecanjem broja biciklistickih staza, podrskom elektricnim vozilima i svemu sto smanjuje guzve u saobracaju(koje su sve gore).
Mikica
Naravno da su u zakonu i trebaju da koriste staze za bicikliste i ulice. Prestanite da pravite pometnju.
Ovdasnja
Moj tata je nedavno otišao u penziju, pa je izvukao iz podruma Tomos moped koji ima preko 40 godina, sredio ga i krenuo da ga vozi do pijace i slično. Onda ga je zaustavila policija i pisala mu prijavu jer ne sme više da ga vozi sa važećom dozvolom B kategorije sa kojom ga je vozio decenijama. Ranije je moglo, sad ne može. Takav je zakon. Doneli ga stručnjaci. Zato bih savetovala stručnjake da obrate pažnju i na devojčice na rolerima. Moje najmlađe dete je sigurno brže od 10 kilometara na sat.

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja