petak, 24.01.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 15:12

U dodiru sa slikama

Od večeras u 19 sati u zdanju na Ušću na izložbi namenjenoj slepim i slabovidim osobama predstavljeni su radovi naših likovnih velikana i studenata koji ih na poseban način interpretiraju
Autor: Milica Dimitrijevićpetak, 07.06.2019. u 13:23
Петар Омчикус, „Загонетка шлема 2”, 1972. (лево) и рад Марије Томић, студенткиње треће године на ФЛУ (Фотографије Бојана Јањић)

U prizemlju Muzeja savremene umetnosti Beograd, od večeras u 19 sati na postavci „U dodiru sa” nalaziće se, među dvanaest studentskih radova, i jedna posebno zanimljiva prostorna instalacija – mlada Marija Tomić ilustrovala je delo našeg nedavno preminulog slikara Petra Omčikusa „Zagonetka šlema 2”, iz 1972, koje je on uradio po sećanju na ulične nemire u Parizu maja 1968. Autorka je izložila objekat, tesnac nalik na uzani tunel kroz koji posetilac treba da prođe, provlačeći se pored policijskih šlemova i štitova, dok se sa zvučnika čuju zvukovi uličnih nereda. Rad višestruko, trodimenzionalno taktilno i zvučno, prenosi osećaje teskobe, nelagode i pritiska koji se mogu doživeti na Omčikusovoj slici, a što je od posebne važnosti jer ova je inkluzivna postavka namenjena slepim i slabovidim osobama i predstavlja jedna vid premijernog iskoraka u novi način pristupanja ovom delu umetničke publike.

Do 1. jula u zdanju na Ušću trajaće ovaj inovativni umetnički eksperiment koji su zajedničkim snagama realizovali kustoskinje MSUB Katarina Krstić i Senka Ristivojević, profesori Mrđan Bajić i Radoš Antonijević sa studentima sa odseka Vajarstvo na Fakultetu likovnih umetnosti u Beogradu, i Boris Dončić, bibliotekar i urednik u studiju Biblioteke Saveza slepih Srbije „Dr Milan Budimir” uz pomoć kolega iz Saveza slepih Srbije. Sve je zamišljeno tako da su uz 12 originalnih radova naših velikih umetnika iz kolekcije ovog muzeja predstavljeni jedan pored drugog i dela akademaca koja na njih direktno referišu – reč je o njihovim interpretacijama tih dela. Pored pomenutog Omčikusa, korišćeni su radovi Koste Miličevića, Riharda Jakopiča, Vaneta Bora, Piva Karamatijevića, Ivana Tabakovića, Petra Lubarde, Radomira Reljića, Bore Iljovskog, Zorana Popovića, Tomislava Peterneka i Vladimira Miladinović, a studenti koji su se njima bavili su Katarina Bošković, Luka Cvetković, Bogdan Đukanović, Filip Đukić, Katarina Jovanović, Ana Marinković, Jelena Mirković, Konstantinos Patelis Milićević, Andreja Prokopijević, Marija Tomić, Sabine Vedege i Nikita Živanović. Sve prate i legende prilagođene slabovidim osobama, kao i one štampane na Brajevom pismu. Takođe, uz svako delo dostupan je i zvučni opis i informacije o autoru i samom artefaktu, a prostor je označen i tiflo stazama za lakše snalaženje i kretanje publike.

Bora Iljovski, „Na crnom polju”, 1978. (u drugom planu) i rad Jelene Mirković, studentkinje prve godine Master studija na FLU 

– Izabrana su dela koja nose ideju društvene transformacije, kako bi se istakla namera da se u prostoru muzeja stvori emocionalno rezonantna sredina, koja će podstaći ljude da budu nosioci promena za sebe i za svoju okolinu. Do sada su se u predstavljanju umetničkih dela slepim i slabovidim osobama obično koristili taktilni dijagrami, odnosno replike-reljefi i objekti namenjeni dodirivanju, dobijeni mašinskim putem, 3D štampom ili radom na CNC mašini. Naš poduhvat izlazi iz očekivanog i, u skladu sa savremenim muzeološkim standardima, akcenat stavlja na doživljaj i iskustvo, uz posebnu vrstu suptilne medijacije. Nudimo nešto više, priču koju određeno delo nosi uz studente koji su neka vrsta „naratora”, jer njihovi radovi uobličavaju poruke dela eminentnih autora, ukazuju i na kontekst u kojem je neki rad nastao, ali nude i nove poglede. Nije reč o objašnjenju, već pozivu da se dela na intimniji način istraže – objašnjavaju za „Politiku” Katarina Krstić i Senka Ristivojević i ukazuju na to da su čitav projekat, koji je uvršćen i u nastavni program na FLU, na odseku Vajarstvo, pratile višemesečne zajedničke diskusije o eksponatima i različitim načinima percepcije.

– Pitali smo se kako na nov način tumačiti, približiti delo vizuelnog stvaralaštva osobi koja ne vidi? Na to se nadovezala i dilema kako ovim osobama potencijalno učiniti dostupnim ogroman iskustveni potencijal koji nude naše zbirke, što u broju iznosi preko 8.300 umetničkih dela – dodaju kustoskinje i ističu:

– Interpretacije su oblikovane u raznovrsnim umetničkim formama i medijima. Dve studentkinje su se odlučile za performans, pa će na samom otvaranju biti upriličeno izvođenje Katarine Jovanović, koja će čitati Miladinovićev rad iz serije „Rendered History”, a Katarina Bošković je odabrala da Jakopičevu sliku „Mesečina” interpretira poezijom – najavljuju naše sagovornice.


Komentari3
42cda
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Đorđe
Ово је нешто ново. Идеја да се слабовидим омогући упознавање наших великих сликара је пионирски подухват који треба поздравити. Надам се да ће и велики светски музеји бити заинтересовани. Пуно комплимената за МСУ који је подржао идеју младих кустоскиња.
Tijana
Bravo za kustoskinje!!!!! Prvi put kod nas imamo priliku da dozivimo dela na ovaj nacin. Hvala vam!
R.M.
Prava stvar, bravo!

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja