utorak, 19.11.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 15:43

Bitef predstavljen u Briselu

Predstavom „Orest u Mosulu” u režiji čuvenog Mila Raua biće otvoreno ovogodišnje 53. festivalsko izdanje, dok će ostvarenjem „Pozvani” koreografa Sepe Bajensa biti zatvoreno
Autor: Borka Golubović-Trebješaninsreda, 12.06.2019. u 18:00
Потпис Иван Меденица и Сеп Бајенс на конференцији Бриселу (Фото: Seecult.org)

Od našeg specijalnog izveštačaBrisel – Da Brisel nije samo stecište političara, nego i pozorišnih umetnika uverili smo se juče na licu mesta u ovdašnjem zdanju Flamanskog kulturnog centra. Ivan Medenica, umetnički direktor i selektor Bitefa, upravo tu je u prisustvu Marine Jovićević, ambasadora Srbije u Belgiji i predstavnika naše ambasade, predstavio dve belgijske produkcije koje će učestvovati u glavnom programu ovogodišnjeg 53. po redu festivalskog izdanja koje će biti održano od 18. do 25. septembra. Predstavom „Orest u Mosulu” u režiji čuvenog Mila Raua ovogodišnji 53. Bitef će biti svečano otvoren, dok će predstavom „Pozvani” koreografa Sepe Bajensa biti zatvoren, a prema rečima Ivana Medenice, moglo je da ih bude još više pa da se celo izdanje festivala pretvori u smotru belgijskog teatra.

Sve ovo je razlog zašto je središnja međunarodna promocija 53. Bitefa organizovana u Briselu. Jučerašnjoj međunarodnoj konferenciji u ovom gradu prisustvovao je koreograf Sep Bajens koji je rekao da voli da povezuje različite ljude, stare, mlade, osobe sa invaliditetom, koji zajedno predstavljaju ogledalo društva, a u predstavi učestvuje 15 ljudi od 12 do 95 godina.

– Krenuli smo od pitanja kako da savremena igra bude jezik zajednice koju čine izvođači i publika, kako da kreiramo koreografiju zajedno i da svi podelimo isti prostor, kako da uništimo granicu između izvođača na sceni i publike. Predstava je svaki put drugačija bez obzira na postojeću strukturu, jer zavisi od publike, koju pozivaju na scenu, prepuštajući im odluku da poziv odbiju ili prihvate, pa na sceni u jednom trenutku bude i 150 ljudi. Važno mi je kako teatar vratiti ljudima. Pozorište je za ljude i zašto da ga ne vratimo ljudima? Najbolja predstava mi je kada je publika ogledalo sveta – naglasio je Bajens.

Milo Rau i dramaturg Štefan Bleske u video-poruci izrazili su zadovoljstvo zbog dolaska na Bitef i rekli da svojom predstavom postavljaju pitanje da li je demokratija moguća danas, na koje, kako su primetili, možda ne postoji odgovor.

Belgijskom predstavljanju Bitefa prisustvovali su i predstavnici evropskih pozorišnih mreža, IETM i Evropske asocijacije festivala EFA, pa je ova konferencija ujedno bila i prilika za dalji razvoj i učvršćivanje međunarodne saradnje Bitefa. Izlaganje Ivana Medenice u pozadini je pratio film koji je predstavio scene iz svih 18 belgijskih predstava koje su tokom proteklih godina bile na Bitefu, a valja podsetiti i na značajan podatak da je na ovom festivalu od osnivanja 1967. godine do danas premijerno izvedeno 711 predstava.

– Tematska linija 53. Bitefa jeste sveopšti raspad, entropija zajednice, društva u savremenom svetu, kao i ispitivanje mogućnosti njene obnove. Glavni program Bitefa opisuje luk od predstava koje tematizuju raspad prevashodno političke zajednice, ali i porodice, i ljubavnih–partnerskih odnosa, do onih koje pokušavaju da ponude alternativu – otkrio je Ivan Medenica i dodao:

– U prvom delu programa 53. Bitefa dominiraće predstave koje tematizuju potpuni raspad savremene političke zajednice i humanističkih ideala. Noseća predstava ovog dela jeste „Orest u Mosulu”, u produkciji NT Genta, rađena po Eshilovoj „Orestiji”, a u postavci jednog od politički i umetnički najradikalnijih i najznačajnijih svetskih reditelja Mila Raua, čija je premijera bila u aprilu ove godine.

„Orestija” je formativna dramska priča naše, zapadne civilizacije: Eshil slavi prelazak iz rodovskog društva zasnovanog na krvnoj osveti, koje uništava cele porodice, gradove i države… Milo Rau postavlja „Orestiju” u grad Mosul u Iraku, razoren terorom Islamske države, čija je prestonica bio, i američkim napadima, kombinuje filmski materijal iz ovog grada i živu scensku radnju koja obnavlja snimljene prizore, prožima priču o razaranju Troje i vladarskog doma Argosa s razaranjem Mosula u kome se nalazi Niniva... Za razliku od Eshila, Rau ne nudi izmirenje i uspostavljanje demokratije i pravde…

Umetnička linija koja je, pored tematske, uvek noseća osovina glavnog programa, na 53. Bitefu biće takozvano „imerzivno pozorište”: ona u kojoj se briše razlika između scene i gledališta, izvođača i gledalaca.

U ovom delu programa noseća je predstava „Pozvani” koreografa Sepe Bajensa u produkciji čuvene kompanije „Ultima vez” iz Brisela. Skoro do kraja predstave ne znamo ko su sve izvođači, jer su različitih godina, pola, porekla.

Put od Beograda do Brisela bitefovoj pozorišnoj delegaciji bio je vrlo dinamičan. Čekanje u dugačkoj koloni da prođe pasošku kontrolu na frekventnom aerodromu u Frankfurtu koštao je propuštanja planiranog leta za Brisel. No, budući da na ovoj relaciji svakodnevno ima po nekoliko letova, nije izgubila mnogo vremena u tranzitu. Znamenitosti Brisela koji odlikuju izuzetna arhitektonska zdanja i mnoge osobenosti posmatrali smo sa gorkim ukusom, budući da sliku otmenog Brisela sa zebnjom poslednjih godina pratimo zbog političkih okolnosti.

Belgija je jedna od zemalja koja je tradicionalno prisutna na Bitefu, a njene produkcije bile su među najzapaženijima na nekoliko poslednjih festivalskih izdanja, kako po oceni publike i stručne javnosti, tako i po interesovanju medija. Glavni događaj 51. Bitefa 2017. godine bila je predstava „Olimp: U slavu kulta tragedije” Jana Fabra, koja je osvojila i Gran-pri, kao i nagradu „Politike”, a prošle godine Bitef je zatvorio „Rekvijem za L” Alana Platela.

Na 53. Bitefu za sada je najavljena domaća predstava „Tartif”, koprodukcija Narodnog pozorišta iz Sombora i Srpskog narodnog pozorišta iz Novog Sada, koju je prema Molijerovom tekstu režirao Igor Vuk Torbica. Kako saznajemo, i predstava „Zašto je poludeo gospodin R”, u režiji Bobe Jelčića i izvođenju Jugoslovenskog dramskog pozorišta, biće deo zvanične selekcije ovogodišnjeg 53. Bitefa.


Komentari1
3d607
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Sreten Bozic -Wongar
Na ovoj smotri su zastupljeni manjinski Srbi, 49%. Vecinski deo Srbar ,51% koji zive u diaspori - nije zastupljren. Od 1945 do danas u Beogradu nije prikazana nijedna drama od pisaca iz Srpske diaspore.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja